New technology
 © Shutterstock
2 Leestijd

Mijn naam is robot, kan ik u helpen?

De innovaties in IT en telecom zijn divers en gaan in alle richtingen. Hier een kleine bloemlezing van veelbelovende technologie en toonaangevende apps.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

 

1. Machine learning: als de computer bijleert

Machine learning is de wetenschap om computers tot acties aan te zetten, terwijl ze er niet expliciet voor zijn geprogrammeerd. Het gaat om het ontwikkelen van software waarvan de mogelijkheden niet vanaf het begin vaststaan. In plaats daarvan leert het systeem in de loop der tijd een aantal zaken bij, en dat op verschillende manieren. De technologie en het concept zijn aan een stevige opmars bezig in alle geledingen van de samenleving. In het oog springende voorbeelden van machine learning zijn een computer die kan pokeren of een zelfrijdende auto. Ook in andere domeinen wordt het relevanter. Denk aan de beleggerswereld waar steeds meer aanzetten tot beslissingen worden genomen door machines.

2. Skype Realtime Language Translator: simultane vertaling in één app

Skype is erg populair, ook in een zakelijke context en zeker bij internationale communicatie. Minstens 30 procent van het internationaal belverkeer verloopt via Skype. Met een vrij nieuwe en opvallende functionaliteit kunnen twee gesprekspartners hun eigen taal spreken die dan in realtime wordt vertaald. Voorlopig worden alleen de grote talen aangeboden, zoals Engels en Spaans. Maar zakenlui hoeven zich binnenkort geen zorgen meer te maken over communicatie met anderstalige zakenpartners. De app doet het vertaalwerk.

3. Deurbel app: wie staat er voor de deur?

Video, apps en datanetwerken groeien helemaal naar elkaar toe. Een mooi en concreet voorbeeld is de videodeurbel of app. Voor veel bedrijven en consumenten is een videodeurbel bijvoorbeeld een eerste experiment met een IP-camera. Ring is bijvoorbeeld een geavanceerde deurbel met een camera en een microfoon, die fungeert als een intercom. Via een bijhorende app is het mogelijk om op straat mee te kijken wie voor uw deur staat. De maker van slimme deurbellen en veiligheidscamera’s heeft ruim 101 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders, onder wie Virgin-oprichter Richard Branson en Goldman Sachs Investment Partners.

4. Chatbots: mijn naam is robot, kan ik u helpen?

Een chatbot of kortweg bot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het gaat vaak om een tekstdialoog, waarbij de gebruiker een vraag ingeeft en de chatbot antwoordt, maar de conversatie kan ook uit meer personen bestaan. Een dergelijke chatbot werkt door patroonherkenning: zijn er een of meer patronen die in de ingevoerde tekst worden herkend? Steeds meer bedrijven gebruiken chatbots voor hun contact met klanten, bijvoorbeeld als klantenservice via websites. Vanwege het geautomatiseerde karakter is een chatbot een goedkoop alternatief voor antwoorden op eenvoudige en courante vragen. 

5. Slack-app: het einde van e-mail

Slack is software voor professionele communicatie. De toepassing begon als mogelijkheid om met uw collega’s of medewerkers te converseren. Zo werd e-mail minder belangrijk op het werk. Vooral de optie om bepaalde kanalen in te richten voor een bepaald onderwerp (denk aan 'jaarcijfers', ‘verkoop’) maakt het een handig programma voor bedrijven. Slack kreeg onlangs een enterprise-versie voor grote ondernemingen. Het bedrijf werd op de Crunchies, de jaarlijkse awardshow in Silicon Valley, uitgeroepen tot beste start-up.

 

Advertentie

Advertentie