Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Belgische beestjes spreiden hun vleugels

Biobest ©Dries Luyten

Vanuit Westerlo verscheept Biobest hommels en insecten naar alle uithoeken van de wereld.

Meer dan 95 procent van de omzet komt uit het buitenland. In 1987 begon het Kempense Biobest met het kweken van hommels om tomaten biologisch te bestuiven. ‘Dat product sloeg in als een bom. We werden meteen overstelpt met bestellingen vanuit het buitenland’, zegt CEO Jean-Marc Vandoorne.

Niet alleen zagen groentetelers hun arbeidskosten fors dalen, ze haalden uit elke plant 40 procent meer rendement. De hommels vertegenwoordigen nog 35 procent van de omzet. De rest haalt Biobest intussen uit de verkoop van insecten en mijten die op een natuurlijke manier gewassen beschermen, waardoor groentelers geen pesticiden meer moeten gebruiken. Het is een groeimarkt, nu overheden het gebruik van chemische producten steeds meer aan banden leggen. Biobest is uitgegroeid tot een onderneming met 14 filialen in 11 landen. Nederland, Spanje en Marokko zijn de belangrijkste afzetmarkten.

‘Nederland is vanwege de nabijheid een logische exportmarkt. Spanje en Marokko zijn hele belangrijke landen voor de tomatenkweek, waardoor we van bij het begin veel naar die landen exporteerden’, zegt Vandoorne. Ook de Mexicaanse en Turkse markt worden steeds belangrijker. En dit jaar wordt nog de export naar China opgestart. ‘In China staan meer serres dan in de rest van de wereld samen. Maar het duurt nog wel even voor we dat potentieel volledig kunnen benutten, omdat groentetelers er ontzettend veel chemische producten gebruiken. In zulke omstandigheden overleven onze hommels nog geen twee dagen.’ Een deel van de nuttige insecten produceert Biobest in Marokko.

Buitenlandse ondernemers moeten zich daar wel door een immense papierberg worstelen voor de nodige vergunningen. ‘Daarom werken we samen met een lokale partner die vertrouwd is met de officiële kanalen. Ik zou zeker aanraden om met zo’n partner in een joint venture te stappen’, zegt Vandoorne. Daarnaast heft Marokko ook nog eens vrij hoge invoerrechten. ‘Je moet een uniek product aanbieden om er een concurrentieel voordeel te hebben’, weet de CEO.

Afrika

Onderhoud persoonlijke contacten in Marokko

In Marokko zijn persoonlijke contacten cruciaal. E-mails worden wel gelezen, maar antwoord krijgen is een andere zaak. ‘Vlaamse ondernemers moeten zich ook met de juiste personen omringen als ze de Marokkaanse markt willen betreden’, zegt Vlaams Economisch Vertegenwoordiger Conny Van Wulpen. ‘Ondanks de inspanningen van de overheid, is corruptie een realiteit en komen ook achterstallige betalingen geregeld voor. Maar de juiste lokale contacten zijn hiermee vertrouwd en weten daar een mouw aan te passen.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.