New technology

FINANCE

Xavier Lombard (boven) en de rest van het Seraphin-team © Christophe Ketels
4 Leestijd

2 foto's

‘Wij zijn ontgoocheld in de financiële opties die vandaag bestaan'

Nieuwkomers zetten klassieke bank- en verzekeringsmodellen op losse schroeven

Meer in NEW TECHNOLOGY

Zowel in de wereld van de banken als in die van de verzekeringen duiken nieuwkomers op die de klassieke, ja zelfs verroeste modellen, op losse schroeven zetten.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

 ‘Waarom is het in België onmogelijk om je verzekeringen even gemakkelijk te beheren als een bankrekening?’, vroeg Xavier Lombard zich enkele jaren geleden af. ‘Je kunt online al wel een simulatie maken op de website van een verzekeraar, maar je moet als klant dan wachten tot je de papieren in de bus krijgt om ze te ondertekenen.’ Deze ergernis was voor de CEO van Seraphin de drijfveer om de eerste digitale makelaar van België op te richten. Lombard wil zo meer klaarheid brengen in een markt die hij veel te flou vindt.

'Het is voor de meeste mensen bijna onmogelijk om verzekeringscontracten te vergelijken op het vlak van prijzen of dekking. Het is ook moeilijk om het onderscheid te maken tussen een onmisbare verzekering, en een die nutteloos of overbodig is.’ Hij geeft het voorbeeld van juridische bijstand, dat vaak als optie zit in verschillende verzekeringsproducten. ‘Het is niet alleen financieel interessanter om een algemene juridische bijstandsverzekering af te sluiten, maar die is dan ook echt onafhankelijk’, stipt hij aan.

‘In het andere geval is de verzekeraar vaak zowel rechter als partij.’ Op basis van het profiel van de bezoeker loopt de website van Seraphin in een paar minuten tijd door een reeks verzekeringen. De makelaar zoekt daarbij naar de beste opties bij zestien deelnemende verzekeraars, waaronder Baloise en PMV. ‘Wij doen meer dan prijzen vergelijken, want anders verlies je de kwaliteitsdimensie uit het oog’, aldus Lombard.

 

'Wij doen meer dan prijzen vergelijken, want anders verlies je de kwaliteitsdimensie uit het oog.'
Xavier Lombard Seraphin

Via een persoonlijk dashboard blijven klanten altijd op de hoogte van de verzekeringen die ze hebben. Omdat de start-up zijn inkomsten haalt uit commissies van verzekeringsmaatschappijen, zijn er geen meerkosten voor klanten, in vergelijking met de andere kanalen waarlangs zij die producten kunnen aanschaffen. Eind dit jaar gaat de digitale verkoop helemaal van start. In de beginfase zijn de aangeboden verzekeringsproducten niet bijzonder complex, geeft Lombard aan.

‘Wij pakken die digitalisering in stijgende mate van complexiteit aan. Voorlopig bestaat ons aanbod uit niet-leven (de courante benaming voor verzekeringen tegen brand, ongevallen en allerlei risico’s, red.), maar binnen een jaar of twee willen we ook levensverzekeringen aanbieden.’ In het geval van schade is Seraphin ook het aanspreekpunt voor de klant, en dus niet de verzekeraar. ‘Daar hebben wij als makelaar echt een toegevoegde waarde. Bij een schadegeval doen klanten bijvoorbeeld vaak een slechte aangifte, en dat heeft gevolgen voor de uitbetaling. Wij helpen hen om dat op de juiste manier te doen, en stellen indien nodig een expert aan om de belangen van de klant te verdedigen.’ Voorlopig is de website alleen beschikbaar in het Frans, maar er komt binnenkort ook een Nederlandstalige versie. Seraphin hoopt tegen eind volgend jaar 3.500 klanten te tellen, en lonkt nu al naar het buitenland.

Hemelbestormers

Niet alleen in de verzekeringswereld, maar ook in die van de banken lopen hemelbestormers rond die zich ergeren aan de oude manier van dingen doen. ‘Als doe-het-zelfinvesteerders zijn we ontgoocheld in de opties die ons vandaag worden aangeboden’, klinkt het bijvoorbeeld bij de oprichters van Swanest. ‘Die zijn complex, onvoldoende transparant, nemen veel tijd in beslag en kwaliteitsvol advies is alleen weggelegd voor de elite.’ Met hun onlineplatform dat automatisch advies combineert met simulatiemogelijkheden om beleggers betere inzichten te geven, wil Swanest daar iets aan veranderen. Dat kan op veel bijval rekenen. Zo kreeg de twee jaar oude start-up met vestigingen in Brussel en Londen onlangs een kapitaalinjectie van 750.000 euro van de Belgische investeerder Philippe Gillion.

‘Als iemand zelf wil beleggen in de beurs, moet die complexe vragen beantwoorden’, vertelt medeoprichter Nicolas Bindels. ‘Swanest helpt hem daarbij, onder meer door rekening te houden met zijn beleggingsprofiel, en geeft op basis daarvan geautomatiseerd advies.’  Op dit ogenblik is het alleen mogelijk om een portefeuille samen te stellen en na te gaan welke risico’s en verwachte rendementen daarmee gepaard gaan. ‘In de toekomst willen we klanten ook de mogelijkheid geven om via ons platform te handelen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld van daar verbinding maken met hun bank of beursmakelaar, zoals Bolero Keytrade, KBC of ING.

 

Nicolas Bindels (boven), met zijn team bij Swanest.  © SWANEST Nicolas Bindels (boven), met zijn team bij Swanest. © SWANEST
'Wij richten ons op beleggers die belang hechten aan personaliseerbare beleggingsportefeuilles'
Nicolas Bindels Swanest

Onze vergoeding is dan een klein percentage van het investeringsbedrag.’ van daar verbinding maken met hun bank of beursmakelaar, zoals Bolero Keytrade, KBC of ING. Onze vergoeding is dan een klein percentage van het investeringsbedrag.’  Swanest gaat verder dan robotadviseurs als Betterment en Wealthfront, vertelt Bindels. ‘Zij stippelen een beleggingsstrategie uit, via algoritmes en op basis van een vragenlijst die het profiel van de belegger in kaart brengt. Bij een bepaalde risicotolerantie hoort dan een bepaalde portefeuille. Maar iedereen die hetzelfde risico heeft, krijgt hetzelfde voorstel. Wij richten ons op beleggers die belang hechten aan personaliseerbare beleggingsportefeuilles.

Die kunnen onder meer bestaan uit aandelen, trackers en beleggingsfondsen.’ Een jaar na het openen van de verbinding naar de beurs, hoopt Swanest meer dan duizend klanten te halen die effectief met zijn platform beleggen. Het richt zijn pijlen nu vooral op de Britse markt. ‘Die is het rijpst voor dit soort initiatieven’, verklaart Bindels. ‘Maar het is zeker de bedoeling om snel naar de Europese schaal te gaan.’

Advertentie

Advertentie