Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Doordacht schoonmaken, alleen waar nodig

Schoonmakers werken meestal volgens een vast schema. Maar bij Care primeert het resultaat op het aantal poetsuren. We vroegen Operational Manager Bjorn Vanderauwera hoe dit in zijn werk gaat.

Bjorn: ‘In tegenstelling tot reguliere schoonmaak die gebaseerd is op een aantal uren en frequentie per ruimte, is resultaatgericht poetsen gebaseerd op afspraken rond de gewenste kwaliteit per ruimte. Ons schoonmaakteam kijkt of iets vuil is. Is dat het geval, dan maken ze het meteen schoon. Dat kan zelfs een inkomhal zijn die diezelfde ochtend nog gepoetst is. Een kantoorruimte die niet werd gebruikt, kan wel een tijdje blijven liggen als dat zo is afgesproken.’

Flexibel schoonmaken

Deze methode vraagt vertrouwen van de klant, weet Bjorn Vanderauwera. ‘Klanten zijn het gewoon om schoonmakers repetitieve taken te zien uitvoeren. Maar wij vragen hen om dit los te laten en op ons te rekenen. Wij houden alles netjes zonder een bepaalde poetsfrequentie. Het grootste voordeel? Wat het belangrijkste is voor de klant, blijft zo veel properder.’

Resultaatgericht poetsen is een andere manier van werken. ‘We leren onze schoonmakers om zich flexibel op te stellen. Ze weten precies hoe ze hun uren optimaal moeten inzetten. Ze krijgen meer verantwoordelijkheid, wat voor hen een meerwaarde betekent’, vertelt Bjorn Vanderauwera.

Interne en externe kwaliteitscontroles

De Teamleaders van Care testen regelmatig de kwaliteit volgens het IPSO-systeem. Dat werkt met punten en een richtpercentage voor elke zone. ‘Maar naast de interne controles schakelen wij en de klant ook externe partijen in om de kwaliteit te checken’, vult Bjorn Vanderauwera aan. ‘Halen we een grens niet? Dan gaan we meteen aan de slag met actieplannen. Scoren onze schoonmakers goed? Dan geven we positieve feedback, als beloning voor hun inzicht en planningsskills.’

Care BV, Luchthavenlei 7B in 2100 Deurne

03/287 06 10

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.