Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘5G en IoT wijzigen volop de werking en functie van auto’s’

Miljoenen wagens zijn al verbonden met mobiele datanetwerken: voor realtime navigatie, infotainment of voor het automatisch contacteren van de hulpdiensten bij een ongeval. ‘5G en Internet of Things-toepassingen luiden een nieuw tijdperk in’, zegt automotive futurist Jeroen Vertongen.

De meeste wagens zijn rijdende datacenters. Ingebouwde slimme technologie genereert bij elke rit massa’s gegevens door camera’s die een 360-graden beeld rondom het voertuig genereren, sensoren die de bandenspanning meten tot systemen die de weg scannen en bij gevaar de wagen zelfstandig tot stilstand brengen. ‘Nieuwe evoluties in artificiële intelligentie openen volop extra mogelijkheden waarop constructeurs die data kunnen inzetten om hun voertuigen nog slimmer en veiliger te maken’, weet Jeroen Vertongen, automotive futurist bij Fabriek Kramiek.

Elektrische (r)evolutie

Advertentie

Die evolutie wordt sterk aangedreven door fabrikanten van elektrische wagens. Het zijn zij – en dan vooral de pioniers – die met een mobiele dataverbinding de gebruikers al extra gemak bieden. Bijvoorbeeld met software-updates over the air die nieuwe functionaliteiten toevoegen aan de wagen. Of met een smartphone-applicatie waarmee je op afstand de verwarming van de wagen kan bedienen of om je parkeerplaats op een kaartje te bekijken.

‘Het is een wijdverspreide misvatting dat gebruikers bij mobiele datatoepassingen rechtstreeks met hun voertuig communiceren’

Jeroen Vertongen
Automotive Futurist bij Fabriek Kramiek

‘Het is een wijdverspreide misvatting dat gebruikers bij mobiele datatoepassingen rechtstreeks met hun voertuig communiceren’, benadrukt Jeroen Vertongen. In de meeste gevallen gebeurt dat over de servers van de fabrikant. Een opdracht gaat via de app en het internet naar de server van het automerk, die vervolgens connecteert met het voertuig. ‘Dat is beter voor de cyberveiligheid. Voor de fabrikant is het overzichtelijker om één serversysteem te beveiligen dan elke auto afzonderlijk.’

Veiliger en autonomer

Een snelle mobiele dataverbinding is onmisbaar. In vergelijking met 3G en 4G levert 5G nog betrouwbaardere verbindingen, een grotere bandbreedte en hogere bitsnelheid die de uitwisseling van een massa data mogelijk maakt. Sensordata zullen vehicle-to-everything-toepassingen (V2X), ondersteund door 5G, het verkeer in de nabije toekomst efficiënter kunnen maken en ongevallen verminderen. 

‘Met V2V-communicatie kunnen voertuigen onderling data uitwisselen om te anticiperen op verkeersstromen of om obstakels buiten het gezichtsveld waar te nemen’, zegt Jeroen Vertongen. ‘Zo kunnen auto’s zaken zien en daarop reageren voor de bestuurders iets opgemerkt hebben.’ Communicatie en connectiviteit, gekoppeld aan artificiële intelligentie, vormen ook de sleutels tot autonome voertuigen. ‘In een verdere toekomst, als auto’s volledig zelfstandig kunnen rijden en geen stuur of pedalen meer aan boord hebben, zullen 5G en data mensen vervoeren.’ 

Data voor sterkere aftersales

Wagens staan via mobiele netwerken al lang in contact met de fabrikant. Binnenkort openen 5G en AI ook extra onderhoudsgemak. ‘Wagens zullen verbonden zijn met de garagewerkplaats’, meent Jeroen Vertongen. ‘Als je onderdelen moet vervangen, kunnen ze vooraf besteld worden. Of je kan automatisch onderhoudsafspraken boeken, bijvoorbeeld op het moment dat de bestuurder zijn wagen doorgaans weinig gebruikt.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.