Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Elke e-mail moet je met een zekere argwaan bekijken'

©RESPONSUM

Datalekken kosten bedrijven handenvol geld. En de meeste lekken worden veroorzaakt door menselijke fouten. ‘Maar na consistente bewustmaking trapt een medewerker 80 procent minder snel in een phishingactie.’

Uw werknemers zijn het doelwit bij uitstek van hackers, weet Alex Van Cauwenbergh, CEO van RESPONSUM, een webplatform dat medewerkers bewust maakt van online gevaren. 90 procent van de datalekken wordt dan ook veroorzaakt door ‘human error’. De gevolgen zijn immens en kosten bedrijven handenvol geld. ‘Er zijn de directe kosten van het herstel van de systemen en van mogelijke boetes of rechtszaken’, weet Alex Van Cauwenbergh. ‘Maar de meeste kosten zijn indirect: tijdverlies, werknemers die niet kunnen werken, verloren omzet door imagoschade.’

‘Sinds de lockdowns en het thuiswerk zijn er veel meer phishingberichten die misbruik maken van pakjesleveringen.’
Alex Van Cauwenbergh
CEO van RESPONSUM

Creëer bewustzijn 

Daarom ontwikkelde RESPONSUM een Software as a Service (SaaS)-platform, waarmee organisaties training- en phishingcampagnes op maat kunnen opzetten. En dat is nodig, want thuiswerk maakt het risico op datalekken nog groter. ‘Bovendien duurt het ook langer om een lek op te sporen en te beheersen’, weet Van Cauwenbergh.  ‘Om de menselijke factor in cybercriminaliteit aan te pakken, moet je een blijvend bewustzijn bij werknemers creëren. Als je phishingaanvallen onschadelijk wilt maken moeten je medewerkers élke e-mail met een zekere argwaan bekijken.’

Dat blijvend bewustzijn krijgt u alleen door geregeld actuele phishingsimulaties te organiseren en op te volgen. ‘Sinds de lockdowns zijn er bijvoorbeeld veel meer phishingberichten die misbruik maken van pakjesleveringen’, zegt Van Cauwenbergh. ‘Daarom raden we korte, maar doeltreffende opleidingen aan. Want na consistente bewustmaking trapt een medewerker 80 procent minder snel in een volgende phishingactie.’

Meer info: www.responsum.eu

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.