Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Microsoft: de toekomst is open

Valérie Pierre, COO Microsoft Belux ©Christophe Ketels

In zijn nieuwe thuisplek ‘Microsoft Home, vlak bij de luchthaven, heet Microsoft voortaan ook partners en klanten welkom. Openheid en interactie staan er centraal. Het Amerikaanse techbedrijf is er vast van overtuigd dat die open architectuur tot meer kruisbestuivingen en innovatie zal leiden.

Het nieuwe Microsoft-hoofdkwartier ademt zowel technologie als huiselijkheid uit. Geen vanzelfsprekende combinatie, maar de architecten lieten beide aspecten moeiteloos in elkaar overvloeien. Want naast een platform voor artificiële intelligentie en andere innovaties wil Microsoft hier ook een warme thuis bieden aan klanten, start-ups, scholieren en andere partners. Amper 35 procent van de bedrijfsoppervlakte is exclusief gereserveerd voor de eigen medewerkers. De rest is beschikbaar voor klanten en partners, die ter plekke zelf nieuwe technologie kunnen uittesten.

‘Openheid loopt vandaag als een rode draad door onze bedrijfscultuur, en dus ook door dit nieuwe gebouw’, vertelt Valérie Pierre, COO Microsoft Belux. ‘Wij werken voortaan op basis van open source samenwerkingen, en die filosofie wilden we absoluut in ons nieuwe gebouw doortrekken. En uiteraard is technologie hier alomtegenwoordig, maar op een heel discrete manier.’

‘Openheid loopt vandaag als een rode draad door onze bedrijfscultuur’
Valérie Pierre
COO Microsoft Belux

Microsoft hecht zoveel belang aan een open bedrijfscultuur, vanuit de overtuiging dat openheid op termijn tot meer inspiratie en dus ook innovatie leidt. De verschillende diensten en afdelingen lopen en werken voortaan door elkaar, om tot meer kruisbestuivingen te komen. ‘Het is gewoon belangrijk dat onze medewerkers, onze klanten en onze partners, elkaar hier informeel treffen en van elkaar horen waar ze mee bezig zijn. Vaak komen net daar de interessantste nieuwe ideeën en projecten uit’, vindt Pierre. ‘Als we vandaag nieuwe medewerkers aantrekken, gaan we uitdrukkelijk op zoek naar mensen die dat verbindende aspect sterk in zich dragen.’

Workshops

Microsoft beschikt vandaag in ons land over een ecosysteem van ruim 4.000 ‘partners’: specialisten die de eindklant helpen bij de implementatie van de Microsoft-technologie. Tegelijk moeten zij op zoek gaan naar nieuwe noden, mogelijkheden en oplossingen.

Valérie Pierre: ‘We steunen heel sterk op die partners “in the field”, en ook zij voelen veel meer dan vroeger de nood aan een open samenwerking. Dat blijkt uit de cijfers: wekelijks bieden onze partners hier nu al minstens drie workshops of opleidingssessies aan, voor tientallen of soms zelfs honderden eindklanten. Daarvoor krijgen zij nu bijvoorbeeld ons Microsoft Technology Center tot hun beschikking, waar ze demo’s kunnen geven.’

©Christophe Ketels

‘En vergis je niet: voor een bedrijf als Microsoft is dit soort interactie bijzonder verrijkend. Wij steken veel op van de feedback en de concrete cases van onze klanten. Daarnaast kunnen partners ons nu zelf oplossingen demonstreren die wij hier in onze gebouwen kunnen verwerken’, zegt Valérie Pierre.

Vandaag ligt de focus nog overwegend op technische expertise en profielen, maar op termijn is het de bedoeling om in Zaventem ook niet-technische profielen over de vloer te krijgen en met hen van gedachten te wisselen. ‘Neem nu artificiële intelligentie, een thema dat bijzonder hot is. We moeten af van het idee dat AI alleen iets is voor dataspecialisten’, vindt Pierre. ‘Ik kan me bijvoorbeeld perfect voorstellen dat er ook heel interessante AI-toepassingen in de hr-wereld zijn. En de waardevolste input komt dan natuurlijk van hr-managers.’

‘We moeten af van het idee dat AI alleen iets is voor dataspecialisten’
Valérie Pierre
COO Microsoft Belux

‘De interactie rond het potentieel van nieuwe technologie zal meer dan ooit in twee richtingen moeten werken. En ik ben er vast van overtuigd dat die openheid op termijn heel veel opportuniteiten biedt voor alle bedrijven of sectoren die snel genoeg op de trein springen. Technologie kan daarin absoluut een faciliterende rol spelen’, besluit Valérie Pierre.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.