Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

'Altijd online, zowel op de grond als in de lucht'

©Brussels Airlines

Brussels Airlines lanceerde in de herfst van 2014 The Loft. Daarmee wilde de maatschappij de nieuwe normen voor comfort en gastvrijheid van een totaal nieuwe Business Lounge herdefiniëren. Dankzij perfect aangepaste tools en speciaal ingerichte ruimtes kunnen de 360.000 gebruikers hun productiviteit verbeteren en in ideale omstandigheden relaxen.

The Loft wordt nu al beschouwd als dé referentie in de Europese luchtvaartsector. De Business Lounge bevestigt daarmee de ambitie van Brussels Airlines om in samenwerking met Microsoft de nieuwste technologie aan te bieden, niet alleen aan de passagiers, maar ook aan het eigen personeel.

Brussels Airlines realiseert een groei met dubbele cijfers. Tussen 2013 en 2014 steeg het aantal passagiers met 13 procent. Voor 2015 wordt, met ruim 7 miljoen passagiers in het vooruitzicht, een vergelijkbaar groeiritme verwacht zodat de maatschappij opnieuw winstgevend zal worden. 'Wij zitten in een zeer positieve dynamiek die gedragen wordt door ons nieuw merkimago', zegt een trotse Eric Wilmot, Chief Information Officer van Brussels Airlines.

'Wij willen kunnen beschikken over de meest geavanceerde technologie om de mobiliteit en de productiviteit van onze passagiers te kunnen verbeteren. En dat vanaf het ogenblik dat ze vertrekken - thuis, op kantoor, waar dan ook - tot wanneer ze aankomen op bestemming.’ Zo kunnen passagiers online inchecken, maar ook via smartphone. Wie mobiel incheckt, ontvangt een elektronische instapkaart op zijn mobiele telefoon. De maatschappij onderzoekt ook nieuwe toepassingen om passagiers de mogelijkheid te bieden ook tijdens de reis hun gebruikelijke werkritme aan te houden.

Spitstechnologie geleverd door Microsoft

'De oprichting van The Loft komt ook tegemoet aan onze wens om meerwaarde te creëren voor de passagiers', vervolgt Eric Wilmot. 'Om hun 'miniverblijf' zo nuttig en comfortabel mogelijk te maken, hebben wij The Loft opgebouwd rond drie pijlers. In de eerste plaats zijn er de fysieke behoeften zoals eten, rusten en ontspanning. Voor het onvermijdelijke menselijke aspect doen we een beroep op ‘maîtres de lounge' die worden uitgekozen op basis van hun luistervaardigheid. Zij werden door een butlerschool opgeleid zodat ze volledig aan de verwachtingen van hun gasten kunnen voldoen en al hun vragen kunnen beantwoorden.

Ontdek hoe Surface kan bijdragen aan het verhogen van de productiviteit in je bedrijf! Kijk snel hier 

Tot slot is ook de digitale technologie overal aanwezig. Zo kunnen de passagiers relaxen of net heel productief zijn terwijl ze steeds ‘connected’ blijven'. Dat aspect heeft de maatschappij ontwikkeld in samenwerking met Microsoft. De computergigant maakt optimaal gebruik van de cloud om alle 'genodigden' van The Loft nieuwe mogelijkheden te bieden, zoals Office in the cloud, ongeacht het toestel dat ze gebruiken.

Bij aankomst in The Loft ontvangt de reiziger een Surface tablet. Die bevat tal van applicaties die specifiek bestemd zijn voor de lounge. De tablet is als het ware de 'personal assistant' van de passagier die hem toelaat zijn tijd te optimaliseren en hem bijvoorbeeld waarschuwt wanneer hij zich naar de gate moet begeven. Daarbij wordt rekening gehouden met de tijd die nodig is om daar te geraken. Met de app die ook op andere tablets beschikbaar is, kunnen passagiers ook een douche reserveren (de badkamers in The Loft zijn vergelijkbaar met die in suites van chique hotels) of een bed in een daarvoor bestemde exclusieve ontspanningsruimte. De applicatie geeft bovendien toegang tot tal van activiteiten.

©Brussels Airlines

Zo kunnen Belgische kranten digitaal geraadpleegd worden. Daarnaast stelt Telenet zijn uitgebreide video on demand service Yelo ook gratis ter beschikking op de Surface tablet. De passagier beschikt bovendien over een comfortabele werkplek en een unieke vergaderzaal die is uitgerust voor videoconferenties met camera's die 360° bestrijken. Het is ook mogelijk om presentaties te delen met externe personen.

Belgische luxe op zijn best

De 1.200 m2 die The Loft te bieden heeft, is volledig afgewerkt met een Belgische touch. Designit is de onderneming voor strategisch design die aan de basis ligt van het concept van The Loft.

Het bedrijf ontwierp een heldere en luchtige ruimte langs een glazen wand met een indrukwekkend zicht op het tarmac en met leder en hout als overheersende materialen. De Art Nouveau stijl geeft eenheid aan het geheel en doet terugdenken aan de gouden jaren van Brussel. Dat alles is het resultaat van een nauwe samenwerking met de jonge Belgische designer Terry Vangelis Kritis. 'Ook op culinair vlak vinden we de typisch Belgische savoir-vivre terug. Onze klanten zijn verrukt over de typische specialiteiten van onze familiale keuken. Onze gasten kunnen naast de beste Belgische bieren ook heerlijke specialiteiten zoals rijstpap, rijsttaartjes, chocolademousse van Callebaut, ... degusteren', vertelt Eric Wilmot.

Brussels Airlines is van mening dat The Loft steeds meer passagiers zal aantrekken (+ 60 procent in 2015). 'Wij zijn er trots op een nieuwe standaard te hebben gedefinieerd waarbij de mens centraal blijft staan en technologie alleen dient om het comfort en welzijn te verbeteren’, benadrukt Eric Wilmot. 'Wij zijn ervan overtuigd dat The Loft veel succes zal kennen!´

Een maatschappij die op alle vlakken innoveert

'Wij zijn er trots op dat we mochten samenwerken met Brussels Airlines en zo hebben kunnen bijdragen tot dit bijzonder innoverend project’, zegt Jean-Benoît Van Bunnen, Business Group Leader van Microsoft. Het is een mooi visitekaartje dat aangeeft in welke mate onze innovaties kunnen bijdragen tot het verbeteren van de passagierstevredenheid in het algemeen en hun reis in het bijzonder.'

Microsoft levert ook vooruitstrevende systemen waardoor Brussels Airlines haar werking en de interne communicatie met haar medewerkers kan verbeteren. Die bezorgdheid is alomtegenwoordig bij het bedrijf dat er net voor bekend staat informatie-uitwisseling en netwerking tussen haar teams aan te moedigen. Ook het bevorderen van banden die ervoor zorgen dat organisatorische 'bastions' worden doorbroken, is een constant aandachtspunt. Want een bedrijf dat op vier continenten operationeel is, wordt onvermijdelijk geconfronteerd met een reeks vragen rond organisatie en mobiliteit.

Hoe kan de efficiëntie, de doorstroming en de veiligheid van de informatie-uitwisseling worden gegarandeerd? Om die uitdaging aan te gaan heeft Brussels Airlines haar personeel sinds 2012 voorzien van de nieuwe software Lync (onlangs herdoopt tot Skype for Enterprise). De tool werd onmiddellijk door de teams omarmd. Daardoor kunnen ze op een veel makkelijkere en mensvriendelijke manier informatie uitwisselen via chat, videoconferenties, enzovoort. De personeelsleden van Brussels Airlines kunnen zo met elkaar in contact blijven en hun efficiëntie overal ter wereld verbeteren.

©Brussels Airlines

De volgende stap was de ontwikkeling van een sociaal ondernemingsnetwerk, Yammer genaamd, waarbij de ganse organisatie betrokken is en waardoor de interactie verbetert tussen regio’s, departementen en specialismen die vaak los van elkaar opereren. Ook dat werd een echt succes. 'Wij merken dat ons bedrijf een grotere verbondenheid vertoont. Yammer is een nieuw communicatiemiddel dat zowel door onze piloten als door ons directieteam gebruik wordt', zegt Eric Wilmot.

Dankzij de integratie met Microsoft Exchange, dat zich volledig in de cloud bevindt, en het gebruik van SharePoint, zijn de communicatiekosten met 30 procent gedaald. Het cabinepersoneel krijgt via de tool toegang tot Microsoft Office 365 en dat met hetzelfde gebruikscomfort als het administratief personeel. Dankzij de cloud en via Yammer blijven ze op de hoogte van alles wat er binnen de organisatie gebeurt. Of ze zich nu aan boord bevinden of op de grond, in de terminal of in het hotel.

De meest recente stap bestaat erin de piloten van Surface Pro 3 tablets te voorzien. Daardoor hoeven zij geen dikke handleidingen meer met zich mee te nemen en wordt de toegang tot informatie verbeterd. Bovendien beschikken de piloten zo steeds over de meest vooruitstrevende programma’s. Er wordt ook nog aan andere projecten gewerkt. Zo zal het cabinepersoneel tablets ontvangen waarmee ze de service aan de passagiers kunnen verbeteren.

Checken of al uw licenties in orde zijn?

Meer grip krijgen op uw softwaregebruik en kosten?

Meten is weten, zoek het snel op via www.weethetzeker.be.

Nieuw bij Office 365 of al goed bekend? We staan voor je klaar. Bekijk onze scenario’s, adoptiemethodologieën en informatiebronnen om het meeste uit Office 365 te halen, je team snel te trainen en de adoptie te bevorderen. Klik hier voor meer info

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.