Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Gezichtsanalyse maakt (bedrijfs)voertuigen veiliger

©Shutterstock

Waarschuwingssystemen voor slaperigheid en afleiding van de bestuurders worden binnenkort verplicht in alle nieuw verkochte auto’s, bestelbusjes, vrachtwagens en bussen in de EU. ‘Gezichtsanalyse wordt onze copiloot.’

Vanaf 2020 moeten alle nieuwe voertuigen in de EU dertig levensreddende technologieën aan boord moeten hebben. Die horen bij de nieuwe veiligheidstechnologie waarmee de Europese Commissie het aantal verkeerdoden wil verminderen. Twee hulpmiddelen steunen deels op gezichtsanalyse: een aandachtswaarschuwing bij slaperigheid en een afleidingswaarschuwing om de focus op verkeerssituaties te houden, zegt Tinne Tuytelaars, hoogleraar digitale beeldvorming aan de KU Leuven.

‘Dat gebeurt bijvoorbeeld door het voortdurend monitoren van de oogbewegingen van de chauffeur. Dankzij de hoge beeldresolutie kan een ingebouwde boordcamera perfect detecteren of de chauffeur indommelt.’ Aandachtsmonitoring is subjectiever: ‘Voorlopig onderscheidt geen enkele AI iemand die gefocust vooruitkijkt, van iemand die voor zich uit staart en dagdroomt’

Vrachtwagens en airbags

Sommige vrachtwagens zijn vandaag al uitgerust met vergelijkbare veiligheidssystemen, zegt Mario Torres, CEO bij IVEX, die onder de vleugels van Start it@KBC algoritmes ontwikkelt om zelfstandig rijdende auto’s veiliger te maken. ‘Eigenlijk is de transportsector een beetje een pionier. Meestal gaat het wel over aftermarket-producten, die na de aankoop van het voertuig geïnstalleerd werden. De komende jaren zullen wellicht meer fabrikanten die systemen in de fabriek inbouwen.’

Gezichtsanalyse kan ook airbags veiliger maken, zegt professor Sidharta Gautama, die als hoofd van het innovatiecentrum i-KNOW aan de Universiteit Gent deze technologie mee ontwikkelde. ‘Camera’s kunnen bij een ongeval op het moment van de impact razendsnel detecteren waar de inzittenden zich bevinden – en welke afstand hun gezicht heeft tot de airbag. Daar kun je dan de kracht van het openklappen op afstemmen. Zo verkleint de kans op letsels, wanneer iemand dicht bij het dashboard zit.’

Analyse van de (bedrijfs)omgeving

Gezichtsanalyse heeft in de nabije toekomst misschien veel meer potentieel aan de buitenkant van de auto, zegt Tinne Tuytelaars. ‘Bijvoorbeeld om de kijkrichting van overstekende voetgangers en fietsers te verifiëren; om te checken of ze de naderende wagen wel opmerken.’ Die toepassing verhoogt de veiligheid nog meer in combinatie met slimme kruispunten of infrastructuur op bedrijfsterreinen. Sidharta Gautama: ‘Camera’s aan zebrapaden, fietsoversteekplaatsen en los- en laadzones kunnen dan al vanaf honderden meters afstand verkeersinfo doorsturen naar naderende (vracht)wagens. Zo weet de AI van het voertuig vooraf hoeveel medeweggebruikers er aanwezig zijn, en hoe die zich bewegen. Daar kan dan op geanticipeerd worden.’

Gezichtsanalyse bij zelfrijdende auto’s

Ook wanneer we het menselijke element – dat verantwoordelijk is voor de meeste ongevallen – volledig of tijdelijk uitschakelen en vervangen door AI, wordt ons verkeer veel veiliger, gelooft Quentin de Clercq, COO bij IVEX. ‘Bij een semiautonoom voertuig kan de autopiloot op basis van gezichtsanalyse bijvoorbeeld bepalen of het teruggeven van de controle aan de menselijke bestuurder wel veilig is.’

Gezichtsanalyse kan ook de passagiersinteractie met de AI verbeteren, zegt Tinne Tuytelaars: ‘Autonome wagens zullen deels via spraakcommando’s bediend worden. Door spraaktechnologie te combineren met een camera die de gelaatsexpressies en emoties van de “chauffeur” analyseert, verhoogt de interpretatienauwkeurigheid van de spraakherkenning én kan de auto of vrachtwagen inspelen op richtingen en locaties waar de inzittende naar kijkt. Stop “daar”.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.