New technology

FINANCE

2 Leestijd

Digitalisering laat banken geen keuze: ze moeten mee

Meer in NEW TECHNOLOGY

Digitalisering is veel meer dan een van de grote uitdagingen waar banken vandaag mee af te rekenen hebben. Ze heeft ook een verregaande impact op hun businessmodel.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘De economische impact van digitalisering is dubbel’, zegt Wien De Geyter, secretaris-generaal bij sectorfederatie Febelfin. ‘Enerzijds draagt digitalisering zeker bij aan de winstgevendheid van onze banken, doordat de efficiëntie de hoogte ingaat. Anderzijds vraagt digitale innovatie natuurlijk om stevige investeringen en een aangepast businessmodel. Maar banken hebben weinig keuze: klanten verwachten dat ze meegaan in dat innovatieproces.’

Digitale innovatie vraagt om stevige investeringen en een aangepast businessmodel
Wien De Geyter secretaris-generaal Febelfin

Wat die verandering van dat businessmodel zoal kan inhouden, bleek vorig jaar, toen ING België een grote herstructurering aankondigde. Die vertaalt zich de volgende jaren in een stevige inkrimping van het kantorennetwerk en in jobverlies. En hoewel Febelfin daarover liever op de vlakte blijft, staat het in de sterren geschreven dat ook bij de concurrentie nog kantoren en arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. Ons land telt vandaag 592 bankkantoren per miljoen inwoners. Daarmee zijn we, na Spanje en Cyprus, koploper in Europa. Ter vergelijking: Nederland telt maar 108 kantoren per miljoen inwoners.

Fintech zorgt voor jobs

Toch is er ook goed nieuws. Zo zorgen nieuwe fintech-spelers voor nieuwe werkgelegenheid. Febelfin gelooft ook sterk in nieuwe vormen van samenwerking tussen de grootbanken en die fintech-bedrijven. ‘Banken zetten al jarenlang in op innovatie, maar bieden ook een heel uitgebreid aanbod aan diensten. Nieuwe fintech-spelers mikken nu vooral op bepaalde niches. Er komt dus wat extra concurrentie uit die hoek, maar haast alle grootbanken hebben nu eigen incubatoren en zijn vragende partij om de fintech-sector in ons land te ondersteunen. Op termijn moeten we tot een win-win komen, waar iedereen beter van wordt’, geeft Wien De Geyter aan.

Daar komt bij dat de grootbanken al jarenlang in een sterk gereglementeerd kader werken, wat voor fintech-bedrijven minder het geval is. Dat kader is soms een handicap, maar zorgt er tegelijk voor dat de consument nog altijd vertrouwen heeft in zijn bank.

Data en dienstverlening

‘Uit eigen onderzoek blijkt dat 81 procent van de Belgen het volste vertrouwen heeft in zijn bank als het aankomt op de verwerking van persoonsgegevens. Daarmee scoren banken opvallend goed, in vergelijking met bijvoorbeeld energieleveranciers of telecomoperatoren’, aldus Wien De Geyter. ‘En als je weet dat data tot nieuwe en meer gerichte dienstverlening kan leiden, wordt dat ongetwijfeld een stevige troef. Door dat veranderende businessmodel zullen de komende jaren nieuwe mensen met nieuwe profielen worden aangenomen.’

Advertentie

Advertentie