Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We geven jongeren alle kansen om te groeien in een dynamische omgeving’

‘De interne mobiliteit is groot: de kansen liggen voor het grijpen.’ - Erik Van den Enden, Group CFO bij Telenet

Meer dan negentig procent van de Telenetmedewerkers voelt zich gewaardeerd en geeft aan zichzelf te kunnen zijn. Een hoge score, en daar doet Telenet dan ook alles voor: carrièrekansen op maat, persoonsgerichte opleidingen, een open bedrijfscultuur … ‘Medewerkers die zich goed voelen bij ons willen we niet meer kwijt’, getuigt Group CFO Erik Van den Enden.

Talent, persoonlijke ingesteldheid en een mooie match met de bedrijfswaarden wegen binnen het aanwervingsbeleid van Telenet veel zwaarder door dan diploma’s en ervaring. ‘Onze visie op het aantrekken van medewerkers focust voornamelijk op de juiste ingesteldheid, intrinsieke motivatie en leerbereidheid’, bevestigt Erik Van den Enden, Chief Financial Officer bij Telenet. ‘Kennis, vaardigheden en ervaring scherpen we vervolgens verder aan via een uitgebreide waaier opleidingen en ontwikkelingsprogramma’s.’ Om zich optimaal in te werken krijgt nieuw talent bijvoorbeeld on the job training.

Telenet in cijfers

  • Heeft meer dan 3.500 medewerkers
  • Is beursgenoteerd
  • Maakt indirect deel uit (57,4 procent) van het Amerikaanse Liberty Global
  • Heeft vandaag meer dan 50 vacatures voor Data & Analytics, Digital, IT & Engineering, Sales en Finance profielen
  • Biedt jaarlijks een 10-tal young potentials een maattraject aan
  • Talenten mogen altijd spontaan solliciteren

Interne mobiliteit

Telenet geeft jongeren alle kansen om aan de slag te gaan en te groeien in een zeer dynamische omgeving. Erik Van den Enden: ‘Wij bieden onze medewerkers een huis met vele kamers. Jongeren werken hier in een toekomstgerichte sector die continu innoveert en in beweging is. In alles wat we ondernemen, bevinden we ons heel dicht bij de mensen en wat er leeft in de maatschappij. Denk maar hoe we meehelpen aan digitale inclusie. Ongeacht hun profiel of scholingsgraad kunnen Telenet-medewerkers tijdens hun carrière onafgebroken hun (digitale) kennis en (technische) vaardigheden blijven versterken via vorming, bijscholing of omscholing. De kansen liggen voor het grijpen’, klinkt het. Zo is er ook sinds kort het Switch-programma. Daarbij krijgen medewerkers de mogelijkheid om onder begeleiding en coaching vier maanden te proeven van een compleet andere functie binnen Telenet. Als deze switch een positieve ervaring oplevert, kan de medewerker de nieuwe functie definitief opnemen. ‘We testen dit programma momenteel volop uit voor cyber security-, data- en digital- profielen’, verduidelijkt Erik Van den Enden. ‘Al meer dan tien procent van de medewerkers toont interesse.’

Markant boemerangeffect

De dynamische, open bedrijfscultuur is evenzeer een onmiskenbare troef bij Telenet. Dat bewijst het markante aantal heraanwervingen. Sommige mensen beslissen een tijdje ervaring op te doen bij andere bedrijven, maar keren na verloop van tijd terug naar Telenet. Zelfs de CFO is een levend voorbeeld van dat boemerangeffect. Hij werkte drie jaar bij Telenet en ging vervolgens naar AB InBev, waar hij een breed traject in finance functies doorliep en uiteindelijk de wereldwijde integratie en transformatie van financiële processen leidde. In 2018 keerde hij terug naar het Mechelse telecombedrijf.

‘Telenet combineert de carrièrekansen van een multinational met de hechte cultuur van een kmo’
Erik Van den Enden
Group CFO bij Telenet

‘Telenet heeft écht iets speciaals. We noemen de unieke geest van deze organisatie wel eens het gele bloed. Dat verbindt al onze medewerkers en afdelingen, en is een van dé redenen waarom collega’s zich hier goed voelen.’ Dat bewijzen ook de engagementpeilingen bij Telenet. De overgrote meerderheid (meer dan 90 procent) geeft aan zichzelf te kunnen zijn en zich geapprecieerd en gerespecteerd te voelen binnen de organisatie. En er heerst ook een energieke en zeer collegiale werksfeer, want 93 procent heeft het gevoel dat teamleden the extra mile gaan voor elkaar. ‘Telenet combineert de carrièremogelijkheden van een multinational, met de hechte cultuur en mensgerichte aanpak van een kmo’, besluit de CFO.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.