© Christophe Ketels
4 Leestijd

Uw smartphone is geld waard

De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven van de consument. Betalen en geld afhalen met een mobiel toestel is een evidentie geworden, dankzij de voortrekkersrol van spelers als KBC en Payconiq.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

De groeiende digitalisering in onze maatschappij kan niet langer ontkend worden. Ook voor grootbanken worden digitale kanalen almaar belangrijker. Daarbij ligt de focus steeds meer op smartphonegebruikers. ‘De uitbreiding van internetbankieren naar mobile banking is al geruime tijd een feit’, zegt Ivo De Meersman, directeur Betalingsverkeer bij KBC.

‘Enerzijds hebben wij KBC Touch ontwikkeld: een tool die klanten als een applicatie op hun tablet of in de browser van hun computer kunnen gebruiken om hun bank- en verzekeringszaken op te volgen. Anderzijds is er onze KBC Mobile-app voor smartphonegebruikers. Opmerkelijk is dat wie meteen start met mobiel bankieren daarna geen andere kanalen meer gebruikt.’

De uitbreiding van internetbankieren naar mobile banking is al geruime tijd bezig. Opmerkelijk is dat wie meteen start met mobiel bankieren daarna geen andere kanalen meer gebruikt
Ivo De Meersman directeur Betalingsverkeer KBC

Ook op het vlak van mobiel betalen zit KBC niet stil. De MobilePay-functie in de KBC Mobile-app laat klanten betalen door een QR-code te scannen met de camera van hun smartphone. ‘De bevestiging van de betaling gebeurt met een veilige pincode of met een vingerafdruk’, zegt Ivo De Meersman. ‘Een bankkaart en een kaartlezer zijn dus niet meer nodig. Dat wordt erg gewaardeerd, want zeker bij het online shoppen haken heel wat consumenten af bij de betaling: wanneer blijkt dat hun bankkaart nog in hun portefeuille steekt, en hun “bankbakje” in de lade van hun bureau. Op die manier zorgen we er dus voor dat het aankoopproces vlotter en succesvol verloopt.’

Met de mobiele app van KBC kan je ook geld afhalen aan een bankautomaat met je smartphone. Een bankkaart op zak hebben is dus niet meer nodig. Ivo De Meersman: ‘Deze innovatieve functie wordt vooral door onze jongere klanten gesmaakt. Zij gaan liever uit zonder portefeuille maar hun smartphone laten ze liever niet thuis, want die kunnen ze geen moment missen. Niet alleen om altijd bereikbaar en online te zijn, maar nu ook om te betalen en geld af te halen.’

Samen sterk

Om in te spelen op die groeiende digitalisering, gaat KBC ook op zoek naar partnerships. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met de mobiele betaaloplossing Payconiq. ‘We maken betalen met smartphone makkelijker voor particulieren en handelaars’, zegt Joeri Lieten, CEO van Payconiq België. ‘Betalen doe je simpelweg door het bedrag in te tikken en je pincode in te geven. De begunstigde, een handelaar of persoonlijk contact, ontvangt meteen een bevestiging van de transactie.’

Uniek is dat Payconiq gebruik maakt van iets wat iedereen al heeft: een zichtrekening. Bij een betaling via de app wordt het bedrag via een beveiligde omgeving automatisch overgeschreven van de ene bankrekening naar de andere. ‘Je hoeft hierbij geen lange en ingewikkelde rekeningnummers in te geven’, illustreert Joeri Lieten. ‘Een betaling tussen vrienden gebeurt via het telefoonnummer of e-mailadres van je contacten, waaraan een zichtrekening gekoppeld is. Samenleggen voor een verjaardagscadeau of vrienden terugbetalen na een etentje op restaurant wordt zo kinderspel.’

We maken betalen met smartphone makkelijker voor particulieren en handelaars. Betalen doe je simpelweg door het bedrag in te tikken en je pincode in te geven
Joeri Lieten CEO Payconiq België

Betalen met Payconiq biedt ook mogelijkheden aan de lokale handelaars. In België zijn er vandaag al 18.000 handels- en horecazaken die deze oplossing ondersteunen. Maar het succes van Payconiq groeit ook snel bij vrije beroepers zoals dokters en apothekers. Joeri Lieten: ‘De verspreiding van Payconiq verloopt snel en organisch: handelaars prijzen de oplossing zelf aan bij hun collega’s. Dat is te begrijpen, want ze hoeven niets te investeren in apparatuur en er is geen contract- of abonnementskost. De vaste kost bij transacties is ook laag, waardoor Payconiq als één van de goedkopere betaaloplossingen gezien wordt. Bovendien kun je met Payconiq ook onderweg betalingen ontvangen.’

Getrouwheid belonen

‘Extra handig is dat de getrouwheidsprogramma’s van de digitale klantenkaart joyn - de nieuwe verzamelnaam voor de apps CityLife en Qustomer - geïntegreerd zijn in Payconiq’, zegt Ivo De Meersman. ‘Daardoor kunnen klanten in één beweging betalen en tegelijkertijd punten sparen. Handelaars kunnen zo trouwe klanten belonen en nieuwe klanten werven. Als consument zie je in de joyn-app steeds hoeveel je al gespaard hebt en in welke mate de voordelen binnen handbereik komen.’ Joyn wordt vandaag al gebruikt door meer dan 4.100 handelaars in ons land.

Maar betekent de opkomst van mobiel betalen ook het einde van de traditionele betaalmiddelen? Is cash binnenkort passé? En heeft de betaalkaart nog wel een toekomst? ‘Er wordt al twintig jaar beweerd dat cash zou verdwijnen, maar we moeten realistisch zijn’, relativeert Ivo De Meersman. ‘Dat neemt niet weg dat er - zeker voor kleinere transacties - interessante alternatieven zijn voor cash- en kaartbetalingen. Zeker omdat consumenten hun smartphone vandaag altijd op zak hebben, en omdat de veiligheid van de technologieën almaar beter wordt. Maar ook de snelheid en het gebruiksgemak zijn uiteraard belangrijke troeven.’ 

Consumenten betalen op een andere manier dan pakweg tien jaar geleden, en ook de toekomst heeft nog heel wat in petto. ‘Een betaling bevestigen met een vingerafdruk is vandaag al vanzelfsprekend’, zegt Ivo De Meersman van KBC. ‘Maar ook andere technologieën die bijdragen tot meer gebruiksgemak en veiligheid zullen met open armen ontvangen worden. De komst van de Europese PSD2-richtlijn (Payment Service Directive 2) opent alvast nieuwe mogelijkheden. Die maakt de weg vrij voor technische innovatie, omdat ze gegevens van betaalrekeningen toegankelijk maakt voor derde partijen. Dit biedt opportuniteiten voor de verschillende dienstverleners die actief zijn in de betaalketen.’

Joeri Lieten ziet Payconiq nog verder evolueren in de toekomst. ‘Onze testen met betalingen in webshops zitten in een laatste rechte lijn.’ Daarnaast verwacht hij dat onder andere chatbots zouden kunnen bijdragen tot een betere ondersteuning en begeleiding van betalingstransacties. Zo’n geautomatiseerde gesprekspartner is vandaag trouwens al aanwezig in K'Ching, de mobile banking-app van KBC die zich richt tot jongeren vanaf 11 jaar.’

 

Advertentie

Advertentie