New technology

GEZONDHEID

 © Debby Termonia
2 Leestijd

‘Nu kent een specialist vaak niet eens je bloedgroep'

Meer in NEW TECHNOLOGY

In drie klikken heb je een afspraak. En in drie tellen kan de dokter je dossier raadplegen. De start-up Doctena wil niet alleen een digitaal secretariaat zijn voor de zorgverstrekker, maar op termijn ook voor de patiënt.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Uit rondvragen weten we dat bijna zeven op de tien patiënten liever via digitale weg een doktersafspraak maken’, zegt Patrick Van de Mosselaer, CEO van Doctena. Met de app en website van de start-up kunnen patiënten in drie klikken een afspraak maken met een zorgspecialist volgens specialisme, taal en praktijkgebied.

‘Net zoals consumenten vandaag een hotel boeken via Booking.com, willen ze iets soortgelijk in de wereld van de medische af - spraken’, legt hij uit. De gebruikscijfers van Doctena staven dat. Gemiddeld gebruiken elke minuut twee mensen de app om een afspraak vast te leggen bij een van de zowat duizend aangesloten dokters en specialisten. Doctena is ook actief in de Benelux, Duitsland en Zwitserland, waar nog eens 3.000 artsen gebruik maken van het systeem.

‘We streven er naar om dat gebruikersaantal zo snel te mogelijk te laten groeien’, vertelt de CEO. ‘Een oplossing die online boeken mogelijk maakt heeft weinig zin voor een dokter als per dag daar maar twee patiënten gebruik van maken. Dat is niet echt efficiënt.’ De applicatie is gratis voor patiënten, Doctena verdient zijn geld aan de abonnementen van de medische hulpverstrekkers, die nog geen kop koffie per dag kosten. ‘De hoogte van de abonnementsformule hangt af van de opties’, vertelt Van de Mosselaer.

‘Na het boeken van de afspraak, kun je alvast online je symptomen doorgeven.’
Patrick Van de Mosselaer Doctena

‘Zo zetten wij ook websites op voor onze zorgverstrekkers, zodat patiënten hen online kunnen vinden. Wie daar toeters en bellen op wil, betaalt bijvoorbeeld meer.’ Doctena heeft de ambitie om verder te gaan dan alleen het vastleggen van afspraken. ‘We willen bijvoorbeeld graag werken rond digitale anamnese, zeg maar de medische voorgeschiedenis van patiënten’, klinkt het bij Van de Mosselaer.

‘Na het boeken van de afspraak kan iemand bijvoorbeeld alvast zijn symptomen doorgeven. Zo is de dokter al op de hoogte bij de start van de consultatie.’ Voorts kan Doctena ook een belangrijke rol spelen in het beheer van elektronische medische dossiers. Daarbij kunnen dokters bijvoorbeeld zien welke diagnose, behandelingen en medicatie een patiënt al heeft gekregen. Nu zitten die dossiers nog bij de huisarts, maar Van de Mosselaer ziet die op termijn bij de patiënten zelf belanden.

‘Vandaag kom je bij een specialist terecht, en dan kent die nog niet eens je bloedgroep. Wij zijn ideaal geplaatst om patiënten te helpen bij het beheer van hun eigen medische dossiers.’  

Advertentie

Advertentie