Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Hoe een bedrijf op burn-out reageert, dat maakt het grootste verschil'

©Marco Mertens

Burn-out is een hot topic. Bij AXA willen ze daar op een volwassen manier mee omgaan. ‘We doen alles om het te vermijden. En gebeurt het toch, dan praten we de werknemer zeker geen schuldgevoel aan’, zegt CEO Jef Van In.

Aan de basis zit een stevig beleid dat de werkhygiëne bij verzekeraar AXA ondersteunt. ‘Onze benadering luidt Body, Mind & Heart. Die kernwoorden gebruiken we als kapstok voor onze initiatieven. Als CEO probeer ik overal het goede voorbeeld te geven.’

Een gezonde geest hoort thuis in een gezond lichaam. Daarom wordt fietsen van en naar het werk bij AXA Belgium sterk aangemoedigd. ‘Ik kom zelf minstens een keer per week met de fiets’, zegt Jef Van In. ‘Ons kantoor bevindt zich in het centrum van Brussel. Ideaal om de fiets te gebruiken, of het openbaar vervoer en van het station naar hier te wandelen. Een beetje dagelijkse beweging is noodzakelijk. Daar maken we onze werknemers bewust van.’

Collega’s krijgen van mij geen mail in het weekend of na 8 uur ’s avonds.
Jef Van In
CEO AXA Belgium

Wellbeing Managers

Naast beweging speelt ook grenzen stellen een belangrijke rol in de strijd tegen stress en burn-out. ‘Collega’s krijgen van mij geen mail in het weekend of na 8 uur ‘s avonds. Onze drie Wellbeing Managers overtuigen collega’s om dat ook te doen. Ze geven sessies over stressmanagement en zijn het aanspreekpunt voor medewerkers die kampen met een te hoge werkdruk of die terugkeren na een langdurige afwezigheid.’

AXA-medewerkers leren intussen de signalen van een burn-out herkennen. ‘Vaak zien collega’s het van mijlenver aankomen dat iemand zal uitvallen. We moeten zo vroeg mogelijk ingrijpen. Om zichzelf beter te beschermen, kunnen onze medewerkers gratis bij een psycholoog of coach terecht via een employee assistance program.’

Opnieuw aan het werk

Ook een goede balans tussen werk en privé, een aangename werkomgeving en een goede relatie met collega’s en leidinggevenden staan bij AXA hoog op de agenda. ‘Iedereen wordt graag gewaardeerd. Tijdens de opleiding van het middenmanagement besteden we veel aandacht aan heldere feedback geven met een positieve insteek’, zegt Jef Van In.

De strijd tegen burn-out blijft een aandachtspunt, maar de Body, Mind & Heart-benadering werpt haar vruchten af. ‘We hebben burn-out nog niet volledig weggewerkt. Maar we hebben nu een zinvol beleid dat inzet op preventie. Wanneer mensen die zijn uitgevallen, terugkeren en weer met volle zin aan het werk gaan, zien we dat onze aanpak werkt. De manier waarop een bedrijf reageert, maakt het grootste verschil’, besluit de CEO.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.