New technology

AUTOMOTIVE

 © Belga
3 Leestijd

Leuker, makkelijker en veiliger

Meer in NEW TECHNOLOGY

De auto rijdt almaar vaker online. Dat creëert een waaier van mogelijkheden, en daar worden we drie keer beter van. Want autorijden wordt niet alleen eenvoudiger en leuker. De ‘connected car’ is vooral een gouden kans om de verkeersveiligheid gevoelig te verhogen.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Meer dan een behoorlijk functionerend 4Gnetwerk en een simkaart was er niet nodig om een rijdende auto te verbinden met het internet. Merken als BMW en Audi deden het een paar jaar geleden al. Meteen opende zich een waaier van nieuwe mogelijkheden, die autorijden leuker maken. Onlinemuziekdiensten als Spotify, waarmee Mini samenwerkt, rijden al lustig mee.

Of neem Audi dat voor de ingebouwde navigatie geen getekende kaart gebruikt, maar satellietbeelden van Google Maps. Voor veel toepassingen kan dat ook zonder simkaart. Vandaag hebben de meeste merken een multimediasysteem, zelfs in compacte modellen als de Renault Mégane, dat een verbinding maakt met de smartphone van de bestuurder en de inhoud ervan op het aanraakscherm zet. Gooi er nog spraakherkenning bij, en het wordt mogelijk om sms’jes in te spreken en binnenkomende berichten te laten voorlezen. We probeerden het onlangs uit in de BMW 7: het werkte feilloos.

Te hulp

De connected car biedt constructeurs ook de mogelijkheid om de klant een eigen servicepakket aan te reiken. Opel met OnStar, BMW met BMW Connected of Mercedes met zijn Concierge Services. Die laatste vlag dekt de lading zeer goed: het concept snelt te hulp zoals een conciërge in het gebouw. Even drukken op een knop en er komt iemand aan de lijn om snel op te zoeken waar u in de buurt een Italiaans restaurant vindt.

Waarna de conciërge de route naar het restaurant van uw keuze zelf in uw navigatiesysteem kan stoppen, van een afstand. Bij de aankoop van een nieuwe auto zijn dergelijke dienstenpakketten vaak een paar maanden of een jaar gratis. Daarna wordt abonnementsgeld aangerekend. In combinatie met een app op een smartphone ontvouwt zich ook een wereld van mogelijkheden voor wie niet in de auto zit. Denk aan de airconditioning of verwarming al opzetten, terwijl u de rekening in het restaurant betaalt. Of de auto alleen de garage laten binnenrijden: dat kunnen de topmodellen van BMW en Mercedes nu al feilloos.

Het leuke aan apps is dat ze almaar slimmer worden. De Connected-app van BMW analyseert constant uw mobiliteit, zoals de route die u bij voorkeur neemt. Bovendien werken apps heel vlot samen, wat nog meer deuren opent: staat er in uw agenda een afspraak, dan waarschuwt de app u na analyse van het verkeer dat het tijd is om te vertrekken.

Onheil voorkomen

Naast entertainment en gebruiksgemak is er een derde belangrijk terrein dat klaar ligt om ontgonnen te worden door de connected car: veiligheid. Auto’s die met internet en een servicepakket van de constructeur verbonden zijn, kunnen nu al zelf een diagnose doorsturen naar de centrale. Waarop die de bestuurder waarschuwt dat de auto toe is aan onderhoud. In ernstigere situaties, zoals een ongeval, kan de auto zelf een nooddienst oproepen. Opel staat daar al heel ver mee, met het OnStar-concept.

Een nog niet ontgonnen terrein dat heel wat mogelijkheden biedt, is communicatie tussen auto’s onderling. Technisch is het vandaag al perfect mogelijk om auto’s die in elkaars buurt rijden te laten communiceren: informatie als rijrichting, snelheid en route die in de gps is geprogrammeerd. Als een krachtige processor in de auto al die data snel verwerkt, dan kunnen de communicerende auto’s elkaar waarschuwen. Die toepassingen kunnen pas volledig geïmplementeerd worden als 5G wordt uitgerold, de volgende generatie van het datanetwerk voor smartphones en tablets.

En vooral als de zelfrijdende auto in het straatbeeld verschijnt. De ‘autonomous car’ is per definitie een auto die zelf ingrijpt. De zelfrijdende auto hoeft zijn bestuurder niet eens te waarschuwen, maar kan zelf de snelheid aanpassen om onheil te voorkomen. Vandaag is het nog toekomstmuziek, maar het concept van met elkaar communicerende auto’s zal het aantal ongevallen op ingrijpende wijze verminderen. Om de eenvoudige reden dat de computer altijd sneller is dan de mens. Denk aan ongevallen op de autoweg, waar veel aanrijdingen het gevolg zijn van te laat remmen.

De connected car kan live aan de volgende auto doorgeven wanneer hij remt, waarna die volgende auto ook meteen remt. De tijd tussen beide remmanoeuvres zal altijd korter zijn dan de menselijke reactie van de achtervolger, als die de remlichten van de voorliggende auto ziet aanflitsen.

Advertentie

Advertentie