Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Mobiele netwerken versterkt voor een digitale festivalervaring

Stéphane Dechevis, domain manager optimized network continuity & events bij Proximus ©Christophe Ketels

Deze zomer trekken weer 10 miljoen muziekfans naar de festivals in ons land. Ook Proximus bereidt zich voor op de festivalzomer door tijdelijke mobiele netwerken uit te rollen. Daarmee blijven de klanten van Proximus beter dan ooit digitaal verbonden.

Mooie momenten delen we graag met anderen. En een festival is zo’n moment. Je danst op de beats van Lost Frequencies en post er een video van op je Instagram-account. De eerste minuten van het optreden van Dua Lipa deel je graag live via WhatsApp. En als je je vrienden niet terugvindt op het immense festivalterrein, deel je snel even je locatie. Op Tomorrowland, Rock Werchter, Les Ardentes en andere festivals maken zulke digitale toepassingen integraal deel uit van de festivalervaring.

Mee bewegen

Om alles vlot te laten verlopen, zet Proximus tijdens de festivals tijdelijke infrastructuur in, met speciale antennes voor grote volumes. Die kan de enorme hoeveelheid aan data tijdens zo’n festival aan. Je sluit ze aan op het bestaande mobiele netwerk en ze is via glasvezel of straalverbinding verbonden met het vaste netwerk. ‘We willen dat iedereen overal - van de parking en de camping tot aan de main stage - zijn smartphone net zo gemakkelijk kan gebruiken als elders’, legt Stéphane Dechevis, domain manager optimized network continuity & events bij Proximus, uit.

Advertentie

‘Hiervoor kunnen we bouwen op onze jarenlange ervaring. We hebben doorheen de tijd heel wat kennis opgebouwd en die is essentieel, want mobiele communicatie is erg dynamisch. Als de festivalgangers op zo’n festival bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip van de ene plaats naar de andere bewegen, moeten wij oplossingen bedenken die rekening houden met die beweging.’

We willen dat iedereen overal - van de parking tot de main stage - zijn smartphone net zo gemakkelijk kan gebruiken als elders’

Stéphane Dechevis
Proximus

Specifieke acties

Ons telefoongebruik is de jongste jaren sterk veranderd. We sms’en minder, maar we telefoneren nog veel. En vooral de vraag naar data is enorm gegroeid. Tijdens de optredens is uplink - de gegevensstroom die van de eindgebruiker naar het netwerk gaat - erg intens. Iedereen wil op dat moment foto's en video's versturen. Tussen de optredens door neemt de gegevensstroom op het netwerk naar de gebruikers toe. Dan worden de smartphones bovengehaald om het wachten op de volgende artiest te verlichten.

De uitdaging gaat veel verder dan festivalgangers tevredenstellen. Ook organisatoren, artiesten en dienstverleners hebben steeds meer behoefte aan een sterk digitaal netwerk. ‘Denk aan de cashloze betaaltools, ticketsystemen en camerabewaking’, somt Dechevis op.

Ook de aanwezige media nemen een groot deel van de beschikbare capaciteit in. ‘We hebben regelmatig contact met de organisatoren. Zo blijven wij op de hoogte van hoe ze hun festival uitbouwen en hoeveel publiek ze verwachten. Ook met specifieke acties, zoals online wedstrijden van sponsors, houden wij rekening.’

Advertentie

We voeden onze tijdelijke oplossingen zo veel mogelijk met groene energie: biobrandstof of zonnepanelen

Stéphane Dechevis

Logistieke en ecologische uitdaging

De omvang van sommige festivals doet onvermijdelijk vragen rijzen over hun ecologische voetafdruk. Proximus is zich daarvan bewust. ‘We voeden onze tijdelijke oplossingen zo veel mogelijk met groene energie: biobrandstof of zonnepanelen’, legt Dechevis uit.

Met festivals in alle hoeken van het land is ook de logistieke uitdaging immens. Tussen juni en september zijn Proximus’ vele tijdelijke structuren voortdurend in gebruik en worden ze van de ene locatie naar de andere verplaatst. Elk festival heeft bovendien een strikt schema van wanneer zo’n structuur geïnstalleerd mag worden.

De timing is dus erg krap, maar Proximus kan rekenen op solide partners en zijn expertise in het uitrollen van glasvezel- en straalverbindingen. ‘Festivalgangers kijken vaak al maanden uit naar die momenten’, besluit Stéphane Dechevis. ‘Wij beloven hen dat ze die kunnen delen met wie hen lief is.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.