Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hybride rijden: een getuigenis

Vandaag rijden er al een half miljoen mensen rond met een hybride Lexus. Die zijn doorgaans erg tevreden, zo blijkt ook uit onderstaande getuigenis.

Philippe Fruy is accountant en medevennoot van TAC Accountants en Belastingconsulenten in Antwerpen. Zijn bedrijf is al meer dan vijfentwintig jaar actief op de verschillende domeinen van accountancy en fiscaliteit. Philippe rijdt jaarlijks heel wat kilometers, en tot twee jaar geleden gebeurde dat steevast met Duitse dieselwagens. Tot hij in april 2012 overstapte naar Lexus. Hij koos voor GS 450h, een op de achterwielen aangedreven sedan die een V6-benzinemotor combineert met een elektromotor. Deze hybride heeft een vermogen van 345 pk en stoot slechts 139 gram CO2 per kilometer uit.

“Ik gebruik mijn Lexus voornamelijk voor professioneel gebruik”, zegt Philippe. “En eigenlijk kan ik me alleen maar vol lof uitlaten over deze wagen. Het interieur is luxueus, de afwerking is hoogstaand, de V6-motor zorgt voor de nodige kracht en de verbruikscijfers vallen goed mee. Zo’n hybride auto vergt bovendien veel minder onderhoud dan een klassieke dieselwagen, waardoor de gebruikskosten een stuk lager liggen dan die van de Duitse bolides waarmee ik in het verleden altijd heb gereden.”

‘Oorverdovende stilte’

Ook de volgens hem ‘oorverdovende stilte’ ziet Philippe als een belangrijke troef van zijn Lexus GS 450h. “Vooral in files zorgt dat voor de nodige rust”, getuigt hij. Het lage geluidsniveau heeft zijn wagen te danken aan de automatische overschakeling van de benzinemotor naar de geruisloze elektromotor bij constante snelheden of bij stilstand. De krachtige V6-motor wordt dus eigenlijk alleen maar gebruikt wanneer het écht nodig is: bij het versnellen. Dat resulteert in een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in amper 5,9 seconden.

Als accountant is Philippe als geen ander op de hoogte van de regelgeving inzake autofiscaliteit. Zijn knowhow heeft mee zijn keuze voor een hybride wagen bepaald. “De aankoopprijs van mijn Lexus lag misschien iets hoger dan wat ik vroeger voor mijn andere wagens betaalde, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lagere belastingen. In het verleden moest ik telkens een BIV van minstens vijfduizend euro ophoesten, terwijl ik voor mijn GS 450h slechts enkele euro’s hoefde te betalen.”

Voordeel alle aard

“Ook het voordeel alle aard, de fameuze belasting voor het privégebruik van een bedrijfswagen, is veel interessanter dan dat van de klassieke dieselwagens. Dat komt omdat er rekening gehouden wordt met de CO2-uitstoot, en die ligt heel wat lager. Daardoor is mijn Lexus niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor mijn portemonnee.” Philippe blijkt dus overtuigd van de voordelen van zijn hybride auto. Ook in toekomst zal hij naar eigen zeggen bij die keuze blijven. “Het dieseltijdperk is voorbij”, besluit hij.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.