Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vlaanderen creëert Europese voorhoede voor groei

©BELGA

Het Vlaamse Gewest nam tijdens de recente Europese conferentie van de regio’s over industriële groei een voortrekkersrol op zich. Minister-president Kris Peeters hield het Vanguard Initiative boven de doopvont. Daarin engageren tien regio’s zich om industriële groei aan te wakkeren door slimme specialisaties.

Op 8 november vond in het Europese Parlement en bij het Comité van de Regio’s in Brussel een conferentie plaats onder de titel ‘Regio’s als motoren van nieuwe groei via slimme specialisatie’. Samen met de politieke leiders van negen Europese regio’s lanceerde de Vlaamse minister-president Kris Peeters het ‘Vanguard Initiative voor Nieuwe Groei door Slimme Specialisatie’.

‘Er is nood aan een nieuwe vorm van industrieel ondernemerschap. De Fabriek van de Toekomst  innoveert continu met producten en diensten met hoge toegevoegde waarde, ze ontwikkelt nieuwe waardeketens, exporteert naar nieuwe, wereldwijde nichemarkten en levert oplossingen voor de wereldwijde noden die voortvloeien uit de klimaatverandering, schaarste van grondstoffen en fossiele energie, de vergrijzing, …. Dit vraagt een algehele transformatie van ons industrieel weefsel’, vindt Kris Peeters.

Unieke industrie

De regio’s spelen hun sleutelrol het best als ze samenwerken. Het Vanguard-initiatief om regionale krachten te bundelen, wil groei en jobs creëren door te investeren in domeinen waar de industrie van de regio’s sterk staat en competitieve voordelen heeft. Voor Europees commissaris Johannes Hahn past het initiatief perfect in de Europese agenda.

‘Elke regio heeft iets unieks te bieden en moet door innovatie de specifieke sterktes van zijn bedrijven nog beter uitspelen. Dat unieke zit niet alleen in hoogtechnologische producten en diensten. Het kan ook gaan over nieuwe businessmodellen of de slimme toepassing van technologie in andere sectoren zoals toerisme, of over een andere vorm van marketing. Voor de industrie in kwestie moet de specialisatie plaatsvinden op basis van eigen sterktes.’

Neem bijvoorbeeld de schoenindustrie in de Italiaanse regio Marche. In die sector werken 134.000 medewerkers voor 4.300 bedrijven. De Italiaanse schoenen maken vandaag het verschil met innovatieve technologie in productie. Zo ontwierp een universiteit een bewegingstest, die in drie dimensies vorm en bewegingen van een individuele voet visualiseert. De klant kan in een schoenenzaak over een plaat lopen die alle bewegingen en maten opmeet, en schoenen oplevert die tot op de millimeter op maat en dus uitzonderlijk comfortabel zijn.

‘Wij zijn een klein bedrijf’, vertelt de CEO van schoenenfabrikant Salvatelli. ‘Alleen konden we dit niet realiseren, maar hier werd een weelde aan kennis gebundeld.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.