Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Junioren mogen bij ons rekenen op een krachtige carrièrestart’

Delphine Cotteaux, HR Manager Belux en Pierre-Emmanuel Bogaerts, Country Manager

Een lokale multinational met oog voor de mens: zo omschrijft de verzekeringsmaatschappij AIG zichzelf. Het bedrijf stimuleert carrièregroei, traint personeel in waardevolle skills én biedt kansen binnen wereldwijde vestigingen.

‘Veruit het grootste deel van onze medewerkers had nooit gedacht dat ze in de verzekeringssector zou werken’, zegt Pierre-Emmanuel Bogaerts, Country Manager van AIG België. ‘Een bedrijf als AIG, dat hoofdzakelijk actief is op de B2B markt, is niet heel bekend bij het brede publiek. Toch werven we ongeveer tien mensen per jaar aan. Nieuwkomers leren onze organisatie kennen via een instapprogramma. En we moedigen al onze medewerkers aan om gebruik te maken van de intern beschikbare ontwikkelingsmogelijkheden. We creëren een familiale sfeer op de werkvloer door dicht bij de mensen te staan. Naast de voortgangsgesprekken die nieuwkomers voeren met hun manager, organiseer ik na aanwerving ‘100-dagen gesprekken’. Welke CEO van een wereldwijd bedrijf kan dat zeggen? Het motto: ‘global strength, local warmth’ is echt onze kernwaarde.’

Ik organiseer na aanwerving ‘100-dagen gesprekken’. Welke CEO kan dat zeggen?
Pierre-Emmanuel Bogaerts
Country Manager van AIG België

Inclusieve cultuur

‘Dit jaar zijn we gecertificeerd als Top Employer’, Delphine Cotteaux, HR Manager Belux, voegt toe. ‘De diversiteit van ons personeel is een van onze grootste troeven en daar zijn wij erg trots op. Via onze collega’s leren wij onze klanten en hun risico’s beter begrijpen en zijn we innovatiever. Dit is de drijfveer om een inclusieve cultuur te blijven stimuleren.’

Naast inclusie, hechten jongeren ook veel belang aan een betekenisvol beroep. Volgens AIG beantwoordt de verzekeringsbranche aan deze behoefte. ‘Het stoffige imago van de sector verdient een opfrisbeurt’, zegt Pierre- Emmanuel Bogaerts. ‘De bijdrage van onze sector aan de economie is groot. Zo steunen wij projecten die zonder de juiste dekkingen niet realiseer- of financierbaar zijn. Denk aan het veilig transport van goederen. Verzekeringen maken het mogelijk dat bedrijven risico’s kunnen en durven nemen.’

Alle jong afgestudeerden zijn hier welkom, ook literatoren
Delphine Cotteaux
HR Manager Belux bij AIG

Alle profielen welkom

‘Alle profielen van jong afgestudeerden zijn welkom’, zegt Delphine Cotteaux. ‘Juristen en economen passen misschien eerder in het plaatje. Toch werven wij bijvoorbeeld ook literatoren aan. De enige vereiste is het hebben van een bachelorsdiploma. Nieuwe werknemers worden, zowel formeel als ‘on the job’, opgeleid in technische vaardigheden. Daarnaast organiseert onze interne ‘Employee Resource Group’ activiteiten rond thema’s zoals welzijn en work-life balance. We creëren dus echt een cultuur van inclusie en samenhorigheid - voor en door collega’s. Dat is mooi om te zien.’

Verzekeraar AIG in cijfers

  • Activiteiten in 80 landen en rechtsgebieden
  • 25.000 klanten
  • 130 werknemers in België
  • Meer info: www.aig.be

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.