New technology

AUTOMOTIVE

 © Bloomberg
5 Leestijd

Toptechnologie in middenklassers

Meer in NEW TECHNOLOGY

Nieuwe technologie rijdt het autolandschap binnen in peperdure topmodellen. Waarna ze in het gamma naar beneden druppelt en zich ook in middenklassers parkeert. Vroeger was het een langzaam proces, vandaag gaat het almaar sneller.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Een voorbeeld? Snelheidsregeling die zich aanpast aan het verkeer. Niet eens een handvol jaar geleden vond u die alleen bij modellen als de Mercedes S-Klasse of BMW 7 - vandaag al in een middenklasser als de Volkswagen Golf. En er ismeer. Tien technologieën die autorijden zullen veranderen - in een niet eens zo verre toekomst.

1 - De ophanging die vooruitkijkt

Er zitten almaar meer sensoren in de auto. Om verkeersborden te herkennen of de bestuurder te waarschuwen voor overstekende voetgangers. Sensoren en camera’s die het wegdek in kaart brengen en die informatie doorspelen aan de ophanging.

Zo kan de vering zich voorbereiden op putten en bulten of kasseien en andere kleine of grote veranderingen in het wegdek. De SKlasse van Mercedes is al uitgerust met een vergelijkbare vering: het verschil in comfort mét of zonder, als de auto over een verkeersheuvel schuifelt, is indrukwekkend. Maar de technologie kan veel verder gaan.

Denk aan software die bij het naderen van een bocht berekent hoeveel graden de ophanging langs een kant moet overhellen, zoals u dat spontaan doet met een fiets – gaan ‘liggen’ in de bocht. Zo’n ‘actieve ophanging’ wordt ook handig als antidiefstalsysteem. U laat de auto op zijn parkeerplaats zo diep over de wielen zakken, dat hij niet meer kan rijden.

2 - De auto die u terugfluit

De auto die waarschuwt en zelf remt als de bestuurder bij een nakende aanrijding te laat reageert: almaar meer merken bieden hem aan. Niet alleen Mercedes met zijn ‘Pre Safe’, ook Ford in de B-Max, een kleinere stadswagen, met ‘Active City Stop’. Niets bijzonders. Maar de razendsnelle ontwikkeling van sensoren leidt naar een volgend stadium: de auto die niet alleen vanzelf remt, maar ook handelingen van de bestuurder ongedaan maakt. Lees: u duwt op het gaspedaal, maar de auto reageert niet, neemt zelfs gas terug en remt. Omdat een amalgaam van sensoren, communicatie met andere auto’s en de boordcomputer hebben gemeld dat er over dertig meter een voertuig uit die zijstraat komt, nu nog onzichtbaar voor het menselijk oog.

3 - Laserlicht

Na de gloeilamp kwam xenon. En dat werd verdrongen door ledlampen. Maar de BMW i8, hybride topsportwagen, rijdt al rond met de toekomst: laserlichten. Grote stap vooruit, want dat licht reikt 600 meter ver, een verdubbeling van wat led nu kan. Bovendien is het mogelijk om een perfecte, intens helder witte lichtbundel te creëren. Samenwerking met camera en sensoren zorgt ervoor dat tegenliggers nooit verblind worden.

4 - De auto die zelf kán rijden

Hij is niet weg te branden uit het nieuws, de zelfrijdende auto. De technologie is er klaar voor, zo goed als. De infrastructuur niet. Zeker niet in kleine landen als België. Op sommige plaatsen kan de zelfrijdende auto het redden, op andere wellicht niet. Andere struikelsteen? De zelfrijdende auto van de ene op de andere dag introduceren, overal en voor iedereen: dat is een utopie. De ‘autonomous car’ zal in zijn eerste leven dus moeten cohabiteren met gewone auto’s.

Zeer moeilijk, maar op te lossen: Nissan liet in oktober 2015 op het Autosalon van Tokyo een zelfrijdende auto zien waarin ook een echt stuur zit. Om het van de auto over te nemen als de infrastructuur of verkeerssituatie dat vereisen - en met een gewone auto te rijden.

5 - Biometrisch ontgrendelen en starten

Mercedes vervangt de autosleutel van de nieuwe EKlasse nu al door een smartphone. De volgende stap is technologisch zeer dichtbij, want zit al in een iPhone: een sensor die de vingerafdruk herkent. Zowel om de deur te ontgrendelen, als de auto te starten.

6 - Elektrische auto zonder afstandsangst

Hij wordt zwaar gepromoot, maar blijft discreet. Het probleem? Afstandsangst, bang zijn dat we niet thuis raken met de beperkte autonomie van de batterij. Een drempel voor veel consumenten om in het concept te stappen. Maar de batterijtechnologie begint te evolueren. Snel zelfs. Opel lanceert straks de Ampera-e. Een middenklasser met een theoretisch rijbereik van 500 kilometer. In een eerste test reed de Ampera-e van Londen naar Parijs, in reële omstandigheden, en dat is 417 kilometer zonder bijladen. Er bleef zelfs nog 80 kilometer rijbereik over.

417 km De afstand Londen-Parijs, die een elektrische middenklasser zonder bijladen aflegde.

7 - Zelf parkeren

De auto die zichzelf parkeert bestaat al. Net zoals de auto die alleen de garage binnenrijdt, zoals de 7-Reeks van BMW. Maar de grote doorbraak blijft uit, van auto’s die een plaatsje zoeken waar ze in kunnen en dan zelf parkeren. Omdat de nodige handelingen vaak te complex zijn. En omdat het concept moeilijker is met een manuele versnellingsbak – de bestuurder moet nog altijd zelf schakelen. De elektrische auto zal hier voor een doorbraak zorgen. Hij heeft geen versnellingsbak meer. En vereist minder verschillende mechanische systemen om de auto in beweging te zetten, zodat het makkelijker wordt om dat automatisch parkeren te beperken tot één druk op de knop.

8 - Instrumentenbord met Augmented Reality

Audi lanceerde in de huidige TT zijn brede, digitale instrumentenbord. De versie van Mercedes oogt als een tablet van een halve meter breed. En de betere auto zit al vol sensoren en camera’s om alles en nog wat op te speuren. Die heeft ook navigatie en kan online. De integrale combinatie is nakend: objecten in de verte kunnen straks op het scherm verschijnen, en informatie geven over de resterende afstand. Of de snelheid opgeven waarmee we de hindernis moeten benaderen.

Nu nog die brede tablet uitrekken tot bij de passagier, zodat die op het aanraakscherm kan tikken om meer informatie, in beeld, woord en cijfer, te krijgen van wat zich ver voor de auto bevindt. Of zelfs al een filmpje kan genereren over hoe de auto straks die parkeergarage binnen moet rijden. Inderdaad: Augmented Reality.

9 - Koetswerk dat energie opslaat

De autonomie van elektrische of hybride auto’s uitbreiden: alle manieren zijn goed. Ingenieurs denken aan koetswerkpanelen die energie kunnen opslaan, en die zich dus ook laten opladen door zon of stopcontact. Meegenomen: de panelen waaraan wordt gewerkt zijn van polymeer en koolstofvezel. En zullen het totaalgewicht van de auto met dik 15 procent verlagen. Ook weer gunstig voor energieverbruik en dus autonomie.

15%Het totale gewichtsverlies van een auto, dankzij de vernieuwde materialen in het koetswerk.

10 - Digitale achteruitkijkspiegel

Hij is klaar en kan zo in uw auto gemonteerd worden. Waarom hebt u dan nog geen digitale achteruitkijkspiegel? Hij is nog te duur. En de gemiddelde bestuurder is er psychologisch niet klaar voor. Maar de digitale achteruitkijkspiegel komt er. Het concept – camera’s waar nu de buitenspiegels zitten, derde camera in de achterruit - biedt te veel voordelen. Een groter beeld, op een scherm van pakweg 30 centimeter breed, en ook geen dode hoek meer. Bovendien heeft hij tal van nieuwe mogelijkheden, zoals gevaar melden.   

Advertentie

Advertentie