Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij creëren een optimale werkomgeving voor de nieuwe generatie’

Alexander Alonso, General Manager en Wendy Rasschaert, HR Director

Dat BD in een stevige groeimodus zit, is een understatement: vorig jaar wierf het medische technologiebedrijf in ons land een honderdtal nieuwkomers aan. Om aan de verwachtingen van al dat jong geweld te voldoen, voerde het bedrijf onlangs een heel flexibel arbeidsregime in, en zet het volop in op inspraak en betrokkenheid.

Van injectiespuiten over zelftesten tot infuuspompen: als wereldwijde specialist in medische apparaten en technologie had BD de voorbije jaren een meer dan gemiddelde maatschappelijke impact. ‘In België werken we vandaag met ruim 900 medewerkers,’ geeft General Manager Alexander Alonso aan. ‘Hoewel we gespecialiseerd zijn in medische technologie, zijn we ook een heel diverse organisatie. Door onze wereldwijde activiteiten zijn we constant op zoek naar commerciële of marketingprofielen, financiële specialisten, IT’ers of mensen met een logistieke achtergrond. En minstens even belangrijk: we halen nu al de competentie binnen waaraan dit bedrijf binnen vijf jaar nood zal hebben. Denk aan talenten in software of digitale communicatie.’

Harmonie op maat

‘Net die maatschappelijke meerwaarde en de waarden van een bedrijf zijn anno 2022 ook cruciaal in de ogen van de nieuwe generaties’, vult HR Director Wendy Rasschaert aan. ‘We merken dat de extra visibiliteit die we tijdens de pandemie kregen, de belangstelling van jonge kandidaten aanwakkerde. Steeds meer mensen weten waar BD voor staat en welke impact wij hebben. Tegelijk is er meer nodig om ambitieuze jongeren vandaag over de streep te trekken. Zo zetten we hard in op duurzaamheid en diversiteit, en focussen we op een optimale harmonie voor onze werknemers. Ze kunnen nu bijvoorbeeld twee tot drie dagen thuiswerken. Op kantoor mogen ze starten tussen 8 en 11 uur en stoppen tussen 15 en 20 uur. De hele interne bedrijfsorganisatie is daar aan aangepast.’

Jonge talenten en experten gaan samen aan de slag met enkele grote uitdagingen van het bedrijf
Alexander Alonso
General Manager bij BD Benelux

Coaches en mentoren

De jongere generatie wil zelf én actief meewerken aan de maatschappelijk meerwaarde. Daarom zet BD sterk in op betrokkenheid en inspraak, aldus Alexander Alonso. ‘We tonen hen welke concrete impact ze kunnen hebben met hun werk, en hoe wij als bedrijf écht een verschil maken. Daarom doen we er alles aan om nieuw jong talent meteen zo maximaal mogelijk te engageren en te laten samenwerken. Daarbij is er een cruciale rol weggelegd voor ons goed uitgebouwde talentprogramma. We werken bijvoorbeeld met coaches en mentoren, en bieden nieuwe werknemers een comfortabele omgeving aan om te experimenteren en innovatief uit de hoek te komen. Dit jaar hebben we 45 jonge talenten samengebracht. Bedoeling is dat zij nu zelf – in samenwerking met coaches en experten – aan de slag gaan met enkele grote uitdagingen waar een bedrijf als BD vandaag mee kampt. De oplossingen die zij voorstellen , kunnen ze vervolgens pitchen, op zoek naar de nodige financiering. Inspraak is bij ons geen theoretisch begrip.’

Meer info? Ontdek de vacatures

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.