Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Agristo leert Brazilianen friet eten

Agristo ©Agristo

Het West-Vlaamse familiebedrijf Agristo exporteert de trots van ons land: de Belgische friet.

Elk jaar verwerkt het bedrijf uit Harelbeke meer dan 600.000 ton aardappelen tot 390.000 ton diepgevroren kanten- klare aardappelproducten zoals frieten, puree en kroketten. ‘Zowat 99 procent van onze producten gaat naar het buitenland’, zegt Jon Heylen, die bij Agristo verantwoordelijk is voor de overzeese export. ‘Toen het bedrijf in 1986 werd opgericht, was er op de Belgische markt eigenlijk geen plaats voor een nieuwe producent. Daarom focusten we van bij het begin op de internationale markt.’ De aardappelproducten van Agristo worden naar alle uithoeken van de wereld verscheept. Europa (voornamelijk de buurlanden van België) is goed voor 65 procent van de omzet. Maar daarnaast worden er ook Belgische diepvriesfrieten gegeten in Azië, Rusland, Noord-Amerika en Latijns- Amerika.

‘In de westerse landen moeten we experimenteren met nieuwe bereidingswijzen, kleuren en smaken om nog opwinding te creëren rond de friet. Maar in Azië is het een relatief onbekend voedingsproduct, dat we nog volledig in de markt moeten zetten’, zegt Heylen. Brazilië is een van de landen waar Agristo volledig voor gaat. De frietmarkt groeit er jaarlijks met 15 procent. De West-Vlamingen leveren er producten aan de twee grootste supermarkten en de belangrijkste frietimporteur. ‘Je moet rekening houden met de lokale voorkeuren om succesvol te zijn’, zegt Heylen.

‘Terwijl Belgen een voorkeur hebben voor een goudbruine friet, hebben Brazilianen veel liever een lichte en gele friet. Daar houden we rekening mee als we producten voor die markt produceren.’ Op die manier stelt Agristo zijn producten af op elke specifieke markt. De ambities van het bedrijf uit Harelbeke zijn niet min. ‘We willen in zo veel mogelijk landen aanwezig zijn, tot in Kazachstan of Oezbekistan’, zegt Heylen. ‘Zonder natuurlijk de Europese thuismarkt uit het oog te verliezen, want dat is de meest stabiele markt. Je moet trouw blijven aan jezelf, maar tegelijkertijd ook naar buiten kijken.’

Zuid-Amerika

Leer Portugees in Brazilië

Exporteren naar Brazilië kunt u als ondernemer maar best zien als een dure investering. ‘Gemiddeld zijn drie tot vier prospectiereizen nodig vooraleer je een partner hebt gevonden en de juiste contacten hebt opgebouwd. Daarna moet je die klanten minimaal jaarlijks bezoeken’, zegt Vlaams Economisch Vertegenwoordiger Yves Lapere. ‘Zorg er ook voor dat je bedrijfscommunicatie in het Portugees beschikbaar is. De meeste zakenlui spreken of verstaan wel Engels, maar voor het eerste contact moet je via het secretariaat. En daar zijn weinig mensen Engelstalig.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.