Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Betekenis en winst gaan hand in hand

©Marco Mertens

De betekenis van een verzekeraar? ‘We zijn een extra maatschappelijk vangnet dat heel wat menselijke drama’s voorkomt’, zegt Jef Van In, CEO bij AXA Belgium.

Ondernemingen beseffen dat de samenleving enige transparantie verwacht over hun plaats binnen het socio-economische weefsel. En dat moet verder gaan dan mooie cijfers voorleggen en goede lonen betalen. ‘Wil je de beste werknemers aantrekken en je klanten behouden, dan moet je vandaag echt iets betekenen’, zegt Jef Van In.

Wat betekent dat voor AXA? ‘Dat wij onze rol van bijkomend maatschappelijk vangnet ten volle moeten spelen’, zegt de CEO. ‘Zonder verzekering zouden auto- en arbeidsongevallen, pensioenen en ziekenhuisopnames veranderen in onbetaalbare menselijke drama’s. Wij streven naar financiële winst door menselijk leed te voorkomen: als betekenis kan dat tellen.’

Minder leed, minder schade

AXA trekt die betekenis door in haar partnerships. De verzekeraar telt 30 specialisten die bedrijven, werven en fabrieken helpen bij het vermijden van arbeidsongevallen en sponsort al verschillende decennia de redders aan de Belgische kust. Ongevallen voorkomen, is het streefdoel van die samenwerkingen.

Zonder verzekering zouden auto- en arbeidsongevallen, pensioenen en ziekenhuisopnames veranderen in onbetaalbare menselijke drama’s.
Jef Van In
CEO bij AXA Belgium

‘Iedereen wint daarbij. Minder slachtoffers betekent minder menselijk leed. En omdat er minder schadegevallen zijn, moet er minder uitbetaald worden’, zegt Jef Van In. ‘Die betekenis zit in ons dna als verzekeraar, maar elk bedrijf kan zo’n doel vinden.’

563 academische projecten

‘Denk nu niet dat we alleen oog hebben voor het eigenbelang’, zegt de CEO. ‘De komende vijf jaar maakt AXA Groep 200 miljoen euro vrij voor het AXA Research Fund. Daarmee financieren we wereldwijd 563 academische projecten.’

Al die onderzoeken hebben het potentieel de wereld beter te maken. In België gaan er bijvoorbeeld middelen naar onderzoek over global warming. ‘Als we maatschappelijke impact van de klimaatopwarming zo kunnen verkleinen, gaan we er allemaal op vooruit’, zegt Jef Van In.

Ook als verzekeraar en investeerder zet AXA zit zich in voor het klimaat en de gezondheid. ‘We desinvesteren sinds 2015 in steenkool, hebben onze investeringsdoelen in groene energie opgeschroefd tot 12 miljard euro en verzekeren geen nieuwe steenkoolprojecten meer’, zegt de CEO. ‘En sinds 2016 investeren we niet meer in de tabaksindustrie en verzekeren we dit ook niet meer.’

#proudtobeaxa

Het maatschappelijk engagement van een onderneming motiveert ook de eigen medewerkers. AXA lanceerde daarvoor de hashtag #proudtobeaxa. Medewerkers gebruiken die als ze een tweet sturen over een project of samenwerking waarop ze fier zijn.

‘Zo voelen onze personeelsleden én onze klanten zich verbonden met het doel dat wij steunen of nastreven. Extra betekenis geven aan je onderneming is één ding, maar het is minstens even belangrijk om die geslaagd over te brengen naar personeel en omgeving’, besluit de CEO.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.