New technology
Bart Steukers
2 Leestijd

De onafwendbare wendbaarheid

Column

Uiteraard blijft technologische innovatie behoorlijk belangrijk voor IT- of telecombedrijven. Maar dat soort innovatie alleen volstaat niet langer. Sterker nog: het is misschien niet altijd meer prioritair, en dat heeft alles te maken met de snelheid waarmee puur technologische vernieuwingen vandaag hun weg vinden naar de markt.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Kon een groot softwarebedrijf vroeger nog rustig bouwen aan een nieuw pakket, dan vindt die nieuwe software vandaag via het net in een mum van tijd zijn weg naar de wereldwijde markt. Tegelijk moeten die bedrijven meteen ook wereldwijd de concurrentie aangaan met producten van andere gevestigde spelers én duizenden nieuwe start-ups. Bovendien zijn er anno 2017 ook zoveel applicaties en componenten beschikbaar om nieuwe software te bouwen, dat de puur technologische innovatie vaak niet meer de lastigste stap is.

Grote technologiebedrijven die concurreren met kleine, uiterst wendbare start-ups, zien al te vaak hun troef over het hoofd: zij hebben de klanten.
Bart Steukers Directeur Industries & Markets bij technologiefederatie Agoria

We zitten in een fundamenteel nieuw model, waar de barrières voor puur technologische innovatie en voor concurrenten met verhoudingsgewijs weinig middelen veel kleiner geworden zijn. De grote uitdaging vandaag is niet zozeer meer de ontwikkeling van nieuwe software of technologieproducten. De hamvraag wordt: wat wil de klant of de consument precies, en waarvoor willen ze dan liefst ook nog betalen? Waar kunnen wij als gevestigde speler nu de grootste toegevoegde waarde bieden, en vinden we een markt voor de innovaties waar wij op willen inzetten?

Grote technologiebedrijven treden dan al snel in concurrentie met kleine, uiterst wendbare start-ups, die de markt verstoren dankzij hun grote flexibiliteit en hun scherpe inzicht in een veranderend verwachtingspatroon. Lastig? Jawel, maar grote bedrijven zien daarbij al te vaak over het hoofd dat ook zij over een belangrijke troef beschikken: zij hebben de klanten.

Vroeger startte elke technologische vernieuwing op de R&D-afdeling van een bedrijf, waarna het nieuwe product vervolgens op de markt werd losgelaten. Slimme bedrijven pakken het vandaag heel anders aan: ze gaan op zoek naar klanten die samen met hen innovatieve producten of diensten willen ontwikkelen, waardoor ze veel sneller en beter kunnen inspelen op het verwachtingspatroon en de behoeftes van de markt.

En jawel, misschien moet een nieuw product en cours de route ook worden aangepast, of kom je finaal met iets heel anders op de proppen dan aanvankelijk gedacht, so what? Slimme bedrijven beseffen het vandaag maar al te goed: de belangrijkste innovaties vinden vandaag niet langer plaats op de bedrijfsvloer, je pikt ze elders op. Dat vraagt een ietwat verschillend businessmodel en een ander type medewerker, dat net heel openstaat voor die markt, maar geloof me vrij: die wendbaarheid wordt op termijn onafwendbaar.

Bart Steukers is directeur Industries & Markets bij technologiefederatie Agoria.

Advertentie

Advertentie