Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Bedrijf en medewerkers samen laten groeien’

©Shutterstock

Proximus wil elke Belg meekrijgen in het digitale tijdperk, en dat heeft een grote impact op hoe het bedrijf naar zichzelf en zijn werknemers kijkt. Dat zeggen Chantal Mertens en Fabrice Drukman, beiden actief op de hr-afdeling van de digital services provider.

Jarenlang stond Proximus bekend als een telecomspeler die de Belg van televisie, telefonie en internet voorzag. Dat doet het bedrijf nog steeds, maar het aanbod van digitale diensten groeide de afgelopen jaren enorm. ‘We willen elke Belg meekrijgen in het digitale tijdperk’, zegt Chantal Mertens, Lead HR Strategy & Sourcing  bij Proximus.

‘Het belangrijkste blijft dat mensen gepassioneerd zijn en openstaan om bij te leren’
Fabrice Drukman
Strategic Talent Acquisition Manager bij Proximus

De verschuiving van telecomspeler naar digital services provider heeft een grote impact op Proximus zelf. ‘Met projecten als Banx, de digitale bank die we samen met Belfius oprichtten of aug-e, een applicatieplatform voor het slim beheren van gebouwen, is het duidelijk dat we aan onze klanten andere relevante digitale oplossingen willen aanbieden. De competenties die we in onze medewerkers zoeken zijn veranderd. Voor sommige nieuwe diensten werken we bijvoorbeeld samen met de medische, de bouw of de banksector, of stellen we kennis rond een bepaalde technologie ten dienste van andere bedrijven. Dat vereist een andere mindset’, aldus Chantal Mertens.

Die mindset overstijgt het individu: de hele bedrijfscultuur en manier van werken evolueerde. Dat zegt Fabrice Drukman, Strategic Talent Acquisition Manager bij Proximus. ‘We werken nu  op een agile wijze. Die structurele verandering was nodig om innovaties sneller naar de markt te brengen. De manier waarop we werken verandert, maar ook hoe we naar zaken als duurzaamheid, diversiteit, learning en development kijken. Het belangrijkste blijft dat mensen gepassioneerd zijn en openstaan om bij te leren.’

Think possible

Onder de noemer ‘Think possible’ voert Proximus niet alleen extern campagne, ook binnen het bedrijf wordt die visie doorgetrokken. Chantal Mertens: ‘We zijn begonnen met een bevraging in alle geledingen van de organisatie. Daarin vroegen we wat die slogan vandaag voor onze mensen betekent en wat we kunnen doen om de Think possible cultuur te versterken. De doelstelling is een veranderingstraject van onderuit in de organisatie op te bouwen en niet meer zoals vroeger vaak het geval was top down.’

‘We stappen af van een te hiërarchische structuur en focussen op empowerment’
Chantal Mertens
Lead HR Strategy & Sourcing bij Proximus

‘Jarenlang hebben we te veel naar onszelf gekeken. Nu kijken we naar de toekomst op een open manier en is de wisselwerking tussen Proximus en de buitenwereld veel belangrijker geworden.’ Zo organiseert het bedrijf trainingen voor medewerkers om out of the box te durven denken. ‘Managers spelen een grote rol’, benadrukt Fabrice Drukman. ‘Het is belangrijk om niemand af te rekenen op gefaalde experimenten. We stappen af van een te hiërarchische structuur en focussen op empowerment. Dat zorgt voor de energie die nodig is om projecten te laten slagen en de creativiteit en de innovatie te stimuleren’, vult Chantal Mertens aan.

België boven

Momenteel is Proximus op zoek naar ongeveer 170 werknemers, voornamelijk commerciële en IT-profielen, een aantal staffuncties en de meer technische profielen. ‘Vroeger deden we algemene wervingscampagnes, maar daar zijn we van afgestapt. Het is belangrijk om specifieke acties naar bepaalde groepen te houden. Zo kunnen we de mensen ontmoeten op de fora die relevant zijn voor hun, via de kanalen die zij gebruiken’, weet Chantal Mertens.

Proximus rekruteert in alle uithoeken van het land, want de beroemde torens in Brussel zijn zeker niet de enige plek waar mensen aan het werk zijn. Chantal Mertens: ‘We gaan ons gebouw aan het Noordstation volledig ontmantelen en herinrichten, rekening houdend met de ambities die we hebben om bij te dragen tot een groene samenleving. Tegen eind 2026 zullen de torens een plaats zijn waar connectie en samenwerking centraal staan. De infrastructuur zal hier volledig op gericht zijn.’   

‘De Think possible cultuur wordt ondersteund door een open-deur-politiek en een snel beslissingsproces. Als het dringend is, hoeven de beslissingen namelijk niet naar een ander werelddeel. We mogen trots zijn dat Proximus nog steeds een honderd procent Belgisch bedrijf is dat alle telecomstormen uit het verleden overleefd heeft.’

Carrière in eigen handen

‘De interne mobiliteit binnen Proximus is zeer groot’, vertelt Chantal Mertens. ‘Medewerkers kunnen vlot naar een andere functie binnen het bedrijf bewegen. Zo leren ze niet alleen via trainingen, maar ook binnen de (nieuwe) job die ze uitvoeren. Onze doelstelling is: medewerkers en bedrijf, samen laten groeien.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.