Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hybride rijden, aangenamer rijden

De almaar strengere milieunormen hypothekeren de toekomst van traditionele dieselwagens. Hun plaats wordt stilaan ingenomen door schonere benzinehybrides.

De milieunormen voor wagens worden almaar rigider. Daarbij worden vooral dieselwagens geviseerd, omwille van hun vervuilend karakter. “Vroeger lag de nadruk veeleer op de CO2-uitstoot”, zegt Joris Peeters, brand manager bij Lexus. “Maar vandaag wordt ook rekening gehouden met stikstofoxide (NOx) en fijn stof. Dat blijkt alvast uit de nieuwste Euro-6 norm, die sinds 1 september 2014 geldt voor de goedkeuring van nieuwe wagens en vanaf september 2015 van toepassing is op de inschrijving en de verkoop ervan.”

“De invoering van de nieuwe Euro-6 norm heeft aanzienlijke gevolgen voor de constructeurs van dieselauto’s. Zij zullen immers moeten investeren in hulpstukken en technologieën die de stikstofoxide in de uitstoot neutraliseert. Daarom hebben sommige fabrikanten er nu al voor geopteerd om niet langer dieselversies aan te bieden van hun allerkleinste stadswagens. Het almaar krimpende prijsverschil tussen diesel en benzine aan de pomp speelt mee in deze beslissing. Ook het feit dat de Wereldgezondheidsorganisatie intussen bevestigd heeft dat dieseluitlaatgassen weldegelijk kankerverwekkend zijn, werkt deze trend verder in de hand. En ook de OESO roept nu haar lidstaten op om het fiscaal voordeel op diesel af te schaffen.”

Minder uitstoot, meer kracht

Benzinehybride wagens - die een benzineverbrandingsmotor combineren met een elektromotor - zijn volgens Peeters een van de mogelijke oplossingen voor de prangende milieuproblematiek. “Zulke auto’s stoten veel minder schadelijke stoffen uit dan diesel(hybride)s”, zegt hij. “Neem nu de Lexus RX 450h: deze luxe-SUV stoot 22 keer minder stikstofoxide uit dan de kleinste dieselwagen op de Belgische markt, terwijl het aantal pk’s bijna tien keer zo veel bedraagt.”

“Onze hybride wagens kunnen tot zeventig kilometer per uur louter op elektriciteit rijden. Dat maakt hen niet alleen erg nuttig in de stad, maar ook op de gewestwegen met hun vele snelheidslimieten en op de autostrada met hun dagelijkse files. De elektromotor functioneert vrijwel geruisloos, en de overgang naar de benzinemotor gebeurt naadloos. Bovendien zorgt de hybride transmissie voor automatisch schakelen zonder schokken. Rijden met een hybride auto betekent dus zeker niet dat je hoeft in te boeten aan vermogen, rijplezier en comfort.  Het tegendeel is zelfs waar.”

Een lange hybride traditie

Toyota introduceerde zijn eerste Prius in 1997, en ook Lexus heeft al ruim tien jaar ervaring met de hybride technologie. “Onze hybride modellen zijn dan ook gekend omwille van hun legendarische betrouwbaarheid”, zegt Joris Peeters. “Op de hybride batterijen geven we nu tot 10 jaar garantie. Ook in de toekomst blijven we de hybride technologie verder optimaliseren. Daarbij streven we naar een ‘zero emission’ in combinatie met steeds krachtigere motoren. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat we bij Lexus een unieke positie op de markt bekleden en dat we geen dieselmotoren meer aanbieden.”

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.