Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het schaarse goed van vandaag is onze menselijke aandacht'

©Dries Luyten

Bijna een jaar nu is Michael Beal general manager bij Microsoft in België en Luxemburg. Naar aanleiding hiervan én van onze reeks ‘Passie voor nieuwe tijden’ kijkt hij naar de toekomst van productiviteit. ‘Het schaarse goed van vandaag is onze menselijke aandacht.’

Wat zijn voor werknemers de belangrijkste trends rond hun werk en hun productiviteit? Werken we anders dan pakweg vijf jaar geleden?

Michael Beal: ‘Vroeger was ‘het werk’ iets waar je naartoe ging. Vandaag is het iets wat je dóet. Vroeger hadden we eerder informatieschaarste, vandaag een overvloed. Ik denk dan aan de toename van het aantal toestellen dat we gebruiken, en ook aan de sterke groei in digitale data die beschikbaar zijn in de cloud. We consumeren veel data, maar produceren ook veel. Ik haal bijvoorbeeld veel nieuws van Twitter, waar iedereen informatie deelt. Wat ook verandert zijn de toepassingen die met al deze data om moeten gaan. Zo kunnen bedrijven nu veel sneller reageren op beter beschikbare data.’

Op welke manier doen bedrijven dat vandaag al?

‘Wat we vandaag meer en meer zien bij vele bedrijven, is het mogelijk maken van mobiel werken. Hiervoor gebruiken ze Microsoft-toepassingen die de juiste data op het juiste moment bij de gebruiker kunnen brengen. Een bekend voorbeeld is onze Office365-suite, die toepassingen als e-mail en het delen van documenten over diverse platformen (–Microsoft-Apple-Google) en diverse toestellen (pc – tablet – telefoon) integreert.’

©Dries Luyten

‘Maar ik denk ook aan communicatie via Skype voor bedrijven, een app voor chatberichten, audio- en videogesprekken en onlinevergaderingen om samenwerken te optimaliseren. En aan Surface Hub, een Windows toestel met een 84"-scherm, om aan de muur te hangen met een digitaal whiteboard en handige functies om vergaderingen via het scherm mogelijk te maken. Met Surface Hub en Skype kun je op een veel efficiëntere manier virtuele meetings bijwonen, waarbij iedereen zijn input onmiddellijk kan delen met de groep. Het resultaat op het Surface Hub whiteboard kan ook meteen in een document weergegeven worden.’

Geen toenemende productiviteit zonder verregaande samenwerking?

‘Absoluut. Een recent onderzoek schatte in dat het gebruik van sociale netwerken voor bedrijven zal exploderen van 208 miljoen gebruikers in 2013 tot 535 miljoen in 2018. Samenwerken en kennis delen staan centraal, en dit via diverse toestellen en over verschillende platformen. Voorbeelden zijn onze toepassingen als Yammer, een privaat sociaal netwerk waarmee werknemers verbinding met elkaar kunnen maken, informatie kunnen delen en projecten kunnen beheren, en OneDrive voor Bedrijven: een centrale locatie in de cloud waar je bestanden kunt opslaan die je vervolgens kunt delen met mensen die je toegang geeft op een veilige manier.

Terwijl productiviteit tot voor kort een individueel gegeven was, is dat vandaag iets gezamenlijks. Een ander goed voorbeeld is OneNote, een digitaal notitieblok om bij te houden wat voor jou belangrijk is, een Microsoft-toepassing in de Office365-suite die steeds populairder wordt. Toen ik onlangs op een Microsoft-bijeenkomst in het buitenland was, deelde ik via OneNote vanuit de conferentie mijn notities in real time met mijn medewerkers in België. Zo hoef ik niet telkens mails met attachments uit te sturen en is iedereen steeds up-to-date met de laatste versie.’

Als data overal aanwezig zijn, hoe gaan bedrijven daar dan mee om?

‘Vandaag is er geen gebrek aan data, het schaarse goed is overduidelijk onze menselijke aandacht. Die heeft zijn limieten. Om data meer betekenisvol te maken, moeten ze gepersonaliseerd worden met intelligente software en toepassingen die de context van je werk begrijpen. Hier zijn wij bij Microsoft volop mee bezig, zoals met Azure Machine Learning, een platform voor voorspellende analyses.

Oude situatie

Nieuwe situatie

Werk is waar je naartoe gaat  

Werk is wat je doet

Individuele productiviteit

Collectieve waardecreatie

Seriële workflow

Cocreatie

Informatieschaarste

Informatieovervloed

Hoe ziet u de Belgische bedrijven evalueren qua productiviteit?

‘Belgische werknemers zijn erg productief, al gebruiken ze in verhouding niet zo veel technologie ter ondersteuning van hun job. Er is dus nog veel potentieel.’
Michael Beal
General manager Microsoft België en Luxemburg

‘Belgische werknemers zijn erg productief, al gebruiken ze in verhouding niet zo erg veel technologie ter ondersteuning van hun job. Als je België vergelijkt met Japan, waar ik tot vorig jaar woonde, zie ik nog veel potentieel in België om productiviteit te verhogen, zonder harder te werken. Ik kan niet zeggen dat Japan voor ligt op België. Dankzij nieuwe technologie kan een bedrijf productiever worden door ‘smarter’ te werken in plaats van ‘harder’. Er zijn een aantal bedrijven in België die dat al doen: bijvoorbeeld KBC, Sanoma, Kind & Gezin en Engie (het voormalige GDF Suez, red.), die elk op hun manier voordeel halen uit het gebruik van technologie.’

Wat zou u bedrijven aanraden om hun efficiëntie en productiviteit te verhogen?

‘Technologie kan bedrijven enorm vooruit helpen. Ze is vandaag matuur, betaalbaar en vlot te implementeren. Onze cloudoplossingen zijn bijvoorbeeld sneller en veiliger dan wanneer een doorsnee bedrijf een eigen server zou installeren. Bedrijven maken dus het best een concreet plan op, aangepast aan hun situatie. Ze kunnen daarvoor een beroep doen op een van de 4.800 Microsoft-partners die hen daarbij helpen en ze kunnen te rade gaan bij organisaties zoals de NWOW coalitie om de zaken in een breder kader te plaatsen.’

Los van alle technologie, is er nog het kantoor zelf. Wat moet daar veranderen?

‘Enerzijds denk ik dat kantooromgevingen meer open moeten zijn of worden, vooral voor klanten. Zonder onnodige muren of andere barrières, maar een open, verwelkomende omgeving. Ook voor werknemers is het belangrijk dat ze, vaak op een informele manier, met elkaar kunnen integreren en samenwerken.’

‘Anderzijds zal technologie, en bijvoorbeeld internet of things, een belangrijke rol spelen in het kantoor van de toekomst. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een mobile app die je op voorhand vertelt waar er parkeerplek is. Aan automatische registratie van bezoekers via hun nummerplaat of aan efficiënt energiebeheer via sensoren in het kantoorgebouw die scannen hoeveel personen er aanwezig zijn. Kortom, we zullen altijd geconnecteerd zijn. Maar we zullen ook nog altijd een plek nodig hebben waar we naar toe komen om te werken, of misschien beter: om samen te werken. Anders hebben we alleen een virtuele connectie, en het blijft altijd goed om mensen persoonlijk te ontmoeten.’

Checken of al uw licenties in orde zijn?

Meer grip krijgen op uw softwaregebruik en kosten?

Meten is weten, zoek het snel op via www.weethetzeker.be.

Hoe ziet productiviteit er in de toekomst uit?

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.