Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. Om hun visie, ideeën en oplossingen te delen met de De Tijd-community. De betrokken partners zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
‘Digitalisering gaat al lang niet meer alleen over IT-processen. Het raakt het hele bedrijf’, zegt Lucas Marain, algemeen directeur van maatwerkbedrijf Wase Werkplaats. ‘En het zorgt ervoor dat mensen met een beperking in ons maatwerkbedrijf toegang krijgen tot nieuwe technologie’.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Als we alle beschikbare data standaardiseren en samenbrengen kunnen we een soort digitale kopie of ‘digital twin’ van een stad maken, of zelfs van het hele land. Beleidsmakers kunnen met een actuele kijk op de situatie de impact van geplande maatregelen eenvoudig simuleren en testen. De Vlaamse overheid toont zich hierin een pionier en rekent daarvoor op partners als imec, Microsoft en andere bedrijven.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Het West-Vlaamse familiebedrijf Renson vervaardigt al 100 jaar ventilatiesystemen, zonwering en terrasoverkappingen. Met geïntegreerde smart-toepassingen kan de gebruiker zijn activiteiten opvolgen. De professional kan vanop afstand de systemen installeren en zelfs problemen oplossen. ‘Met een IoT-partner als Microsoft kunnen we onze toepassingen ook uitrollen in pakweg Rusland en Australië’, vertelt Rino De Meulenaere, directeur onderzoek en ontwikkeling van de groep.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
In het begin van de tweede industriële revolutie hadden veel bedrijven een eigen stroomgenerator, maar uiteindelijk sloten ze zich allemaal aan op het openbare elektriciteitsnet. Hetzelfde vindt tegenwoordig plaats in de IT-wereld. ‘Een eigen datacenter is niet meer van deze tijd’, vindt Thomas Kessler, Head of Customer Success bij Microsoft Belux, ‘en die beslissing is niet alleen een zaak van de CIO, maar van de voltallige directie’.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
‘Sinds we machine learning gebruiken voor onze financiële prognoses, beschikken we over informatie die stukken accurater is’, vertelt Jas Brar, financieel directeur van Microsoft België en Luxemburg. ‘Bovendien kunnen de medewerkers van onze financiële departementen zich nu meer focussen op klanten, in plaats van oeverloos te vergaderen.’
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Het jonge Limburgse technologiebedrijf UgenTec ontwikkelt software om laboranten te ondersteunen. Dankzij deze digitale tools zijn de analyses van ziektebeelden sneller klaar en bovendien accurater. Ruim honderd moleculaire testlabs wereldwijd maken gebruik van de geautomatiseerde analyse van UgenTec. Eerst ging het vooral om DNA-analyse in klinische diagnostiek, maar steeds vaker gaat het ook om toepassingen in de landbouw, dierenwelzijn en voedselveiligheid.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
De stedelijke basisschool Omnimundo ligt in Antwerpen-Noord, een buurt waar vele leerlingen met een leerachterstand kampen. ‘We pionieren al vier jaar met een digitale lesgever waardoor we veel beter kunnen inspelen op de individuele leerbehoeften van onze leerlingen’, vertelt Olivier Dijkmans, van klas 5A.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
De app van SmartWithFood maakt de zoektocht naar het passend product eenvoudiger. Consumenten krijgen relevante productinformatie over elke voedingsnood en –voorkeur. En het doel? De consument bewuster keuzes laten maken. ‘De app is nog maar het begin.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Er bestaat een nijpend tekort aan AI-specialisten. Daarom slaat Microsoft de handen in elkaar met partners uit de bedrijfswereld en met het opleidingscentrum BeCode om de eerste AI-school in België op te richten. In april startten de eerste twintig studenten aan een trainingsprogramma van tien maanden. Op termijn wil de school tot 500 AI-specialisten per jaar opleiden. De deur staat ook open voor nieuwe partners.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Betere banden kan Bridgestone haast niet meer maken, vandaar dat het inzet op de ontwikkeling van technologie en digitale diensten. Met nieuwe technologie, zoals machine learning, wordt het mogelijk voertuigen efficiënter op te volgen, en dat leidt tot meer gebruiksgemak, kostenbesparingen en een groenere planeet. Daarvan is Johan Van Langendonck overtuigd, hij leidt het team dat zich bezighoudt met digitale oplossingen van de groep in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
‘Als meer kankerpatiënten toegang krijgen tot een behandeling met protontherapie, is dat positief voor de hele maatschappij’, vertelt Gery Gevers, van IBA. Het Waalse bedrijf is een pionier in protontherapie. ‘Dankzij cloudoplossingen maken we onze technologie beter en goedkoper, zodat meer patiënten wereldwijd hiervan kunnen profiteren.’
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
‘Minder, maar intenser contact met mijn patiënten’, dat is een van de voordelen van de Surface Studio, die de Eupense orthodontist Martin Schoonbroodt dagelijks ervaart. Ook in de sector van de tandzorg staat de technologie niet stil. Om een gebit gezond te maken, en in de communicatie tussen arts en patiënt.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
In drie generaties vervelde een schrijnwerker die bakkerijen en beenhouwerijen inrichtte tot een hightech dienstverlenend bedrijf. ‘Mijn grootvader plaatste meubels met koelinstallaties. Mijn vader sprong op de kar van de duurzame koeloplossingen. Ondertussen zetten wij volop in op cloudoplossingen, algoritmes en machine learning. Het doel? De klant volledig ‘ontzorgen’’, vertelt Mathias Coppens, service manager van Sabcobel.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Met 30.000 voertuigen op luchthavens over de hele wereld is het Belgische TCR een belangrijke speler in de luchthavensector. Wereldwijd werken alle 1.200 medewerkers via één cloudplatform. Daarop wil TCR steeds meer applicaties aansluiten.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
10 procent meer opbrengst en 10 procent minder verspilling. Met zulke harde cijfers overtuigt het landbouwmachinebedrijf AVR zijn klanten om te kiezen voor big data in de aardappelsector. ‘Alleen met technologie kunnen we groei verzekeren. Akkerland komt er immers niet meer bij’, zegt Koen Uyttenhove, internet-of-things-manager (IoT) van het Roeselaarse familiebedrijf.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
De doorbraak van artificiële intelligentie zal het competitieve landschap waarin bedrijven of landen actief zijn ingrijpend veranderen. ‘We willen Belgische bedrijven helpen om mee op die trein te springen en de noodzakelijke skills te verwerven, klinkt het bij Didier Ongena, CEO van Microsoft België.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Klantenreacties filteren én die meteen ook vertalen naar de juiste bedrijfsniveaus. Dat doet het feedbackplatform dat Hello Customer ontwikkelde en waar onder meer de merken CKS, fred+ginger en de retailspeler Brantano vandaag al gebruik van maken. Met dank aan artificiële intelligentie.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Artificiële intelligentie mag dan al hot zijn, het echte potentieel ervan wordt pas de komende jaren duidelijk. Toch moet Ageas niet langer overtuigd worden: de verzekeraar experimenteert al ruim een jaar met computervision bij de afhandeling van auto-ongevallen. Daar worden bedrijf én klanten beter van, zo blijkt.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
In zijn nieuwe thuisplek ‘Microsoft Home, vlak bij de luchthaven, heet Microsoft voortaan ook partners en klanten welkom. Openheid en interactie staan er centraal. Het Amerikaanse techbedrijf is er vast van overtuigd dat die open architectuur tot meer kruisbestuivingen en innovatie zal leiden.
Artificiële intelligentie als onderdeel van de bedrijfsstrategie
De impact van artificiële intelligentie (AI) op ons leven is enorm. ‘Veel groter zelfs dan die van telefonie of internet’, beweert Didier Ongena. Als General Manager van Microsoft Belux wil hij AI in elk bedrijf binnenloodsen. ‘De strategische voordelen zijn ongezien.’