New technology
Jeroen Lemaire, CEO van In The Pocket, en Karel Callens, CEO van Cumul.io. © Studio Dann
5 Leestijd

‘Wie puur op technologische innovatie mikt, stelt zich veel te kwetsbaar op'

Op zoek naar een nieuwe strategie: creëren uw digitale toepassingen ook digitale waarde?

Apps zijn passé, het internet of things staat op de rand van de grote doorbraak, virtual reality zou wel eens the next big thing kunnen worden. Kunt u nog volgen? ‘Op termijn worden alle bedrijven technologiebedrijven’, voorspelt Jeroen Lemaire van het digitale agentschap In The Pocket. ‘Maar technologie om de technologie, dat is een aflopend verhaal.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Jeroen Lemaire: ‘Zeven jaar geleden waren wij zowat de eersten in België om puur op mobiele toepassingen te focussen. Anderhalf jaar later telde ons land al minstens 300 appontwikkelaars. Anno 2017 vind je in ons land wellicht geen enkel bedrijfje meer voor wie apps nog corebusiness zijn. Zo meedogenloos is deze sector. Maar je hoort me niet klagen: we hebben vorig jaar een groei van 40 procent neergezet, terwijl we bewust geen nieuwe klanten hebben genomen. Want we konden de vraag van onze huidige klanten naar meer strategische begeleiding nog amper volgen.’

Wat gisteren nog flitsend en revolutionair was, heet vandaag achterhaald. Hoe maak je dan nog het verschil in jullie sector?

Jeroen Lemaire: ‘Technologie is geen uithangbordje meer, iets wat je bedrijf er nog snel even bij neemt. Bedrijven komen vandaag bij ons aankloppen in het volle besef dat ze zichzelf volledig moeten heruitvinden om relevant te blijven voor de digitale consument. Een concreet voorbeeld? Voor Samsonite ontwikkelen we nu connected suitcases, koffers die je voortdurend en overal kunt lokaliseren.’

Karel Callens: ‘Technologie is een facilitator geworden, waardoor er ook veel meer businessmodellen zijn die je op basis daarvan kunt uittesten. Onze business – inzicht geven in data – is op zich niet vernieuwend. Toch zagen wij een interessant gat in de markt: doorgaans zijn het alleen de echte techneuten die iets met die data kunnen aanvangen, die er nieuwe en interessante inzichten uithalen. Daarom bouwden we een platform dat zakelijke gebruikers zélf in staat stelt om aan de slag te gaan met die gegevens. Dankzij onze technologie kunnen ze dat bovendien ook veel sneller doen. Een advocatenkantoor verdiende met ons platform in een mum van tijd 300.000 euro. Door een snelle data-analyse van hun geleverde prestaties ontdekten ze dat tal van opdrachten min of meer tussen de mazen van het net waren beland en dus ook nooit gefactureerd waren. Moraal van het verhaal: bedrijven die nieuwe technologie slim inzetten, creëren een concurrentieel voordeel.’

Virtual reality is een fantastische oplossing, maar we hebben het probleem nog niet ontdekt.
Jeroen Lemaire Medeoprichter In The Pocket

Is het voor bedrijven niet bijzonder lastig om de omschakeling te maken van het puur technologische verhaal naar een echt inhoudelijke, strategische koerswijziging?

Jeroen Lemaire: ‘Absoluut. Als wij een digitaal traject moeten uittekenen voor een bedrijf, leggen we hen eerst altijd dezelfde vraag voor: waar ligt de extra waarde die jullie willen creëren? Een mooie app, een chatbox, eventueel een internet of things-toepassing: dat klinkt allemaal heel leuk en hip, maar hoe creëren die digitale toepassingen ook echte toegevoegde waarde? Ik kan Karel dus alleen maar gelijk geven: data zijn cruciaal.’

Snel schakelen is de boodschap, maar dus ook op zoek gaan naar een businessmodel dat vanuit een heel andere logica vertrekt? 

Jeroen Lemaire: ‘Ik denk het wel. In tal van sectoren zijn kleine start-ups plots heel groot geworden omdat ze een heel andere, digitale logica volgen en in functie daarvan een totaal nieuw model en een nieuwe propositie in de markt hebben gezet. Neem nu de mediasector: klassieke bedrijven worden uitgedaagd door Facebook en Google, die hun content gratis weggeven. Zij kunnen dat, in tegenstelling tot pakweg een krantenuitgever, omdat ze veel meer knowhow en data in huis hebben om bijvoorbeeld advertenties op maat aan te bieden. Als traditionele speler moet je dan je hele businessmodel herdenken en op zoek gaan naar een nieuwe strategie. En geloof me: er wordt altijd naar een beperkt aantal sectoren gekeken, maar disruptie is overal.’

Karel Callens: ‘Ik heb het gevoel dat veel bedrijven dat wel inzien en - zeker in een kmo-land als België - ook relatief gemakkelijk kunnen schakelen, maar hoe begin je daaraan? Welke keuzes moet je maken, welke richting moet je inslaan? Een klerenwinkel openen, allemaal goed en wel, maar is de doelgroep voor mijn concept groot genoeg? Om dat snel uit te testen kun je bijvoorbeeld starten met de opbouw van een eigen community, vertrekkend van een website. Technologie heeft voor die kmo’s natuurlijk ook een aantal drempels verlaagd - er is bijvoorbeeld minder nood aan zware kapitaalsinvesteringen - waardoor ze sneller de concurrentie kunnen aangaan met gevestigde spelers.’

Een advocatenkantoor verdiende dankzij ons platform in een mum van tijd 300.000 euro. Door data-analyse kwamen niet-gefactureerde prestaties boven water
Karel Callens medeoprichter Cumul.io

De telecomsector is een mooi voorbeeld van de revolutie die zich in enkele jaren voltrokken heeft: lag aanvankelijk de nadruk vooral op sneller, beter en krachtiger, dan lijkt toegevoegde waarde van eigen content nu het nieuwe adagio?

Jeroen Lemaire: ‘Die trend illustreert perfect dat bedrijven stilaan beseffen dat ze niet zullen overleven op basis van alleen maar technologische innovatie. Want die is heel vluchtig, en het gaat vandaag zo snel dat bedrijven die alleen daarop mikken zich gewoon veel te kwetsbaar opstellen. Je bent dan bijzonder vatbaar voor disruptie uit alle mogelijke hoeken. De contentstrategie bij telecombedrijven is in essentie een zoektocht naar een emotionele band en primair contact met de eindklant, naar een eigen identiteit. De ultieme vertaling daarvan is Uber: een klant die zich wil verplaatsen gaat naar het Uber-platform, hoewel dat bedrijf nog geen halve taxi bezit.’

Karel Callens: ‘Technologie mag geen einddoel meer zijn. Bedrijven die alleen daarop mikken, hebben in mijn ogen weinig toekomst. Je moet de eindwaarde van nieuwe technologie voor je klant voor ogen houden.’

Er zit nochtans nog flink wat technologische innovatie in de pijplijn in jullie sector: het internet of things, virtual reality, artificiële intelligentie, ...

Jeroen Lemaire: ‘Wie al eens met virtual reality gewerkt heeft, beseft meteen dat deze technologie een enorm potentieel heeft. Onze experts hier in huis vatten dat mooi samen: het is een fantastische oplossing, maar we hebben het probleem nog niet ontdekt (lacht). Misschien zal e-commerce wel plaats ruimen voor VR-commerce, met winkels in 3D, wie zal het zeggen? Voor IoT liggen de kaarten enigszins anders: het belang daarvan kan moeilijk overschat worden, ook al ziet de eindconsument daar vandaag nog niet heel veel van. IoT verschaft bedrijven almaar vaker realtime-informatie, waardoor ze bijvoorbeeld een stuk efficiënter kunnen werken. Neem nu een ploeg die dagelijks een volledig kantoorgebouw schoonmaakt. Als je weet welke deuren de vorige dag honderd keer zijn geopend en welke deuren maar tweemaal, kun je het werkschema van die ploeg daar ook op afstemmen en flink wat geld besparen. Dat soort toepassingen is vandaag al behoorlijk ingeburgerd, maar het is klein bier in vergelijking met het gigantische onontgonnen potentieel.’

Wie is Jeroen Lemaire?

Medeoprichter van In The Pocket, dat digitale producten en platformen op maat bouwt. Het bedrijf mikt steeds meer op het uitstippelen van een totale digitale strategie voor bedrijven. Het focust uitgesproken op de toegevoegde waarde van opkomende technologie zoals internet of things, virtual reality,…

Wie is Karel Callens?

Medeoprichter van Cumul.io, een cloudplatform voor data-analyse. Cumul.io mikt vooral op zakelijke gebruikers en probeert hen meer waarde uit data te laten halen. Onder meer Telenet en Stad Antwerpen zijn klant. 


Advertentie

Advertentie