© Studio Dann
4 Leestijd

‘We willen alleen nieuwe technologieën als die het leven vergemakkelijken'

Internetbedrijven zijn doorgaans wendbaarder dan hun klassieke tegenhangers, en dat is voor banken niet anders. Zo bewijst Keytrade dat het met een kleine ploeg mogelijk is om beter te innoveren dan met een klein leger bij een grootbank.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Aanpassingsvermogen zit ingebakken in ons DNA’, verklaart Steven De Backer. De woordvoerder van Keytrade Bank ziet dat als een logisch gevolg van de gemaakte strategische keuzes. De internetbank heeft bijvoorbeeld amper investeringen in bricks & mortar, wat maakt dat ze veel wendbaarder is, en sneller kan schakelen dan traditionele banken.

Toch wil de bank meer zijn dan een online broker – waarin het in België marktleider is – en uitgroeien tot een financiële speler die zijn klanten alle producten en diensten van een grootbank aanbiedt. Dit jaar voegt ze bijvoorbeeld onlinewoonkredieten toe aan haar portfolio.

Technologiebedrijven zijn er in geslaagd om een beleving te creëren, en een relatie met hun klanten op te bouwen, die vaak beter is dan wat banken in het verleden hebben gepresteerd. Deze nieuwe klantenrelatie en -beleving vormen onze interne benchmarks
Raphaël D’Ostuni Innovatie Manager Keytrade Bank

De ambities zijn groot: de komende jaren wil Keytrade zijn klantenbestand in België bijna verdubbelen tot 500.000. Daarvoor rekent het onder meer op technologische vernieuwingen. ‘Onze innovatiestrategie zal ons mee in staat stellen dit doel te verwezenlijken. Die strategie is ook onze leidraad om te beslissen over de projecten die we voorrang moeten geven om innovatiever te worden’, vertelt Innovatie Manager Raphaël D’Ostuni. ‘Onze taille laat toe om heel wendbaar te zijn. Wij torsen niet de complexiteit en de rigiditeit van een grootbank, die het in de praktijk omzetten van innovaties vaak in de weg staan.’

Start-upcultuur

De internetbank huldigt voor zijn innovaties een start-up-cultuur. ‘Er is geen nine to five-mentaliteit bij onze 150 werknemers’, illustreert Steven De Backer. Weinig starters hebben evenwel een vijfjarenplan opgesteld om hun leidende positie op de Belgische markt veilig te stellen. Dat document is echter geen doctrine, geeft Raphaël D’Ostuni aan. ‘Het is een strategie voor de verschillende innovaties waar we mee bezig zijn. We mogen niet op onze lauweren rusten. Onze concurrenten staan ook niet stil. Daarom volgen we wat er in de wereld gebeurt, en welke nieuwe oplossingen uit de mouw komen van zowel fintechondernemingen als van traditionele spelers, of dat nu banken of technologiebedrijven zijn.’

Wij zien de disruptie in de financiële sector als een opportuniteit om sneller te groeien, en onze klanten betere oplossingen aan te bieden
Steven De Backer Head of Communication and Activation Keytrade Bank

Er is een aardverschuiving bezig in het financieel landschap, stelt de innovatiemanager vast. Dat komt niet alleen door technologische evoluties, maar ook omdat klanten veeleisender zijn geworden, en de regelgeving na de financiële crisis flink is toegenomen. ‘Al deze trends geven de klant meer controle over zijn geld, een betere gebruikservaring en een groter gebruiksgemak.’

Chatten met de bank

Voor de komende jaren ziet Raphaël D’Ostuni twee belangrijke trends opduiken. De eerste is dat banken meer geïntegreerd zullen zijn in het dagelijks leven van hun klanten. ‘Vroeger moest je naar een bankkantoor om verrichtingen te doen, vandaag kan dat via een website of een app. Maar morgen zullen klanten altijd en overal toegang hebben tot hun bancaire gegevens. Dat zal dan vaak niet via de bankkanalen lopen, maar wel via chatbots van mobiele apps waar mensen veel tijd aan spenderen, zoals Messenger, WhatsApp en Snapchat. Of via spraakassistenten als Siri van Apple, en Alexa van Amazon.’

Bestaat daar het gevaar niet dat technologiebedrijven de grootste waarde weten te capteren, en banken achterblijven met het rondpompen van betalingsverkeer? ‘Technologiebedrijven zijn er in geslaagd om een beleving te creëren, en een relatie met hun klanten op te bouwen, die vaak beter is dan wat banken in het verleden hebben gepresteerd’, stelt Raphaël D’Ostuni vast. ‘Als banken geen inhaalbeweging doen, riskeren ze die klant inderdaad voor een deel te verliezen.’

De tweede belangrijke trend die hij ontwaart, draait rond meer, en beter samenwerken. ‘We kunnen met onze relatief kleine ploeg niet evenveel projecten intern uitwerken als grootbanken, dat is evident. Tegelijkertijd stellen we vast dat het niet is omdat duizenden werknemers aan een nieuw product of een nieuwe dienst werken, dat een grootbank daar ook in uitblinkt. Innovatie zal per definitie meer komen van kleine spelers die bereid zijn het status quo uit te dagen.’

Geld, tijd en ruimte

De taille van Keytrade speelt net in zijn voordeel, geeft de bankier aan. ‘Omdat we niet alles kunnen doen, houden we goed in de gaten wat er elders gebeurt om er zo voor te zorgen dat onze klanten het beste product krijgen. Het laat ons ook toe om sneller in te spelen op nieuwe mogelijkheden. Wij moeten voor een project geen vijftig mensen mobiliseren en dat in zijn complexiteit managen zoals een klassieke bank. We doen het met veel minder mensen, en vaak samen met externe partijen, wat sneller en efficiënter is.’

De doelstelling is nooit om een nieuwe technologie op de markt te brengen, simpelweg omdat ze bestaat, benadrukt Raphaël D’Ostuni. ‘Het moeten oplossingen zijn die het leven van klanten vergemakkelijken. Ik verwijs graag naar de stelling van trendwatcher Herman Konings dat het mensen vandaag aan drie dingen ontbreekt: geld, tijd en ruimte. Alles wat wij voor onze klanten doen, staat in het teken daarvan.

Op dat vlak kan Keytrade al enkele mooie technologische innovaties op zijn conto schrijven (zie kaderstuk). Raphaël D’Ostuni ziet nog veel mogelijkheden om het leven van de klant verder te vergemakkelijken, zoals technologie die gebaseerd is op artificiële intelligentie en voorspellende algoritmes. ‘Die kunnen bijvoorbeeld een klant waarschuwen dat hij binnen twee dagen in het rood zal staan, gebaseerd op zijn inkomsten- en uitgavenpatronen.’

De missie van Keytrade valt eigenlijk eenvoudig samen te vatten, merkt hij tot slot op. ‘Alles wat je verwacht van een bank, zonder daar ooit een voet te moeten binnenzetten. Een bank die daar een andere visie op heeft, zal volgens mij nooit kunnen winnen.’

Keytrade Bank heeft een pragmatische visie op technologische innovatie, verklaart woordvoerder Steven De Backer. ‘Wij zien de disruptie in de financiële sector als een opportuniteit om sneller te groeien, en onze klanten betere oplossingen aan te bieden.’

Drie voorbeelden maken dat concreet. Het eerste is Gambit, dat is de gespecialiseerde fintech die geïntegreerd is in KeyPrivate, de dienst voor het online discretionair vermogensbeheer van Keytrade. ‘Gambit zoekt met algoritmes naar de beste verhouding tussen risico en rendement in het universum van beurstrackers’, legt Steven De Backer uit. ‘Het zijn wel nog altijd menselijke vermogensbeheerders die de uiteindelijke beleggingsbeslissingen maken, maar ze worden daarin maximaal ondersteund door nieuwe technologie. Wij geloven heel sterk in die hybride vorm.’

 

Advertentie

Advertentie