Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Digitalisering maakt doelgroepwerknemers nog trotser op hun werk'

©Wase Werkplaats

‘Digitalisering gaat al lang niet meer alleen over IT-processen. Het raakt het hele bedrijf’, zegt Lucas Marain, algemeen directeur van maatwerkbedrijf Wase Werkplaats. ‘En het zorgt ervoor dat mensen met een beperking in ons maatwerkbedrijf toegang krijgen tot nieuwe technologie’.

Wase Werkplaats bestaat sinds 1965. Toen was het een kleine beschutte werkplaats waar 16 personen met een beperking een baan vonden. ‘De officiële term luidt sinds dit jaar maatwerkbedrijf. Bij ons werken 750 zogenoemde doelgroepwerknemers, 90 procent van hen kampt met een mentale beperking.’

Het maatwerkbedrijf is opgesplitst in drie divisies. ‘W Pharma, W Technics en W Green. Die laatste focust op groenactiviteiten, bijvoorbeeld plantsoenen van gemeenten of bedrijven onderhouden, of zwerfvuil opruimen. W Technics voert een brede waaier aan technische activiteiten uit, bijvoorbeeld assemblage, montage en verpakkingen. De derde divisie werkt voor de farmaceutische industrie, en doet aan labelling of inpakken, maar ook kwaliteitscontrole. Voor zulke taken beschikken wij over de juiste profielen. Bij ons wordt een beperking een troef, denk aan personen met een autismespectrumstoornis.’

Van onderuit verbeteren

Wase Werkplaats staat op een unieke manier in het economisch weefsel en helpt in eerste instantie personen met een beperking aan een baan. Maar ook streeft dit bedrijf naar professionalisering en efficiëntiewinsten. ‘We hebben de voorbije jaren een digitale strategie uitgerold, met de implementatie van het ERP-systeem Microsoft Dynamics 365 als centrale spil. Het is een klassieke cloudoplossing, waarmee we zowel onze interne platformen, modules en machines kunnen connecteren als die van externe partijen.’

‘Ook doelgroepwerknemers halen voordeel uit de digitalisering.’
Lucas Marain
algemeen directeur Wase Werkplaats

‘Dynamics 365 is een systeem van de derde generatie. Een zware implementatie waarvoor IT’ers een jaar nodig hebben, is verleden tijd. We zijn de weg van de voortdurende updates ingeslagen. Van onderuit verbeteren we onze processen voortdurend. Tegelijk is IT een zaak van iedereen geworden.’

De farmadivisie is de driver van de technologische omwenteling die Wase Werkplaats doormaakt. ‘Een voorbeeld? Een industrieapotheker moet wettelijk een order vrijgeven op basis van een kwaliteitsdossier. Een dossier beslaat algauw 70 pagina’s en dat 100 keer per dag. Zo iemand kan natuurlijk geen 7.000 pagina’s per dag lezen. Als we zulke processen digitaliseren van a tot z kan de apotheker veel sneller groen licht geven en zijn tijd nuttiger besteden.’

©Wase Werkplaats

‘Bepaalde processen kunnen we ook gebruiken in andere divisies. Apps die je met een tablet of smartphone bedient omdat computers niet zijn toegelaten in de farma, kan je evengoed omzetten in de andere divisies. Onze mensen houden van duidelijke procedures en richtlijnen, ook als ze in pakweg de groenafdeling werken. De architectuur van Dynamics 365 maakt aanpassingen bovendien erg gemakkelijk. Microsoft heeft daar de jongste jaren fors op ingezet. Partners kunnen voortbouwen op het basisplatform. Het bedrijf is ook bezig aan een inhaalbeweging als het gaat om ‘ver-app’en’. Dat maakt het stukken eenvoudiger om bepaalde machines en processen te bedienen.’

Iedereen profiteert

In het algemeen ondergaat de sector van de maatwerkbedrijven een professionalisering. ‘We moeten ons focussen op niches en onze bezigheden op een hoger niveau tillen. De marktomstandigheden veranderen en wij maken deel uit van de globale economie. Ook de digitale trein kunnen wij niet missen. Dit raakt trouwens niet alleen de IT-afdeling, maar de werking van het hele bedrijf. En ja, het vraagt inspanningen om iedereen mee te krijgen, maar uiteindelijk profiteert iedereen. Bovendien komen van onderuit voorstellen voor nieuwe toepassingen, nieuwe apps, nieuwe ideeën. Hierdoor worden onze mensen nog trotser over het werk dat ze uitvoeren.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.