Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De grote move in mobiliteit

©Shutterstock

Duurzaam en flexibel, die woorden duiken vaak op als het vandaag gaat over mobiliteit bij Belgische bedrijven. We steken ons licht op bij twee doeners: een grote consultant (PwC) en een kleiner IT-bedrijf (Acom). Hoe pakken zij het aan? Drie trends steken de kop op.

Trend 1. Mobiliteit als dienst

De (bedrijfs)auto blijkt nog steeds koning, al zijn er vandaag meer alternatieven. Zo biedt PwC België zijn medewerkers diverse mogelijkheden om het gebruik van duurzame vervoersmiddelen aan te moedigen én autobezit te ontmoedigen. De zogenaamde Modalizy-dienst hoort hierbij. Die werkt als een kredietkaart waarmee medewerkers kunnen switchen van openbaar vervoer naar elektrische fiets en step tot taxi. ‘De app toont in één oogopslag alle vervoersmogelijkheden in de buurt en kan ook tickets bestellen’, zegt Axel Smits, voorzitter van PwC België. ‘De medewerkers zien ook de CO2-uitstoot van hun reisweg en vervoerswijze.’ Die Modalizy-dienst geldt in heel Europa bij meer dan driehonderd leveranciers.

‘De vloot van de toekomst wordt een combinatie van hybride en elektrische voertuigen en wagens aangedreven door waterstof’, Axel Smits, voorzitter van PwC België ©PwC Belgique

Verder biedt PwC zijn medewerkers ook elektrische deelwagens, bijvoorbeeld om naar een klantenmeeting te rijden. ‘Ons mobiliteitsplan weerspiegelt de voorkeuren van onze eigen mensen’, oppert Axel Smits. ‘We zorgen voor een waaier aan flexibele mobiliteitsoplossingen en moedigen duurzaam gedrag aan.’ 

Trend 2. Wagenpark groener

Bij veel bedrijven is het wagenpark volop aan het vergroenen. Dieselwagens moeten terrein prijsgeven voor hybride en elektrische wagens. Zo ruilden eind november de eerste collega's van PwC België hun wagen in voor een plug-inhybride. ‘We transformeren ons wagenpark van 1.800 bedrijfswagens met 540 BMW X1 Plug-in Hybrides (PHEV’s) en beschikken daarmee over de grootste vloot van plug-inhybridebedrijfswagens in het BMW-universum’, klinkt het bij PwC. Dit jaar vervangen we ook nog eens 160 wagens door e-cars. Tegen 2024 zal twee derde van de vloot bij PwC bestaan uit een duurzame PHEV of een elektrisch voertuig. ‘Wij geloven dat de vloot van de toekomst een combinatie wordt van hybride en elektrische voertuigen en wagens aangedreven door waterstof.’

Bij het Antwerpse IT-bedrijf Acom, met 33 personeelsleden, maken ze de omslag naar elektrische wagens nu al. Het bedrijf bestelde twintig Tesla’s voor zijn technische en salesmedewerkers. Acom bekijkt of het een laadpaal bij de medewerkers thuis kan plaatsen. Een Tesla opladen kan sowieso bij alle openbare laadpalen. In en rond Antwerpen zijn nu een drietal superchargers beschikbaar die tot 80 procent opladen in een kwartier tijd. ‘Bij Tesla zetten ze hard in op de allernieuwste laadstations. De laatste versie laat al toe om op te laden tot duizendzeshonderd kilometer per uur. Dat is voor ons mee bepalend geweest om Tesla te kiezen voor onze medewerkers’, aldus Maarten Avonts van Acom.

Trend 3: Opmars van de fiets (en step)

Bij Acom, waar het mobiliteitsbeleid ook talent moet helpen aantrekken, kozen ze eerder al voor steps. ‘Minder dan twee jaar geleden stelden wij al 26 elektrische steps ter beschikking van onze medewerkers.’

‘Minder dan twee jaar geleden stelden wij al 26 elektrische steps ter beschikking van onze medewerkers’, Maarten Avonts, van het IT-bedrijf Acom

Maar het is vooral de leasefiets die in de lift zit bij bedrijven. Jaarlijkse groeipercentages van 20 tot 30 procent zijn geen uitzondering. Bij PwC duikt de leasingfiets ook op. Tot nog toe leasen zo’n veertig PwC-medewerkers een e-bike. ‘We zien daarin een blijvende en toenemende trend, zeker met de komende verhuis naar ons nieuwe hoofdkantoor PwC Campus begin 2022. De fietssnelweg naar Leuven loopt langs het gebouw.’

Leasefietsen vergen ook bijkomende investeringen. Bij PwC komen er bijvoorbeeld 135 fietsenstallingen en 125 lockers voor fietsuitrusting. De keuze van hun nieuwe hoofdkantoor werd ook bepaald door de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. ‘De toekomstige luchthaventram zal voor de deur stoppen. Op een boogscheut liggen de stations van Diegem en Zaventem om pendelen per trein mogelijk te maken.’ Of hoe de mobiliteit van de toekomst alle vervoersmiddelen combineert.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.