Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het financieel DNA van elke klant is uniek, maar het advies niet altijd’

Yannick Nelissen Grade, Knut Huys, Anne Frérart en Gorik Nelissen ©Dieter Telemans

Elke belegger heeft zijn eigen motivaties, verwachtingen en risicotolerantie. Jammer genoeg krijgt hij zelden vermogensadvies op maat.

Als een nieuwe klant bij een fondsenadviseur aanklopt, krijgt hij steevast dezelfde startvragen voorgeschoteld, zegt Charles-Henri Kerkhove, productspecialist bij fondsengigant Fidelity. ‘Wat is zijn reden om te beleggen? Waar werkt hij naartoe? Hoeveel risico is hij bereid daarbij te nemen en welk rendement verwacht hij?’

Het antwoord op die vragen loopt sterk uiteen. ‘Voor sommigen draait het om het genereren van een bepaald inkomen, voor anderen om het beperken van schommelingen in hun portefeuille. Er zijn jongeren die met een zekere risicobereidheid een pensioenspaarpotje willen opbouwen, en ouderen die al op rust zijn en op een relatief risicovrije manier van hun opgebouwd vermogen willen leven.’

Dat vraagt met andere woorden om maatwerk. In de praktijk ligt dat vaak toch iets anders, meldt Knut Huys, fondsenbeheerder bij Deutsche Bank. ‘Banken komen te vaak met een standaardoplossing. Bij wijze van spreken valt 80 procent van alle klanten daar in twee risicoprofielen, terwijl het financiële DNA van elk van hen uniek is. Iemand kan bijvoorbeeld veel geld op zijn spaarboekje hebben staan omdat hij binnenkort een huis wil kopen. Bij een ander is dat zo omdat bang is zijn job te verliezen, bij nog een ander simpelweg omdat hij niet weet welke spaaropties er nog bestaan.’

Het is ook belangrijk om wijzigingen in het financieel DNA op te volgen, benadrukt Huys. ‘Er kan van alles gebeuren waardoor het profiel van een belegger plots verandert. Een erfenis bijvoorbeeld, langdurige ziekte of een echtscheiding. Het is daarom verstandig om regelmatig bij uw adviseur langs te gaan en indien nodig bij te sturen.’

‘Op die momenten kunnen we een klant ook een idee geven van hoeveel hij moet opzijzetten om tegen een bepaalde datum een zeker vermogen op te bouwen, rekening houdend met allerhande factoren, zoals het aantal kinderen ten laste’, zegt Anne Frérart, productmanager bij Belfius Bank. ‘Dat helpt om een specifiek traject met specifieke oplossingen uit te stippelen.’

Het DNA van een belegger wijzigt ook doorheen de tijd, stipt Frérart aan. ‘Iemand die op de drempel van zijn pensioen staat, heeft vaak een andere visie op het nemen van risico’s dan iemand die zijn pensioen nog volop aan het opbouwen is.’

Voor elk wat wils

Veel banken bieden vandaag 'open architectuur' aan voor hun fondsen, wat betekent dat ze een uitgebreid aanbod hebben aan fondsen van derden. Die grote keuzemogelijkheid is een grote rijkdom. Een klant moet evenwel steeds nagaan of het product wel overeenstemt met het risico dat hij bereid is te nemen. Dit kan hij ofwel zelf onderzoeken, ofwel in samenspraak met zijn adviseur. Zo zal hij beter begrijpen wat precies de karakteristieken en risico’s inhouden van het fonds dat hem interesseert. ‘Het product moet bij de belegger passen’, zegt ook Kerkhove. ‘Voor de een betekent dat een fonds met een defensieve beleggingsstrategie, voor een ander zal het wat assertiever mogen. Eenheidsworst is uit den boze.’

Huys geeft een mooi voorbeeld. ‘Gepensioneerden zijn vooral op zoek naar een regelmatig inkomen. Voor hen zijn er multi-assetfondsen die zich specifiek richten op het genereren van deze inkomsten. Die kunnen een mooi alternatief vormen voor vastrentende producten die op dit ogenblik weinig rendement bieden.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.