Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Groene business is booming business

©Frank Toussaint

Klimaatvriendelijke maatregelen die gericht zijn op besparingen en efficiëntieverbeteringen bezorgen productiebedrijven meteen ook betere resultaten. Twee praktijkvoorbeelden.

Aquatreat is ontwikkelaar en producent van chemische producten voor de behandeling van koel-, ketel-, afval-, proces-, filtratie- en drinkwater. Het Aarschotse bedrijf zorgt voor waterbehandeling van grote ziekenhuizen, maar ook van Brussels Airport en bedrijven in 20 landen.

Oprichter Jan Vandersypen: ‘Vijftien jaar geleden al zijn wij begonnen met zonne-energie om in onze installaties de zuivering van afvalwater aan te drijven.’ De kmo nam nu een volledig passieve nieuwbouw in gebruik, met zowel productie- en opslagruimte, als kantoren en labs. ‘Het complex haalt de laagst mogelijke CO2-voetafdruk met de meest ecologische materialen, maximaal natuurlijk en herbruikbaar. Het is hoofdzakelijk uit hout opgetrokken, wat een veel betere koolstofvoetafdruk heeft dan beton en staal. Qua energievoorziening is het volledig zelfbedruipend met 480 zonnepanelen, waarvan batterijen de elektriciteit één dag zonder zon kunnen opslaan’, beschrijft Jan Vandersypen.

‘Duurzame energie, klimaatvriendelijk ondernemen en waterbehandeling gaan nauw samen. Je kunt een waterprobleem niet oplossen zonder energie, dus moet je uitkijken voor emissies.’ De vroegere recuperatie en zuivering van regenwater verving Vandersypen door een nog fijnere techniek die het water tot op submicronniveau zuivert. ‘Wij hebben nu een bruikbare reserve van 4.000 m³ water, terwijl we jaarlijks 2.500 m³ verbruiken. De kwaliteit van het eindproduct is zo hoog dat het met een kleine bewerking drinkwater kan worden.’ Aquatreat kan zijn duurzame investeringen deels verantwoorden omdat ze nauw aansluiten bij de eigen activiteiten. Maar zin die investeringen haalbaar voor een doorsnee bedrijf? ‘Dé oplossing bestaat niet. Elk bedrijf moet zijn ideale mix van technieken en behandelingen vinden.’

Glacio Group: 40 procent minder water

Glacio Groep is een producent van roomijs. ‘Wij willen ons kwaliteitsroomijs zo duurzaam mogelijk produceren’, verklaart CEO Peter Janssen. ‘Wie zijn middelen optimaal inzet, werkt al duurzaam. Maar onze ogen gingen open toen we tien jaar geleden een traject volgden naar maatschappelijk verantwoord ondernemen bij VKW, het huidige Etion. Daarna hebben we tal van acties opgezet.’

De Glacio Groep, met private labels en merken IJsboerke, Mio en Artic, telt meer dan 400 werknemers en een omzet van 87 miljoen euro. We namen als eerste in Europa ons oude koelhuis onder handen en pakten het op innovatieve manier in met isolatie. Zo bespaarden we 15 tot 20 procent energie en drukten we de CO2-uitstoot fiks.’

Glacio ging samenwerken met de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek. ‘Wij dachten qua energie- en waterverbruik goed bezig te zijn, maar het kon veel beter’, merkt Peter Janssen op. ‘We reduceerden ons waterverbruik in twee jaar met 40 procent. Een gelijkaardige analyse van het gasverbruik pakte minder spectaculair uit, maar gezien ons hoge verbruik voor het pasteurisatieproces telt elke procent. Je moet natuurlijk wel het proces zelf intact houden, want we hanteren hoge hygiënenormen. De voedingssector volgt daar de farmasector op de voet.’

Glacio beschikt ook over 2.000 zonnepanelen, energie die het voor 100 procent zelf verbruikt. Klimaatwinst haalt het ook uit meer efficiëntie, zoals betere routeplanning voor de leveringen aan 4.000 horecazaken. ‘We gebruiken als grondstoffen plantaardige olie en chocolade van duurzame en eerlijke oorsprong. Verder sorteren we twaalf afvalstromen. Zo laten we voedingsafval vergisten. Onze dozen worden door consumenten hergebruikt en we doen acties tegen zwerfvuil. Bij dit alles betrekken we zo veel mogelijk onze medewerkers. Zij signaleren ook snel een verspilling aan een productielijn, zodat we snel ingrijpen. Door een tip van een medewerker onderzoeken we nu ook of het polypropyleen van gebruikte dozen te reinigen en te hergebruiken is.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.