Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaam gaat niet alleen over plastic bekers

Duurzaam ondernemen krijgt bij schoonmaakbedrijf Care een structurele vorm via het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen. Hoe vertaalt zich dat in de praktijk?

Heeft een medewerker bijvoorbeeld geen wasmachine en kan die niet vaak een wasje draaien? Dan geven we gewoon toch een paar extra T-shirts.
Chantal Moerenhout
Sales Manager en MVO verantwoordelijke bij Care

Care neemt sinds 2019 deel aan het VCDO, het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen. Daarmee helpt de werkgeversorganisatie VOKA ondernemingen duurzaamheid te verankeren in hun bedrijfsvoering. Wat betekent dat in de praktijk voor het schoonmaakbedrijf? ‘Wij kennen een heleboel acties, sommige structureel, sommige losse acties.’ Chantal Moerenhout, Sales Manager en MVO verantwoordelijke bij Care, geeft een paar voorbeelden. ‘In ons hoofdkantoor in Deurne hebben we plastic koffiebekers vervangen door recycleerbare bekers en houten roerstokjes’, vertelt Chantal Moerenhout. ‘In Nederland krijgen die bekers al een nieuw leven als toiletpapier, hier belanden ze voorlopig nog bij het papier en karton.’

Ook introduceerde Care de Triple T-trolley van Alpheios, een kar met ecologische producten en een doordachte schoonmaakmethode. ‘Met een kleine dosis krijg je al een mooi resultaat’, zegt Chantal Moerenhout. ‘En dankzij voorbevochtigde microvezeldoekjes besparen we fors op water. Bovendien belasten onze schoonmakers met deze microvezeldoekjes hun polsen minder, want ze hoeven ze niet meer uit te wringen.’

Wasmachine

Care traint daarnaast management en teamleiders om armoede te herkennen bij medewerkers. ‘Armoede is een woord dat we niet graag gebruiken, wij houden het bij vitaliteit en dat draait om meer dan geld, het gaat ook over digitale, hygiënische en opleidingsvitaliteit’, zegt Chantal Moerenhout. ‘De nadruk ligt op praktische hulp. Heeft iemand bijvoorbeeld geen wasmachine en kan die niet vaak een wasje draaien? Dan geven we een paar extra T-shirts.’

Dit jaar hebben we ook een MVO Hub opgericht, waarmee diverse collega’s een bijdrage kunnen leveren aan het duurzame verhaal. ‘Want hoe groter de groep, hoe meer ideeën en hoe meer duurzaam ondernemen door de hele organisatie wordt gedragen’, besluit Chantal Moerenhout.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.