Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Zet uw fabriek voor de spiegel

©ANP XTRA

Wie in de spiegel kijkt, ziet niet altijd een even fraai beeld, maar weet wel precies waaraan hij moet werken. Dat geldt ook voor onze industrie. Als fabrieken niet klaar zijn voor de onvermijdelijke transformaties, wordt overleven een probleem. De Vlaamse overheid zet bedrijven ertoe aan om hun Fabriek van de Toekomst te bouwen. Niet morgen, maar vandaag.

De vaststellingen zijn bekend: we zitten in een sterk en snel veranderende wereldeconomie, waarin de concurrentiestrijd steeds heviger woedt. Stel daar tegenover onze productiefabrieken. Zij kunnen niet altijd blijven concurreren en dus overleven. Maar daaraan valt heel wat te doen.

Hoe ziet het ideale plaatje eruit voor een productiefabriek morgen? De benodigde succesfactoren zitten vervat in het concept van de Fabriek van de Toekomst, waarvan Vlaanderen graag gebruik maakt in het Nieuw Industrieel Beleid. Elke fabriek is te toetsen aan dat ideale niveau. Wie bij dat zelfonderzoek vaststelt dat zijn fabriek niet mee is, heeft een probleem. Misschien nog niet vandaag, maar wellicht morgen.

Wereldklasse

De Fabriek van de Toekomst is er eentje met drastisch verlaagd materiaal- en energieverbruik, met kennisjobs op alle niveaus, met productiesystemen van wereldklasse, met een verdubbelde toegevoegde waarde voor een wereldmarkt, die ze tweemaal sneller dan voordien bereikt. Een fabriek heeft meerdere domeinen van transformatie nodig om dit ver voor elkaar te krijgen, zij het dat niet elke fabriek op alle niveaus evenveel werk heeft. Meer precies gaat het om zeven te integreren transformaties die moeten leiden tot

  • productiemiddelen van wereldklasse
  • gelijktijdige product- en productieontwikkeling
  • een digitale fabriek
  • een mensgerichte productie
  • een genetwerkte fabriek
  • een ecoproductie
  • een slimme productie.

Een fabriek moet mee zijn in de spits van deze ontwikkelingen. Neem de genetwerkte fabriek. Geen fabriek kan nog alles op zijn eentje doen en maken. In elke sector is er voor het fabriceren van een eindproduct een veelheid aan competenties en kennisaspecten nodig. Elke fabriek moet haar juiste plek weten te vinden in een cluster en is een welbepaalde schakel in een waardeketen. Zij produceert niet op een eiland, maar in een netwerk.

Made Different

Agoria, de federatie van de technologische sectoren, brengt productiebedrijven de kennis en aanpak bij van de Fabriek van de Toekomst (FvT), via het Made Different-programma. Ze ontwikkelde een scan, waarmee ondernemers de toekomstbestendigheid van hun fabrieken kunnen nagaan. Made Different wil honderd fabrieken met een meer dan gemiddeld gewicht op weg zetten, zodat zij zichzelf naar het FvT-niveau tillen. Duizend andere wil het programma flink op weg krijgen naar de transformaties.

Made Different krijgt hiervoor Vlaamse steun. De bedrijven moeten het natuurlijk nog altijd zelf doen. Maar de bewustmaking, de eerlijke analyse en het uittekenen van een transformatiestrategie zijn wel de moeilijkste stappen. In die zin spitst de steun zich toe op de meest cruciale fases.

Liefst blijft het niet bij bijrollen in de clusters en waardeketens. Vlaanderen heeft voorbeelden, zoals BASF Antwerpen en Umicore, die veel vanuit Vlaanderen voor de wereld innoveren. Zo verankeren zij hun activiteiten hier en trekken zij er steeds meer aan. Hoe meer van die leidende bedrijven en fabrieken Vlaanderen rijk wordt, hoe beter voor economie en welvaart.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.