Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Jaarlijks 500 AI-specialisten op de arbeidsmarkt

©Studio Dann

Er bestaat een nijpend tekort aan AI-specialisten. Daarom slaat Microsoft de handen in elkaar met partners uit de bedrijfswereld en met het opleidingscentrum BeCode om de eerste AI-school in België op te richten. In april startten de eerste twintig studenten aan een trainingsprogramma van tien maanden. Op termijn wil de school tot 500 AI-specialisten per jaar opleiden. De deur staat ook open voor nieuwe partners.

Een op twee Belgische bedrijven heeft nood aan IT-specialisten om te kunnen innoveren. ‘Volgens de statistieken van de sectorfederatie Agoria heerst er op onze arbeidsmarkt in de ICT-sector alleen al een tekort aan 16.000 personen met digitale skills. En dat terwijl de jongerenwerkloosheid ruim 20 procent bedraagt’, vertelt Erik Kerkhofs, Director Commercial Partners bij Microsoft Belgium en Luxemburg. ‘Uit de feedback die wij van onze partners krijgen, blijken ze één belangrijke prioriteit te hebben: mensen, mensen, mensen. En dan vertel ik graag de metafoor van de visser. Als je een hogere vangst wil, heb je drie mogelijkheden. Een nieuwe vijver zoeken, de vissen groter maken of beter leren vissen.’

‘Aangezien wij alleen kunnen groeien als onze partners groeien, kiezen wij voor de drie mogelijkheden samen. Uiteraard willen we smart rekruteren, zoeken naar personen met de juiste ervaring. Daarnaast investeren onze partners sterk in opleidingen om de skills van hun medewerkers continu te verbeteren. Tot slot speuren we actief naar de talenten die tot nog toe onder de radar bleven, mensen die misschien niet het juiste diploma op zak hebben, maar wel de juiste attitude en honger om te leren hebben.’

‘Onze partners maken zelf deel uit van de oplossing en leiden de medewerkers op die ze in de toekomst nodig hebben.’ Erik Kerkhofs, Director Commercial Partners Microsoft Belgium
Erik Kerkhofs
Director Commercial Partners Microsoft Belgium

Attitudes en soft skills

Samen met Cronos Groep, Delaware, Faktion, KPMG en Xylos slaat Microsoft de handen in elkaar met de private programmeerschool BeCode om een eerste AI School in Brussel (BeCentral) te openen.

‘De voorbije twee jaar stoomden we 200 afgestudeerden webontwikkelaars op zes campussen klaar voor de arbeidsmarkt. Met de AI School gaan we een stapje verder, mensen die om een of andere reden hun diploma niet haalden, bijvoorbeeld maar wel een basiskennis programmeren bezit, al eens een website ontwierp en wat statistiek kent, komt in aanmerking.’ vertelt BeCode CEO Karen Boers.

De eerste twintig studenten van de AI School startten het gratis trainingsprogramma al in april. ‘In Brussel ontvingen we 350 kandidaturen voor twintig plaatsen. Dat bewijst dat hieraan een nood was’ zegt Boers. ‘De geselecteerde deelnemers volgen een praktijkgerichte opleiding van zeven maanden. Aangezien ze in het regulier onderwijs minder gedijen, maken we de opleiding zo toegepast mogelijk. Ze gaan samen achter de computer zitten waardoor ze procesmatig en in team leren werken. Naast technische vaardigheden focussen we hard op attitudes en soft skills.’

©Studio Dann

Na de cursus volgt een stage van drie maanden bij een van de partners van het programma. ‘Dat maakt de opleiding vrij jobzeker. Bij de basisopleiding bedraagt die al 80 tot 85 procent. Vermoedelijk liggen die cijfers nog hoger in dit vervolgprogramma. De komende maanden willen we het programma uitrollen in alle provincies van het land zodat we 350 tot 500 deelnemers per jaar kunnen vormen. Hiervoor zijn bijkomende partners welkom.’

Samen met concurrenten

De AI School haalt niet alleen haar middelen bij privé partner bedrijven, ze leveren ook experts die hun bedrijfservaring met de deelnemers delen. ‘De jongste jaren investeerden Belgische bedrijven hard in AI, maar je hebt ook de mensen nodig. Met dit initiatief kunnen ze die gap dicht helpen te rijden. Ze maken zelf deel uit van de oplossing en leiden de medewerkers op die ze in de toekomst nodig hebben. Dat doen ze bovendien in een ecosysteem met andere bedrijven die in het dagelijks leven hun concurrenten kunnen zijn’, zegt Kerkhofs. Hij gelooft sterk in de responsabilisering van de partners. ‘Wat we nu doen voor AI, kan in de toekomst ook soelaas bieden voor andere toepassingen.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.