Moet uw bedrijf op LinkedIn?

 © IMAGEGLOBE

 © IMAGEGLOBE

Via uw persoonlijk LinkedIn-profiel legt u professionele contacten. Maar hoe nuttig is een pagina voor uw bedrijf op dit sociaal netwerk?

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Elke twee seconden verwelkomt LinkedIn een nieuwe gebruiker. Het aantal geregistreerde leden is uitgegroeid tot bijna 350 miljoen wereldwijd, van wie meer dan 2 miljoen in België. LinkedIn bestaat niet alleen uit persoonlijke profielpagina’s, maar biedt bedrijven ook de kans om zichzelf gratis voor te stellen via een ‘company page’. Al ongeveer 3 miljoen ondernemingen over de hele wereld maakten hiervan gebruik. Op hun bedrijfspagina plaatsen ze updates over nieuwe producten of diensten, aanbiedingen, vacatures, enzovoort. Alle ‘volgers’ (of een geselecteerde doelgroep) krijgen deze berichten te zien.

‘Je bedrijf blijft ‘top of mind’ door regelmatig te communiceren via LinkedIn’, zegt Hans Claesen van C-Works, een bureau dat communicatieondersteuning en -advies geeft aan bedrijven. ‘Je zet er gemakkelijk je expertise, je aanbod en je troeven in de kijker. Zorg wel voor regelmatige updates die nuttige, relevante en interessante informatie bevatten voor je doelgroep. Link eventueel naar extra info of naar het volledige artikel op je website. Schenk ook voldoende aandacht aan de zoekwoorden waarmee je pagina moet worden gevonden bij een zoekopdracht.’

Rekruteringskanaal

Heeft uw onderneming meerdere producten of diensten? In dat geval kunt u afzonderlijke ‘showcases’ maken, aparte landingspagina’s die gekoppeld zijn aan uw LinkedIn-bedrijfsprofiel, en waarmee u specifieke volgers aantrekt en gerichte updates deelt. Via LinkedIn kunt u ook gericht vacatures plaatsen: die worden gepromoot naar kandidaten die beantwoorden aan het gezochte profiel. Voor KBC maakt dit extra rekruteringskanaal het bijvoorbeeld makkelijker om zelf moeilijkere vacatures in te vullen. De nood aan headhunters is er gevoelig gedaald, en dat levert de bank aanzienlijke besparingen op.

  • Plaats een 'Volg ons via LinkedIn'-knop op de bedrijfswebsite.
  • Vraag werknemers te linken met de bedrijfspagina.
  • Er is meer dan één sociaal netwerk. Link naar LinkedIn via Facebook en Twitter.

Weet ook dat uw huidige werknemers uw grootste ambassadeurs op LinkedIn zijn. Via hun privéprofielen delen ze uw updates en komen andere gebruikers op uw bedrijfspagina terecht. Schenk dus niet alleen aandacht aan uw company page, maar optimaliseer ook het profiel van uw medewerkers. ‘LinkedIn is een professioneel sociaal netwerk, maar de interactie speelt zich toch vooral af tussen mensen’, weet Kim Piot van Nativemedia, experts in digitale marketing. ‘Daarom mag je het belang van de persoonlijke LinkedIn-profielen die in je bedrijf actief zijn niet verwaarlozen.’

Totale plaatje

LinkedIn-marketing hoort thuis in de algemene communicatiestrategie van uw onderneming. ‘Je moet het totale plaatje bekijken’, adviseert Kim Piot. ‘Investeer in een goede website, start met bloggen en gebruik LinkedIn als een extra kanaal om content te verspreiden. Door waardevolle informatie of kennis te delen, wek je vertrouwen en geef je blijk van deskundigheid. Zorg er voor dat je nooit de nadruk legt op het commerciële.’ Dat is ook de mening van Hans Claesen van C-Works: ‘LinkedIn is geen sales tool’, zegt hij. ‘Gebruik het om je contacten te onderhouden en uit te breiden, en om mensen voort te helpen, zonder meteen een tegenprestatie te verwachten. Het netwerk doet de rest.’ 

 

Advertentie

Advertentie