Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Als e-commerce strategisch wordt

©Frank Toussaint

Twee jaar geleden met e-commerce begonnen. En vandaag zorgt die al voor ruim een kwart van de omzet en veel nieuwe, internationale klanten. Dat is in twee zinnen het verhaal van Orakel, een Belgische kmo die zich specialiseert in feestartikelen. ‘Als we zelf niet in een webwinkel hadden geïnvesteerd, had een buitenlandse concurrent dat wel gedaan.’

Orakel specialiseert zich in de productie en verdeling van artikelen voor evenementen en feesten, zoals polsbandjes en drankjetons. De klantenportefeuille is divers. ‘Van de lokale chirofuif tot Coca-Cola, die gepersonaliseerde jetons aanbiedt als promomateriaal’, vertelt Sofie Hermans, die als commercieel verantwoordelijke instaat voor e-commerce en export bij Orakel.

Het bedrijf heeft ongeveer vijftig werknemers, maar is internationaal georiënteerd. Het heeft vijf buitenlandse vestigingen, in Polen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de VS en Hongarije, waar ook een deel van de productie gebeurt. ‘Producten die wij afleveren, zoals bandjes voor toegangscontrole, wegen niet erg veel. Daarom zijn ze erg geschikt voor export en e-commerce.’

Buurlanden

Toch is het pas twee jaar geleden dat Orakel resoluut de kaart van e-commerce trok. ‘Veel van onze klanten organiseren een evenement na hun dagtaak. We zien ook veel bestellingen ’s avonds of zelfs ’s nachts’, vertelt Hermans. ‘Ons product is via internet ook erg geschikt om te personaliseren. Wij bieden een onlinetool aan waar klanten bijvoorbeeld hun jeton of polsbandje kunnen personaliseren met hun eigen logo of vermelding. Dit kwam de snelheid van de afhandeling ten goede. Vroeger duurde het enkele dagen om een order te regelen, via e-mail of aan de telefoon. Vandaag lukt dat in enkele klikken.’

Ook de verzending gaat sneller dankzij e-commerce. ‘Wij werken samen met een koerierdienst. Als een Europese klant op een maandag vóór 16.00 uur bestelt, is het dinsdag bij hem. Als we op maandag naar de Verenigde Staten versturen, is het pakje daar al op woensdag.’

Nieuwe klanten dankzij onlinebestellingen

E-commerce werpt zijn vruchten af. 27 procent van de omzet van Orakel komt uit e-commerce. Bovendien gaat het om nieuwe business. ‘Zowat 90 procent van die onlinebestellingen komt van nieuwe klanten. Als ons bedrijf vorig jaar qua omzet met 12 procent is gegroeid, dan komt dat voor een groot stuk via e-commerce’, vertelt Hermans. ‘Voor dit jaar budgetteren wij een groei van 5 procent.’

E-commerce is tegelijk een oefening in efficiëntie. ‘De helft van de internetbestellingen verloopt volledig automatisch. Daar komt geen tussenpersoon meer aan te pas’, vertelt Hermans. ‘Dat betekent meteen ook dat wij met dezelfde personeelsbezetting meer orders kunnen verwerken.’ De onlinebestellingen komen vooral uit de nabije buurlanden. ‘Naast België, zijn Frankrijk, Italië en Nederland de belangrijkste afzetgebieden voor onze webshop.”

Concurrentie

Ondanks de opmars van e-commerce is Orakel niet van plan om uitsluitend via dat kanaal te verkopen. ‘Het aandeel van e-commerce in onze omzet zal naar alle waarschijnlijkheid wel blijven toenemen. Maar momenteel komt de meerderheid van de omzet dus nog wel via offlinekanalen. Mensen zullen altijd via telefoon en e-mail bij ons terecht kunnen.’

Al is e-commerce tegelijk wel een belangrijk wapen tegen de concurrentie. ‘Veel internetbestellingen komen vanuit de buurlanden, en dan besef je dat je potentiële concurrent ook daar zit. Onze business wordt meer en meer internationaal. Als we niet hadden geïnvesteerd in een webshop was een concurrent uit Nederland, Frankrijk of Italië ongetwijfeld de kaas van ons brood komen halen’, stelt Sofie Hermans.

Investering

Een webshop is een behoorlijke investering voor een kmo met een omzet van een kleine 3,5 miljoen euro. Het gaat enerzijds om de zogenoemde ‘front end’, het deel dat de klant of surfer ziet, die handig en gebruiksvriendelijk moet zijn. Maar anderzijds draait het ook om de hele ‘backoffice’, of de verwerking achter de schermen. E-commerce kost geld. ‘80 procent van onze winst investeren we jaarlijks opnieuw in automatisering en onlinereclame, zoals de Google campagnes’, vertelt Hermans.

Bovendien geeft internet de mogelijkheid van internationale expansie. Dat gaat verder dan het dozijn landen waar bestellingen nu mogelijk zijn. ‘Onze business is erg seizoensgebonden. Tussen april en september is onze drukste periode. Daarom willen we online aanwezigheid uitbouwen in Zuid-Afrika. Als het daar winter is, is het bij ons zomer en omgekeerd.’

Naast de geografische expansie er is ook nog de differentiatie inzake producten. ‘Zo beogen wij ook een verdere uitbreiding in activiteiten, zoals rugnummers voor sport, die minder seizoensgebonden zijn. Een aparte internetwinkel voor sportartikelen is een mogelijkheid. In al deze plannen speelt e-commerce een belangrijke rol’, besluit Sofie Hermans. Box17

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.