Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Jonge talenten vinden bij ons een job met betekenis'

‘Bij BD vinden young potentials een baan die hun competenties aanspreekt, ontwikkelt en uitbreidt én tegelijk de samenleving en de economie versterkt.’ - Alexander Alonso, General Manager bij BD Benelux

Almaar meer young potentials verlangen naar purpose in hun werk. Bij BD vinden ze een baan die hun competenties aanspreekt én tegelijk onze samenleving en de economie versterkt. ‘Wij bieden mensgerichte carrièremogelijkheden.’

Laboratoria, ziekenhuizen, huisartsen en thuisverplegers: allemaal werken ze dagelijks met verschillende innovatieve oplossingen van BD. Denk aan injectienaalden, coronatesten, onderzoeksmachines en nog veel meer. Een belangrijke internationale hub van het bedrijf bevindt zich in ons land. BD Benelux telt ruim 1.000 medewerkers en heeft een groot Europees distributiecentrum in zowel Temse als Olen en een hoofdkantoor in Erembodegem. ‘Elke Belg komt in de loop van zijn of haar leven in contact met onze producten’, stelt Alexander Alonso, General Manager bij BD Benelux.

Maatschappelijke impact

‘Per seconde raken we 20 patiënten aan in ons land. Onze medewerkers ervaren dat de eindklanten van onze producten en diensten geen nummers zijn, maar échte mensen.’ Ze beseffen dat ze via hun job de veiligheid van patiënten en zorgverleners verbeteren en de efficiëntie van de gezondheidszorg verhogen. ‘Maatschappelijke impact is inderdaad één van de redenen waarom ik voor deze organisatie gekozen heb’, bekent Renée Lefèvre, HR Business Partner Supply Chain. ‘Ik zoek betekenis en sterke waarden in een werkgever en op dat vlak was ik meteen verliefd op BD.’

ID-KIT
  • Naam: Renée Lefèvre
  • Leeftijd: 29
  • Studies: Master Bedrijfspsychologie     
  • Aantal jaren in dienst: +5
  • Huidige functie: HR Business Partner Supply Chain
  • Waarom zou je anderen aanraden om bij BD te komen werken? ‘De purpose via de job, de ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden en het internationale karakter met aandacht voor diversiteit en inclusie.’

‘Ik zoek betekenis en sterke waarden in een werkgever en op dat vlak was ik meteen verliefd op BD.’ - Renée Lefèvre, HR Business Partner bij BD Benelux

Internationale samenwerkingen

‘Naast purpose spreekt ook het internationale karakter van mijn werk mij enorm aan’, vertelt Product Manager Sophie Degraeve. ‘Binnen mijn takenpakket ben ik verantwoordelijk voor de Benelux, maar ik kom ook in contact met collega’s in het hoofdkantoor in de VS en de Europese hoofdzetel in Zwitserland.’ Ze ging bij BD aan de slag toen ze de organisatie leerde kennen tijdens een buitenlandse stage. ‘Er werken bij ons enorm veel nationaliteiten. Dat maakt samenwerkingen heel divers en verrijkend.’

Talentprogramma en opleidingen

BD focust ook sterk op talentmanagement. Talenten kunnen niet alleen deelnemen aan een hele waaier opleidingen, maar ook onder begeleiding bepaalde assignments krijgen om zich verder te ontwikkelen en door te groeien binnen het bedrijf. Daarnaast biedt het Charge-programma jonge talenten de mogelijkheid om een jaar lang te werken aan een project. Daarbij worden gaandeweg competenties aangescherpt die nodig zijn om een volgende carrièrestap te kunnen zetten.

 

‘BD geeft veel kansen en daagt je uit om uit je comfortzone te stappen’, getuigt Renée Lefèvre. ‘Ook de deadlines die je krijgt om bepaalde fases af te werken, zijn heel stimulerend en uitdagend. Ik werkte samen met een team een case uit rond duurzaamheid: Ecocharge, om met kleine initiatieven BD groener te maken. Dat talentprogramma heeft veel bijgedragen aan mijn ontwikkeling en de manier waarop ik vandaag met een nog ruimere blik mijn job uitoefen.’

Eigenaarschap en autonomie

Daarnaast krijgen talenten ook voldoende autonomie en eigenaarschap om zélf taken op te nemen. Sophie Degraeve is bijvoorbeeld enorm trots op de productlanceringen waar ze de voorbije anderhalf jaar aan meegewerkt heeft. ‘Het is fantastisch om een product te zien evolueren en materialiseren: van marktprospectie en brainstorms met het commerciële team, over de ontwikkeling van een strategisch plan, tot uiteindelijk het voordeel dat zorgmedewerkers en patiënten eruit halen.’

ID-KIT
  • Naam: Sophie Degraeve 
  • Leeftijd: 28
  • Studies: Toegepaste Economische Wetenschappen en Master Internationaal Ondernemingsrecht
  • Aantal jaren in dienst: 3 jaar
  • Huidige functie: Product Manager
  • Waarom zou je anderen aanraden om bij BD te komen werken? ‘De maatschappelijke impact die we als organisatie hebben, de warme en open bedrijfscultuur, het superbrede internationale netwerk, groeimogelijkheden... Er zijn waanzinnig veel redenen waarom ik het iemand zou aanbevelen.’

 

‘Het internationale karakter van mijn werk spreekt mij enorm aan.’ - Sophie Degraeve, Product Manager bij BD Benelux

BD geeft zijn medewerkers alle kansen, dat meent ook Renée Lefèvre. ‘Ik ben zeer trots op het BD Production System project dat we momenteel uitrollen in onze distributiecentra. We proberen er te werken aan een cultuur waarin we willen uitblinken in safety, quality, delivery, cost en people, door in te zetten op efficiëntie en continue verbeteringen.’ Vooral het teamwerk en de bottom-up benadering waarmee dit programma gerealiseerd wordt, spreekt haar enorm aan.

Generation Tables

‘Wij luisteren uitgebreid naar onze talenten’, vult Alexander Alonso aan. ‘We organiseren bijvoorbeeld Generation Tables, waarbij we mensen onder meer vragen welke twee topprioriteiten zij binnen de organisatie zouden veranderen, mochten ze General Manager zijn.’ Dat leidde onder meer tot de invoering van flexibele werkuren, een fietsplan en een gevarieerder en gezonder aanbod in ons restaurant. ‘Ik heb op alle vlakken het gevoel dat mijn werkgever het voor zijn medewerkers zo aangenaam en inspirerend mogelijk wil maken’, zeggen zowel Sophie Degraeve als Renée Lefèvre.

Zeer hoog engagement

Al die strategieën en inspanningen zorgen ervoor dat het engagement van werknemers bij BD zeer hoog ligt. ‘Dat is één van de redenen waarom mensen zo lang bij ons in dienst blijven’, beklemtoont Alexander Alonso. Mensen werken gemiddeld 15 jaar bij het bedrijf. Dat is uitzonderlijk hoog, zeker omdat 34 procent van de medewerkers jonger is dan 35 jaar. ‘Bij BD vinden young potentials een baan die hun competenties aanspreekt, ontwikkelt en uitbreidt én tegelijk de samenleving en de economie versterkt’, besluit Alexander Alonso.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.