New technology

AUTOMOTIVE

 © Bloomberg
2 Leestijd

Mooier aan de buitenkant

Meer in NEW TECHNOLOGY

3D-printing kan auto’s lichter, veiliger en meer aerodynamisch maken. Door zijn hoge kostprijs is de technologie vandaag wel nog beperkt tot luxewagens, en verfraaiingen.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Het duurt amper tien minuten om met een 3D-printer een smarphonehoesje te maken’, zegt Bart Van der Schueren, chief technology officer van Materialise, de Belgische specialist in 3D-printing. ‘Met spuitgieten heb je er in dezelfde tijd 600 gemaakt. Dat verklaart meteen waarom grootschalige productie met 3D-printing vandaag niet aan de orde is. Het moet economisch verantwoord zijn. Een nieuwe technologie moet goedkoper zijn om een oude technologie te vervangen.’ Dat verklaart meteen waarom 3D-printing het wel goed doet in de ruimtevaartsector, waar de oude technologie vrij duur is, verklaart hij.

‘In de automobielsector daarentegen zijn de productieprocessen zo geoptimaliseerd dat het heel moeilijk is om met 3D-technologie door te breken, zeker voor wagens uit het goedkopere en middensegment.’ In het hogere segment is de interesse voor zogenoemde additieve assemblage een stuk groter. ‘Bij luxewagens zoals Lamborghini’s en Rolls-Royces zijn de volumes zo laag zijn dat er geen grootschalige productie is, en 3D-printing dus wel economisch interessant wordt.’

“Van sommige luxewagens worden geen vier dezelfde modellen gemaakt. En dan is 3D-printen wel interessant.”
Bart Van der Schueren Materialise

Hoge vlucht Enkele voordelen van 3D-printing? Het maakt meer flexibiliteit, complexe vormen en het gebruik van lichtere stoffen mogelijk. Naarmate ze performanter wordt, ziet Van der Schueren de technologie een steeds hogere vlucht nemen. Eind dit jaar brengt HP een nieuwe 3D-printer op de markt, met software ontwikkeld door Materialise, die de helft goedkoper werkt dan de huidige generatie printers, en tot tien keer sneller.

Heeft iedere garagehouder dan binnen tien jaar een 3D-printer om beschadigd koetswerk te vervangen? De technologie-expert ziet het anders. ‘Een plastic onderdeel dat ontwikkeld is voor spuitgieten, kun je wel 3D-printen, maar is dan eigenlijk een prototype: het heeft niet dezelfde performantie en zal bijvoorbeeld sneller breken. Als het past in een speciaal voor 3D-printing ontwikkeld design, zal het wel stevig genoeg zijn. Maar een bestaand design aanpassen voor één wisselstuk zou voor een garagist ongelofelijk duur zijn.’

“Met 3D-printing kunnen we een versnellingspook maken, die gemodelleerd is naar de handpalm van de bestuurder.”
Bart Van der Schueren Materialise

En als het om een wagen gaat die al in 3D geprint was? ‘Dan is het natuurlijk wel mogelijk, en rendabel.’ Additieve assemblage kan ook bijdragen aan het verder personaliseren van wagens, al staat de sector daar vandaag al ver in, merkt Van der Schueren op. ‘Bij sommige autofabrikanten rollen er jaarlijks geen vier identieke wagens van de band. Met 3D-printing kunnen we nog een stapje verder gaan, bijvoorbeeld door een versnellingspook te maken die gemodelleerd is naar de handpalm van de bestuurder. De vraag naar dat soort gadgets en verfraaiingen is voorlopig wel nog heel beperkt 

Advertentie

Advertentie