Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We willen daar zijn waar onze mensen wonen en werken'

©Marco Mertens

Nooit eerder in de geschiedenis van ons land waren zoveel verschillende leeftijden samen aan de slag. Generaties Y en Z onderscheiden zich op tal van vlakken in vergelijking met oudere generaties. ‘Het is de kunst om alle generaties in harmonie met elkaar te brengen.’

CEUSTERS is al meer dan zeventig jaar gespecialiseerd in commercieel vastgoed. De onderneming beheert om en bij de 2.000.000 m² vastgoed voor derden en is marktleider in Vlaanderen op vlak van verhuring en verkopen van commercieel onroerend goed.

Dit succesverhaal wordt geschreven door mensen van diverse leeftijden. ‘Diversiteit is hier een streefdoel, zowel qua leeftijd, geslacht en achtergrond. De helft van onze medewerkers zijn trouwens vrouwen’, zegt CEO Ingrid Ceusters.

Over de jongste generatie werknemers is ze gezond kritisch. ‘Twintigers zijn digitaal sterk en ze communiceren erg makkelijk. Via de sociale media ligt de wereld voor hen open, en dat merk je.’

Via de sociale media ligt de wereld voor twintigers open. Dat merk je aan hun vlotte communicatiestijl. Maar al die impulsen maken hen soms ook stressgevoeliger.
Ingrid Ceusters
CEO bij CEUSTERS

Maar het is ook de druk van die sociale media die er volgens de CEO voor zorgt dat jongeren stressgevoeliger zijn. ‘Ze krijgen zoveel impulsen binnen, dat is voor niemand makkelijk om te beheren.’

Waar ze het moeilijker mee heeft, is de talenkennis van de jongste generatie. ‘Belgen hebben altijd bekend gestaan om hun goede kennis van vreemde talen. Ik merk dat hooggeschoolden het Frans nu minder machtig zijn, al besef ik dat je niet iedereen over dezelfde kam mag scheren.’

Dichtbij wonen en werken

Waarom jongeren bij CEUSTERS willen werken? ‘Omwille van de authentieke familiewaarden. Wij zijn heel transparant in onze beslissingen en gaan in onze vlakke structuur met iedereen respectvol en rechtvaardig om.’

De onderneming hecht veel belang aan proximiteit: daar zijn waar de werknemers leven en wonen. ‘Daarom kozen we voor satellietkantoren en hubs. Dat is handig voor onze klanten én onze werknemers. Ze zijn minder lang onderweg en kunnen, binnen de mate van het mogelijke, werken waar het hen past. IT heeft op dat vlak heel veel mogelijk gemaakt.’

Community

Nieuwe werknemers krijgen bij CEUSTERS vrij snel vertrouwen en ownership. Al moet daar wel loyaal naar gehandeld worden. Ingrid Ceusters: ‘Het respect moet van twee kanten komen. Als dat eens fout loopt, is dat meestal omdat de medewerker en ons bedrijf minder goed matchen dan we dachten. Kan gebeuren, al is dat steeds een ontgoocheling.’

‘Het gevoel om tot de CEUSTERS-community te behoren, is erg belangrijk voor ons’, besluit Ingrid Ceusters. ‘Twintigers hebben nog maar weinig maatschappelijke en economische tegenslagen gekend, 50-plussers hebben een mooie rugzak vol ervaring. In onze community kunnen die verschillen elkaar versterken.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.