Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Het kan al met een beetje minder

©Lieven Van Assche

Diesel heeft een weinig milieuvriendelijke reputatie. Vlootbeheerders willen diesel wel vervangen, maar vlot gaat dat niet.

Bij autoruitenleverancier Carglass is de dieselwagen nog koning. Maar Ronny Van den driesch, fleetmanager bij Carglass, onderzoekt wel alternatieve brandstoffen en vervoermiddelen. ‘De elektrische wagen is nog niet bruikbaar. Hij haalt nog niet de vereiste autonomie van 300 km per dag. Bij een test met hybride voertuigen bleek dat je vanaf 40 km/u op diesel moet overschakelen, en dat is ook onpraktisch.’

Gas als lichtpuntje

Carglass gebruikt wel een bestelwagen op CNG-gas, die tussen Limburgse magazijnen rijdt. ‘We hebben in de bestelwagen een tank geïnstalleerd. Want er zijn in België nog maar zowat 50 CNG-oplaadstations. Dat is onvoldoende om het gas meer te gebruiken. Met CNG heb je wel een autonomie van ongeveer 400 kilometer, bijvoorbeeld bij een Audi A3.’

Een benzinemotor met moderne katalysator zou minder vervuilend zijn dan diesel en het prijsverschil neemt af. ‘Toch is benzine meestal geen gunstig alternatief. Met dezelfde literprijs heb je nog het verschil in brandstofverbruik, dat makkelijk 2 liter per 100 kilometer bedraagt. Toch komt de benzinemotor stilaan in beeld voor wie minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt.’

Carglass kan het dieselverbruik nog niet drukken met alternatieve vierwielers. Het schakelt dan ook alle vormen van openbaar vervoer in en beschikt over 200 fietsen, waarvan de helft voor medewerkers en de helft voor klanten die een autoruit laten vervangen.

Cleaner Car Contracts

Bij het mobiliteitsplatform Mobimix leidt Jelle De Keyser het Europese project Cleaner Car Contracts. Het is een coalitie van middenveldorganisaties, wagenparkbeheerders en leasebedrijven die via dit project zuinigere auto’s op de weg willen krijgen. Doelgroep zijn bedrijven met grote bedrijfswagenparken. Deelnemende fleetmanagers en hun leasebedrijven verbinden zich ertoe hun wagenpark zuiniger en schoner te maken.

‘Als maatstaf geldt de Ecoscore van het wagenpark. Deze FleetTool van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) berekent een score op basis van alle kwalijke emissies en lawaai. De eerste scoremeting voor een vloot geldt als nulmeting, waaraan we jaarlijks de resultaten toetsen’, schetst projectmanager De Keyser. Het project telt drie leasebedrijven: ALD Automotive, Athlon Car Lease en KBC Autolease. Onlangs kondigde consultant Deloitte als eerste bedrijf aan met zijn vloot mee te werken. ‘Er komen snel andere bedrijven bij, tot zowat vijftien het eerste jaar’, weet Jelle De Keyser. Box27

Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.