Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Nieuwe ShopSafe App neemt supermarktstress-door-corona weg

De ShopSafe app maakt winkelen in coronatijden stressvrij. De app werkt met dezelfde technologie als Waze. Met ShopSafe zie je op je smartphone hoe druk het is in de winkels in je buurt. Niet enkel handig om te weten of de producten die je wilde kopen nog beschikbaar zijn, maar ook om lange wachtrijen – en dus grote groepen mensen – te vermijden.

Boodschappen doen. Vóór de coronacrisis was het een evidentie. Vandaag is het voor veel Belgen een bron van stress. Wanneer vertrek ik best? Ligt wat ik nodig heb nog wel in de rekken? Zal er een wachtrij zijn waardoor ik me noodgedwongen onder vele mensen moet begeven? Een nieuwe app op je telefoon neemt die supermarktstress weg. Op basis van de mening van gebruikers, het winkelpersoneel en geïntegreerd met de data van een grote telecomspeler, toont de ShopSafe de actuele status van de winkels in je buurt.

Veilig, want minder lang aanschuiven

“Blijf in uw kot”, luidt het advies van de overheid en de virologen. De gebruikers van ShopSafe vermijden lange wachtrijen waarin je een risico op besmetting loopt. Wie de app slim gebruikt, weet op voorhand wat hij of zij in elke supermarkt mag verwachten. Met de app willen de initiatiefnemers dan ook bijdragen aan een goede spreiding van de drukte om zo de supermarkten te ontlasten.

Waze, maar dan voor supermarktbezoek

‘Door de mening van gebruikers te bundelen met telecomdata, krijg je een soort Waze voor supermarktbezoeken’
Bart Muskala
CEO Accurat

Bart Muskala, CEO van Accurat, bedacht het concept van ShopSafe toen hij op social media de vele berichten over lange rijen bij supermarkten zag: ‘Met ons bedrijf zijn we actief bezig met location intelligence - inzichten puren uit locatiegegevens. We gebruiken dezelfde technologie als Waze, die met realtime data van autobestuurders werken. Ook van winkelaars kun je zulke realtime gegevens verzamelen. Door de mening van gebruikers te bundelen met telecomdata, krijg je een soort Waze voor supermarktbezoeken. Met ShopSafe weet je op voorhand of je rit de moeite waard zal zijn.’

Samenwerking met vele partijen

‘Het was een huzarenstukje om deze app zo snel uit te brengen’, blikt Hans Peerlinck van Endare terug. ‘Als appbouwer hebben we samen met Accurat, de ontwikkelaars van Jack + Joe en brand studio at-thetable, dag en nacht gewerkt. We doen dit allemaal belangeloos, maar dat heeft ons eerlijk gezegd geen seconde tegengehouden. Het is een mooie manier om ons sociaal engagement te tonen.’

‘Lock Down? Stand Up!’

Op deze hub zet Mediafin, de uitgever van De Tijd, initiatieven van ondernemers om andere ondernemers te helpen in de kijker. De teksten en foto’s worden ingediend door de initiatiefnemers zelf en worden gepubliceerd buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van De Tijd. Uw hulp aan andere ondernemingen ook op deze hub? Stel uw project voor op tijd.be/standup

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.