New technology

FINANCE

Betalen met smartphone of zwevende bankkaart

Meer in NEW TECHNOLOGY

 © BELGA

 © BELGA

Contactloos betalen wacht in ons land op de grote doorbraak. De technologie is er wel, maar het vraagt nog een mentaliteitswijziging, en meer geschikte bankkaarten.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

De Europese Centrale Bank (ECB) bracht in november een studie uit die het betaalgedrag van Europeanen in kaart brengt. Daaruit bleek onder meer dat in België 63 procent van de dagelijkse aankopen met cash gebeurt. Zeker voor bedragen onder 5 euro grabbelen de Europeanen snel in de zakken. In de eurozone rekenen ze daarbij voor 93 procent in cash af.

Voor dergelijke kleine betalingen bieden contactloze betalingen een goed alternatief. Het succes van die betalingen is voorlopig beperkt. In België gebeurt het slechts bij 1,8 procent van de betalingen tot 25 euro. Daarvan zijn er nochtans heel veel: in de eurozone zitten vier op de vijf betalingen onder dat bedrag, leren de ECB-data. Afgaand op een recente enquête van onderzoeksbureau iVox in opdracht van Bancontact, de leider in elektronische betalingen, zal het contactloos betalen wel stijgen, aangezien 77 procent van de jongeren nog amper cash op zak heeft. 

Er zijn meerdere manieren om contactloos te betalen. U kunt met de Bancontact-app of een bank-app een QR-code scannen op de betaalterminal, en dan de pincode ingeven. Met eenzelfde procedure kunt u ook geld overschrijven naar een vriend als die daarvoor op zijn app een QR-code oproept. Daarnaast zijn er apps als Payconiq die vriendenbetalingen mogelijk maken via een telefoonnummer of email-adres.

Een andere mogelijkheid is ‘tap & pay’, waarbij klanten alleen hun kaart of smartphone, die is uitgerust met een NFC-chip (Near Field Communication), naast een betaalterminal moeten houden om te betalen. Bij smartphones lukt dat alleen met toestellen die het besturingssysteem Android hebben, aangezien Apple zijn NFC-chip niet openstelt voor toepassingen die niet van Apple zijn.

Bankkaarten

België staat nog maar aan het begin van contactloos betalen, vertelt Sarah Thomas, woordvoerster van betaalbedrijf Worldline. ‘In Nederland bijvoorbeeld, gebeurt meer dan een op de drie betalingen onder de 20 euro contactloos. Pas in de laatste maanden zijn er in België heel wat oplossingen op de markt gekomen. Er gebeuren vandaag al vier keer zoveel contactloze betalingen als aan het begin van het jaar.’

Een belangrijk verschil met Nederland is dat daar nu al één bankkaart op de twee is uitgerust met een NFC-chip. Exacte cijfers zijn er niet voor België, maar zeker is wel dat het hier om een flinke minderheid gaat. ‘Belgische banken zijn stap voor stap de “oude” kaarten aan het vervangen door nieuwe, die wel zijn uitgerust met die technologie’, vertelt Isabelle Marchand, woordvoerster van sectorfederatie Febelfin.

Voor de grote doorbraak is er ook een mentaliteitswijziging nodig, stipt Thomas aan. ‘Handelaars hebben nog altijd de gewoonte om klanten te vragen om te pinnen, terwijl ze ook “OK” kunnen drukken, gevolgd door het bedrag om zo contactloos te laten betalen. Ook de consument moet anders gaan denken. Belgen zweren bij een pincode uit veiligheidsoverwegingen, terwijl contactloos betalen zeker te vertrouwen is. Bovendien gaat het om bedragen van maximaal 25 euro.’

Onlangs ontstond oproer, toen consumentenvereniging Test-Aankoop waarschuwde dat fraudeurs misbruik kunnen maken van die chips door met een verborgen mobiele betaalterminal geld af te halen bij nietsvermoedende kaarthouders. ‘Wij betreuren die hetze, want die diefstallen komen in de praktijk niet voor’, zegt Thomas. ‘Er is in België geen enkel geval bekend van zo’n fraude. Logisch ook, aangezien dat geld via die geregistreerde betaalterminal uiteindelijk op een rekening terechtkomt. De houder van die rekening kunnen we heel gemakkelijk opsporen.’

Betaaloplossingen

Steeds meer technologiebedrijven komen met concurrerende betaaloplossingen, geholpen door de Europese betaalrichtlijn PSD2. Die dwingt banken vanaf begin volgend jaar om hun rekeninggegevens open te stellen voor andere spelers, als de klant daar toestemming voor geeft. ‘De financiële sector neemt die evolutie zeker ernstig, maar het is moeilijk in te schatten hoe snel die gaat, en welke oplossingen daadwerkelijk zullen doorbreken’, zegt Marchand. ‘Zo lijkt Google Wallet het bijvoorbeeld niet zo goed te doen. Bovendien bestaan er wereldwijd grote verschillen in de houding ten aanzien van veiligheid, vertrouwen en privacy. Voor Europeanen is dat heel belangrijk, in de VS is dat al minder. Ook zijn techspelers vooral geïnteresseerd in data. Zij zullen zich niet snel bezig houden met een complexe activiteit zoals exportverzekeringen.’

De innovatie in de sector zal in elk geval niet stilvallen. Er komt nog nieuwe betaaltechnologie aan. ‘De interactie tussen mens en technologie maakt bijvoorbeeld spraakgestuurde betalingen mogelijk’, vertelt Thomas. ‘De betaalervaring wordt steeds gemakkelijker. Het evolueert geleidelijk naar een “zero effort payment”, waarbij technologie kan interpreteren wat er moet gebeuren, op basis van een duidelijk signaal zoals een vingerafdruk of via het registreren van een knipoog.’

‘Big data is de renaissance van de ingenieurs’

De digitalisering maakt dat banken een brede waaier aan specifieke profielen nodig hebben. ‘Dat gaat onder meer over digitale communicatiespecialisten en marketeers, en natuurlijk ook gespecialiseerde IT-profielen zoals Java-ontwikkelaars’, vertelt Geert Van Mol, chief digital officer bij de bank Belfius.

Voor big data en kunstmatige intelligentie zijn er vooral burgerlijk en commercieel ingenieurs nodig. ‘Om nuttige informatie te halen uit big data, moet je bijvoorbeeld aan neurolinguïstische programmering doen. Dat vereist ingenieurs die met data overweg kunnen, een belangrijke technische bagage hebben, en bijna zelf kunnen programmeren.’

‘Dit is echt de renaissance van ingenieurs, maar dan op informaticavlak’, benadrukt hij. ‘Noem hen trouwens alsjeblieft geen nerds, zeg liever “digitaal doorleefd”. Wie alleen een techneut is zonder ooit na te denken over wat zijn werk voor de klant betekent, krijgt het heel moeilijk bij een bank.’

Die renaissance laat zich ook voelen in een war on talent. ‘Wij hebben op dit ogenblik tachtig vacatures openstaan in de brede waaier van digitale competenties, waarvan twintig rond big data en kunstmatige intelligentie’, aldus Van Mol. ‘De andere openstaande functies zijn bijvoorbeeld voor Java-ontwikkelaars en digitale projectleiders die heel goed weten wat kan werken op mobile first. Daarvoor moet je geen ingenieur zijn, maar vooral een liefde hebben voor de smartphone, en de diensten die we daarmee kunnen verlenen aan klanten.’

 

Advertentie

Advertentie