Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Van recept naar winkelmandje: sneller, juister en op maat dankzij AI en data

©SmartWithFood

De app van SmartWithFood maakt de zoektocht naar het passend product eenvoudiger. Consumenten krijgen relevante productinformatie over elke voedingsnood en –voorkeur. En het doel? De consument bewuster keuzes laten maken. ‘De app is nog maar het begin.

We werken aan een internet of food waarbij een multidisciplinair team van diëtisten, voedingswetenschappers, IT- en dataspecialisten een digitale brug slaat tussen de consument en zijn voeding’, zegt managing director Ignace De Nollin.

‘Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar transparantie. Ze kopen bewuster, zeker als het over voeding gaat. Maar productetiketten zijn vaak ingewikkeld, waardoor shoppers door het bos de bomen niet meer zien. Met SmartWithFood bieden we een eenvoudige tool om geïnformeerde en gezonde keuzes te maken’, zegt Ignace De Nollin, managing director van SmartWithFood.

‘Je neemt een foto van de ingrediënten van een recept en de meest geschikte producten zitten meteen in je digitale boodschappenmand.’
Ignace De Nollin
managing director SmartWithFood
©SmartWithFood

‘We richten ons op drie groepen. Consumenten die een specifiek dieet moeten volgen, bijvoorbeeld wegens allergieën of hun gezondheid. Een groep die consumeert volgens de regels van een geloof of levensstijl, zoals vegetariërs of veganisten. En tot slot consumenten die gezonder willen aankopen en eten.’

Hoe werkt het? Consumenten stellen een digitaal profiel in. Wanneer ze de barcode scannen, zien ze meteen of een product geschikt is of niet.  ‘We stellen ook alternatieven voor, als het gescande product geen match biedt. In de toekomst zal de app ook extra diëten en voorkeuren ondersteunen. Maar SmartWithFood ambieert geen rol als adviesgever, daarvoor zijn er voldoende specialisten. De brug bouwen tussen de consument en de juiste voeding, met transparantie, gemak en personalisatie, dat is onze rol.’

Geen vingertje

SmartWithFood begon als een innovatieproject in Colruyt Group, dat de beschikbare data over voedingsproducten duidelijker en transparanter wou delen. ‘Ondertussen zijn we een spin-off, die de weg naar een gezondere voeding wil vereenvoudigen. Daarom is het ook belangrijk dat die juiste producten zo snel mogelijk in het winkelmandje belanden. Door slim gebruik te maken van technologie en data bouwen we aan een wetenschappelijk onderbouwd platform, en stellen dat ter beschikking aan retail en andere foodplayers over de hele wereld. We evolueren naar een datascienceplatform’, vertelt De Nollin.

Digitaal boodschappenmandje

SmartWithFood maakt gebruik van artificiële intelligentie en machine learning om personalisatie op grote schaal te realiseren. ‘Het cloudplatform Azure van Microsoft vormt de basis. Bovendien kijken we hoe we met Microsoft onze oplossingen voor de consument kunnen versterken’, zegt De Nollin. ‘We kozen doelbewust voor een wereldwijde speler met een uitgebreid netwerk. Microsoft is een partner die mee oplossingen zoekt en ons helpt bij de internationale groei van onze technologie. Bovendien denken de medewerkers mee na hoe we onze tool klantvriendelijker en retailvriendelijker kunnen maken.’

Volgens De Nollin ligt de weg naar het digitale winkelmandje open. ‘Zowel de consument als de retailer wint. De eerste krijgt meer gemak, inspiratie en personalisatie, de tweede een optimale conversie. Een voorbeeld van de mogelijkheden van AI en machine learning? Je neemt een foto van de ingrediënten van een recept uit je favoriete kookboek en de meest geschikte producten zitten meteen in je digitale boodschappenmand, rekening houdend met je noden en voorkeuren. Er circuleren heel wat kookboeken en recepten, maar de weg van inspiratie naar het winkelmandje is lang niet zo eenvoudig. Recepten meteen shoppable maken, dat is onze ambitie.’

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.