Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Slimme banden ‘praten' met bestuurder

©Bridgestone

Betere banden kan Bridgestone haast niet meer maken, vandaar dat het inzet op de ontwikkeling van technologie en digitale diensten. Met nieuwe technologie, zoals machine learning, wordt het mogelijk voertuigen efficiënter op te volgen, en dat leidt tot meer gebruiksgemak, kostenbesparingen en een groenere planeet. Daarvan is Johan Van Langendonck overtuigd, hij leidt het team dat zich bezighoudt met digitale oplossingen van de groep in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Banden en hightech, dat lijkt een contradictie. ‘Maar dat is het geenszins’, vertelt Johan Van Langendonck. ‘Bridgestone is het grootste banden- en rubberbedrijf ter wereld. Dat willen we blijven en daarom zetten we in op onderzoek en ontwikkeling en zijn we ook de grootste investeerder in R&D in de sector. Trends zoals urbanisatie, klimaatverandering, digitalisatie en de deeleconomie hebben een grote invloed op onze sector en industrie. Door in te zetten op digitale oplossingen en technologie, willen we die trends maximaal in ons voordeel ombuigen.’

‘Machine learning laat ons voertuigen efficiënter opvolgen. Resultaat? Meer gebruiksgemak én kostenbesparingen.’
Johan Van Langendonck
Head of Solutions Strategy, Bridgestone EMEA

Voorkomen is beter dan genezen

Een concrete verwezenlijking van Bridgestone is My Speedy. ‘Bestuurders krijgen op hun smartphone preventieve meldingen en advies over de staat van hun auto. Bovendien kunnen ze meteen zelf een afspraak vastleggen in een vestiging van ons retailnetwerk Speedy. Dit is een mooi voorbeeld van een toepassing van machine learning. Hoe werkt het precies? We installeren dongles in de wagens van onze klanten. Deze ‘zwarte dozen’ capteren data en sturen ze door naar Bridgestone Connect, ons nieuw cloudcomputingplatform. Dit platform vertaalt de data naar concrete inzichten over banden, remmen, batterijen, enzovoort. Doelbewust kiezen we voor een dongle en geen reeks specifieke sensoren. Dat zou de app complexer en duurder maken, waardoor de kosten oplopen.’

©Bridgestone

‘We focussen hard op toepassingen waardoor het onderhoud verbetert van voertuigen – zowel van particulieren als van bedrijven . Dat wil zeggen dat we leren te anticiperen. Onze technologie maakt het mogelijk vooraf te weten dat bijvoorbeeld de banden versleten zijn of de remblokjes aan vervanging toe zijn. We kunnen ingrijpen voor er een probleem ontstaat en dat levert natuurlijk winst op, want herstellen is duurder dan voorkomen. Bovendien is het veiliger. En de gebruiker kiest zelf het ogenblik van het onderhoud, wat een pak comfortabeler is en gemoedsrust geeft.’

De twee grote voordelen van dit soort IoT- en AI-oplossingen?  De verbeterde gebruikservaring voor de klant en de beter gestroomlijnde bedrijfsprocessen voor Bridgestone, zonder al te grote meerkosten., vindt Van Langendonck ‘Het blijft evenwel een uitdaging om onze klanten te overtuigen. Professionals als grote transportbedrijven zijn al mee in het verhaal. Zij beseffen dat er een grote return on investment is. Bij de particulieren hebben we nog een lange weg te gaan. We moeten hen overtuigen dat data delen een meerwaarde oplevert.’

Duurzame oplossingen

‘De cloudtechnologie van Microsoft Azure is een uitstekend platform dat het mogelijk maakt wereldwijd data te verzamelen en onze oplossingen overal uit te rollen, tegen competitieve voorwaarden. Bovendien denken de adviseurs van Microsoft actief mee over haalbare technologische én betaalbare oplossingen. Ze zijn meer dan leveranciers. Ze brengen ons in contact met andere spelers uit hun brede netwerk van IoT- en AI-partners. Die leveren ook weer oplossingen op maat, waardoor wij ons volledig kunnen focussen op ons product en de meerwaarde voor onze klanten en stakeholders.’

‘Door algoritmes geraken personen en goederen efficiënter en duurzamer van A naar B.’
Johan Van Langendonck
Head of Solutions Strategy, Bridgestone EMEA

‘Uiteindelijk profiteert de hele maatschappij. Algoritmes kunnen in de toekomst onze hele mobiliteit optimaliseren. Daardoor zullen zowel personen als goederen efficiënter en bijgevolg duurzamer van A naar B geraken. Ik geloof echt dat we meewerken aan een veiligere en leefbaardere wereld. Een voorbeeld? Met de data die wij capteren over eventuele bandenschade zouden we ook de overheid kunnen inlichten over de plekken waar putten in de weg ontstaan. Ook hier is het beter te voorkomen dan te genezen. In het algemeen gebruikt Bridgestone digitale technologie voor oplossingen waar automatisatie en kostenefficiëntie hand in hand gaan, en die  meerwaarde opleveren voor onze klanten, consumenten en hele maatschappij.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.