De productiviteit van vijf personen verhogen zodat ze 3.000 verkooppunten in het hele land kunnen monitoren en van nieuwe producten en promoties voorzien. Dat kan. Hoe? Met een gespecialiseerd CRM-systeem dat de volledige productencatalogus bevat en zelfs de meeste efficiënte route van de sales plant.
Charlier-Brabo Group kent u wellicht niet. Nochtans staan in uw keuken bijna zeker producten die dit bedrijf uit Aartselaar produceert en verdeelt, denk maar aan Elvea, Dole en Target. Na enkele acquisities kon het bedrijf zijn omzet verdubbelen tot 75 miljoen euro. ‘Om die groei de baas te kunnen, zetten we volop in op digitalisering. In het hele bedrijf’, vertelt Bart Vangramberen, general manager van CBG Food Division.
‘We willen onze zichtbaarheid vergroten voor de consumenten en voor de handelaars. Een salesteam van vijf man bezoekt de 3.000 grootste verkooppunten van ons land, een groot voordeel in vergelijking met onze concurrenten. Onze sales brengen in kaart in welke winkels onze producten het meeste verkopen, waar acties aanslaan of hoe de shopper zich beweegt door de verschillende distributiekanalen. En wat zijn de decision trees voor de consument? Die beslissingsboom is een wetenschappelijk model dat de alternatieven en keuzes in een besluitvormingsproces weergeeft.’
‘Een efficiënte routeplanner plant de agenda van onze sales optimaal voor de hele week.’
Administratie beperken
‘Een belangrijk element van de digitale bedrijfsstrategie was een nieuw CRM-systeem. Hiermee kunnen we onze sales force optimaliseren als ze onderweg zijn door hen zo efficiënt mogelijk in te zetten’, gaat Vangramberen voort. ‘Het CRM-systeem bekijkt voor de verkopers waar welke mogelijkheden bestaan. Waar kunnen zij bijdragen aan een optimalisering van het aanbod? En die optimalisering geldt voor het productaanbod, prijsaanbod, display-aanbod, enzovoort. Het gaat vooral over efficiëntie. We willen een complexiteit reduceren tot een begrijpbare eenheid.’ Op basis van de verzamelde informatie kan CBG bijvoorbeeld zijn promoties aanpassen in een zelfstandige supermarkt, terwijl dat niet nodig is in een hypermarkt.
Voor de uitwerking van het systeem en de concrete toepassing deed CBG een beroep op Avento, een implementatiepartner die gespecialiseerd is in oplossingen voor fast moving consumer goods of consumentengoederen.
De oplossing die Avento voor CBG ontwikkelde, is gebaseerd op de technologie van Microsoft Dynamics 365. ‘Onze informatici hebben er weinig werk aan gehad’, legt Marc Van Steenbergen uit, field sales manager bij CBG ‘Avento werkte 85 procent van het systeem volledig uit op maat van ons bedrijf. De implementatie liep over anderhalf jaar. Sinds december 2018 zijn we volledig operationeel, maar het systeem blijft flexibel. We kunnen voortdurend blijven aanpassen als dat nodig is.’
Routeplanner
‘Onze field service-medewerkers hebben met een mobiele versie altijd een volledige catalogus bij de hand, op hun iPad’, zegt Van Steenbergen. ‘Met deze volledige productenlijst kunnen ze gemakkelijk producten voorstellen in de winkels. Heel efficiënt en gemakkelijk kunnen ze ook orders opnemen en ze verliezen geen tijd aan administratie of papierwerk. Ze kunnen er offline mee werken. Een keer per dag moeten ze zich verbinden met wifi of 4G, zodat alle informatie synchroniseert en de backoffice weer mee is.’
‘Een tweede groot voordeel van het systeem? Het bevat een ingebouwde efficiënte routeplanner, die een kaart toont op basis van de klanten in hun portefeuille in een regio. Dat is een grote hulp om hun agenda snel en eenvoudig optimaal te plannen voor de hele week.’