Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Roze olifanten veroveren de wereld

Brouwerij Huyghe

De hele wereld is verzot op de roze olifant van Delirium Tremens, het sterbier van Brouwerij Huyghe. Van de 173.000 hectoliter die de brouwerij produceert, gaat driekwart naar het buitenland.

‘Zonder export waren we al lang failliet gegaan. Echte groei komt niet langer uit Europa. Daarom willen we in zo veel mogelijk landen actief zijn’, zegt Alain De Laet, CEO van Brouwerij Huyghe. Vorig jaar verscheepte de brouwerij vanuit Melle bier naar 64 landen en tegen het einde van dit jaar zullen er dat al 80 zijn. Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn de absolute toplanden. Ook de Chinezen hebben het bier uit Melle ontdekt. ‘Twee jaar geleden realiseerden we in China een omzet van 60.000 euro. Dit jaar eindigen we boven het miljoen euro’, zegt De Laet. De winst uit het buitenland wordt in de Belgische thuismarkt geïnvesteerd.

‘We profileren ons als een authentiek Belgisch bier, waardoor we ook in België een sterke marktpositie moeten opbouwen.’ Delirium Tremens is slechts een van de 33 speciaalbieren die uit de brouwketels van de brouwerij vloeien. Om dat uitgebreide assortiment in het buitenland aan de man te brengen, gaat De Laet in elk land op zoek naar lokale importeurs die vooral sterk staan in de horeca. ‘Onze bieren moeten niet meteen in de supermarkten liggen, want dat zijn geen merkenbouwers. Je kunt beter klein beginnen en eerst via de horeca je merkbekendheid verbeteren.’

Daarom heeft de brouwerij al verschillende Delirium-cafés geopend in het buitenland. Dat zijn cafés met een assortiment van enkele honderden Belgische bieren, waar de bieren van Brouwerij Huyghe een centrale rol spelen. In Tokio zijn er intussen drie Delirium-cafés. ‘Zo bereiken we meteen de eindconsument. Bovendien zijn de cafés de gedroomde testomgeving als we een nieuwe smaak willen ontwikkelen’, zegt De Laet.

Exporteren naar Japan is geen sinecure. ‘Niemand is zo veeleisend als de Japanner. We hebben al eens excuusbrieven moeten versturen omdat enkele etiketten niet helemaal recht op de flessen waren geplakt’, zegt De Laet. ‘Wie succesvol naar Japan exporteert, kan de hele wereld aan.’

Oost-Azië

Blijven volhouden in Japan

Japanse consumenten zijn dolenthousiast over alle producten die ze zelf niet kunnen maken (zoals Belgische bieren, chocolade of kaas). De Japanse economie is ook erg R&D-gedreven, wat kansen biedt voor automotive engineering, ICT of biotech. Er is wel geduld nodig om het er te maken. ‘Japanse zakenlui doen er heel erg lang over om een beslissing te nemen. En daardoor haken veel buitenlandse bedrijven uiteindelijk af. Volhouden is nochtans de boodschap, want Japanse zakenlui komen ook zelden terug op een beslissing’, zegt Vlaams Economisch Vertegenwoordiger Dirk De Ruyver.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.