Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Linda en Lilian halen 7.200 vrachtwagenritten van de weg

Lilian Dohmen, logistiek coördinator: ‘Toen ze dat vroegen, dacht ik dat het om een grapje ging. Nu ben ik best trots dat die knalgroene locomotief mijn naam draagt.'

Elke weekdag vertrekken er vanuit de Antwerpse haven 54 treinwagons met zinkconcentraat naar de Nyrstar-sites in Nederland en België: 27 naar Budel en 27 naar Balen. Sinds september sporen de wagons uit Budel ook vijf dagen per week geladen terug. Dat is het gevolg van de uitgebreide samenwerking met terminaloperator SEA-invest.

‘Vroeger reden de treinen die naar onze sites spoorden leeg terug na het lossen van hun lading zinkconcentraat – zeg maar de voeding voor onze fabrieken’, zegt Lilian Dohmen, logistiek coördinator op de Nyrstar-site in Budel. ‘Het is fantastisch dat we ze nu ook voor de terugreis vullen met een bijproduct van de zinkproductie op onze Budel-site. Door dit per spoor te vervoeren, halen we 7.200 vrachtwagenritten per jaar van de weg. De opslagplaats in de haven wordt momenteel aangepast om het nodige aantal ton van dit bijproduct op te slaan.’

Naar Portugees gebruik – Ricardo Paulo, Global Head Logistics van Nyrstar is Portugees – kregen de locomotieven van het treintransport vrouwennamen. Naast een “Linda”, vernoemd naar de logistiek coördinator in Balen, rijdt er ook een “Lilian” rond.

‘Toen ze dat vroegen, dacht ik dat het om een grapje ging. Nu ben ik best trots dat die knalgroene locomotief mijn naam draagt. Ik bekijk het als een mooie erkenning voor mijn 41-jarige carrière bij Nyrstar.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.